INNOVATIVE PROJECTS: CONTEXTUALIZING PARANÁ'S CASE

Authors

  • Mara Regina Lemes De Sordi
  • Valderice Cecília Limberger Rippel

Keywords:

World bank , Acceleration Classes, Evaluation, Inclusion/Exclusion

Abstract

The aim ofthis study is to discuss the Flux Correction Project, developed in Toledo, Paraná, between 1997 and 1998, through the analysis of interviews made with teachers involved in the execution of a pedagogical proposal. The centralization of the evaluation in the innovative project is discussed and it can be noticed that it is affected by the organizational way of the pedagogical work. lt is also discussed the formation of teachers, who are placed as a strategic point in arder to revert the failure route of students- the capacity and innovation in the proposal. The contradictions presented in this project are an object of teachers' reflection and an opportunity for them to wonder about the real possibilities of social inclusion of the students who have been participa ing in the project. This problem is analysed considering the educational policies in the neoliberal context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, P. Classificação, desclassificação e reclassificação. ln: NOGUEIRA, M. A. & CATANI, A.(Orgs.). Escritos e educação. 3ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

CAPPELLETTI, 1. F. et ai. Fios e Tramas: a complexidade da avaliação. ln: CAPPELLETTI 1.

F. (Org.) Avaliação educacional: fundamentos e práticas. São Paulo: Ed. Articulação Universidade/Escola, 1999.

FONSECA, M. O Banco Mundial e a Gestão da Educação Brasileira. ln: OLIVEIRA, D. A. (Org.) Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

FREITAS, L. C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas, SP: Papirus, 1995. (Coleção Magistério: Formação Trabalho Pedagógico).

__________. É necessário radicalizar: curvando a vara em outra direção. ln: Revista de Educação, Trevoset.(09)fev2002a,p.18-25.

__________. A progressão continuada e a democratização do ensino. 2002b. (Trabalho em fase de publicação).

MIOTTO et ai. O banco mundial e a política da educação. Disponível em: www giocities.com/ sociedade cultura/neoliberalismo.html; acessado em: agosto de 1999.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa, Portugal. Publicações Dom Quixote, 1992.

SEED - SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO PARANÁ, Departamento de Primeiro Grau. Projeto Correção de Fluxo Escolar: dados de identificação. Curitiba, 1996.

SHULTZ, T. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1962.

SORDI, M. R. L. De.Aavaliaçãodaaprendizagem universitária em tempos demudanças:a inovação ao alcance do educador comprometido. ln: VEIGA, 1. P. A; CASTANHO, M. E. L. (Orgs.). Pedagogia universitária - a aula em foco. Campinas: Papirus, 2000.

Published

2002-11-30

How to Cite

Sordi, M. R. L. D., & Rippel, V. C. L. (2002). INNOVATIVE PROJECTS: CONTEXTUALIZING PARANÁ’S CASE. Revista De Educação PUC-Campinas, (13). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/321

Issue

Section

Articles