THE SUBJECT'S CONSTRUCTION THROUGH THE LANGUAGE: A DIALOGUE BETWEEN HABERMAS'S, BAKHTIN'S, VYGOTSKY'S AND FOULCAULT'S THEORIES

Authors

  • Rejane de Souza Fontes

Keywords:

Subject, Language, Education

Abstract

This article intends to discuss the role of the language in the constitution of the human subjectivity. For this purpose, the article analyses Habermas·s, Foucault's, Bakhtin·s and Vygostky's theories in arder to understand the contribution of the dialogical education to the individual and col/ective human development .

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995 (Série Prática Pedagógica).

ARAGÃO, Lúcia Maria de Carvalho. Razão comunicativa e teoria social crítica em Jürgen Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1992.

BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

__________. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.

BERGER, Peter L. e LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia doconhecimento.Tradução de Floriano de Souza Fernandes. Petrópolis, RJ: Vozes, 1976.

BOUFLEUER, José Pedro. A Pedagogia da Ação Comunicativa: uma leitura de Habermas. ljuí:UNIJUÍ, 1997.

BRAIT, Beth. Bakhtin, dialogismoeconstrução do sentido. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997.

DAHLET, Patrick. Dialogização enunciativa e paisagens do sujeito. ln.: BRAIT, Beth. Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997.

DELUIZ, Neise.Formação do sujeito e a questão democrática em Habermas. ln.:Boletim Técni­ co do SENAC. 21(1), Rio de Janeiro, 1995: jan./abri., p. 15-21.

FOUCAULT, Michel.. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1986.

__________. Dois ensaios sobre o sujeito e o poder. ln.: DREYFUS, H & RABINOW, P.Michel Foucault un parcours philosophique. Trad. de Lilia Valle. Paris: Gallimard, 1984.

FREITAS, Maria Tereza de Assunção. O pensamento de Vygotsky e Bakhtin no Brasil. Campinas, SP: Ed. da Unicamp, 1994.

__________. Nos textos de Bakhtin e Vygotsky: um encontro possível. ln.:BRAIT, Beth. Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997.

GERALDI, João Vanderlei. A linguagem nos processos sociais de constituição da subjetividade. SP: UNICAMP, s/d. (mimeo)

HABERMAS, Jürgen. "Individuação através e socialização:sobre a teoria de subjetividade de George HerbertMead". ln.:____. Pensamen­ to pós-metafísico:estudos filosóficos.Rio de Janeiro:Tempo Brasileiro, 1990, p.183-235.

__________. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar Editores S.A., 1982.

INGRAM, David. "Da ação propositada à ação comunicativa nas teorias sociais de Mead e Durkheim". ln.:____. Habermas e a dialética da razão. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 1993, p. 139-51.

MEAD, George Herbert. Linguagem como Pensamento. ln: Thinking, The Journal of Philosophy for Children, Volume 1, Number 2, 1990, p. 23-26.

MICARELLO, Hilda Aparecida. O movimento discursivo na sala de aula. ln.: MONTEIRO, Roberto Alves. Fazendo e aprendendo pesquisa qualitativa em educação. Juiz de Fora: FEME/UFJF, 1998.

OLIVEIRA, Manfredo Araújo de. Reviravolta Lingüístico-Pragmática na Filosofia Contemporânea. São Paulo: Ed. Loyola, 1996.

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma pesquisa histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

RORTY, Richard. Educação como socialização ecomo individualização. ln.:GHIRALDELLIJR., Paulo. Filosofia da Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

SASS, Odair. Crítica da Razão Solitária: a Psicologia Social de George Herbert Mead. Tese de doutoramento, PUC/SP, 1992.

SIEBENEICHLER, Flávio Beno. Jürgen Habermas: razão comunicativa e emancipação. São Paulo: Tempo Brasileiro, 1989.

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e Lingua­gem. Trad. de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOT KY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. de José Cipolla Neto, Luiz Silveira Menna Barreto e Solange Castro A feche. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

ZOPPI-FONTANA,Mônica Graciela. O outro da personagem: enunciação, exterioridade e discurso. ln: BRAIT, Beth. Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997.

Published

2002-11-30

How to Cite

Fontes, R. de S. (2002). THE SUBJECT’S CONSTRUCTION THROUGH THE LANGUAGE: A DIALOGUE BETWEEN HABERMAS’S, BAKHTIN’S, VYGOTSKY’S AND FOULCAULT’S THEORIES. Revista De Educação PUC-Campinas, (13). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/317

Issue

Section

Articles