THE PUBLIC HEALTH DENTISTRY AND PEDAGOGIC ACTIVITIES DIRECT OF HEALTH ACROSS GAMES AND PLAYS

Authors

  • Gustavo Nicolini Fernandes
  • Érica Ferrazoli Devienne Leite

Keywords:

Fün Activities, Health Promotion, Dentistry, SABER Project

Abstract

The use of fün activities as a pedagogic strategy aimed at teaching-!eaming hea!th, is a resourceltool developed by the students of Public Health Dentistry at PUC-Campinas. directed to Cosmopolis school children through the SABER project. These fün activities seek te stimulate the fantasy and p/aying of games, helping the children's development, as we/1 as leaming the prevention habits in oral health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, E. S. (Org.) Novas contribuições da Psicologia aos processos de ensino e aprendizagem. São Paulo: Cortez, 1992.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental: intro­dução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1996.

__________ , Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: intro­dução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998a.

__________ , Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Departamento de Política da Educação Fundamental. Coordenação Geral de Educação Infantil. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF,1998b.

__________ . Ministério da Saúde.Secretaria de Assistência à Saúde.Portaria 18,de 21/01/99. Ações Básicas em Odontologia.Brasília,1999.

CANDEIAS, N. M. F.; ABUJAMARA, A. M. D.; BICUDO PEREIRA, 1. M. T. Delineamento do papel profissional dos especialistas em educação em saúde: uma proposta técnica. Revista de Saúde Pública, 25: 289-98, 1991.

COLL, C. et ai. O construtivismo na sala de aula. 3. ed., São Paulo: Ática, 1997.

CUNHA, N. H. S. Brincar, pensar e conhecer. São Paulo: Maltese, 1997.

DURAN, A. I. O Projeto "SABER" Inserido em Proposta Pedagógica Inovadora Para a Odontologia. Campinas: Dissertação (Mestrado em Educação)-Faculdade de Educa­ção- PUC-Campinas, 2000.

FLEURI,R. M. Educar para quê? Subsídios para estudos e debates em educação popular. SEDEP, Caderno 5, São Paulo, 1985.

GRANDE, M. T. Capacitação pedagógica para instrutor/supervisor. Área da Saúde. Brasília. 1989. Texto traduzido e adaptado do artigo: BORDENAVE, J. E. D. La transferencia de tecnologia apropiada ai pequeno agricultor. Revista lnteramericana de educação de Adultos, v. 3, n. 1-2, 1983.

KAMIL, C.; DEVRIES, R. Jogos em grupo na educação infantil: implicações da teoria de Piaget, prefácio de Jean Piaget. São Paulo: Trajetória Cultural,1991.

LEITE,E. F. D. "Era uma vez um Seminário de Educação em Saúde Bucal..." (Monografia) Curso de Especialização em Odontologia em Saúde Coletiva. Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo,Junho,2001.

ROCHA, D. G. Análise do componente educativo nos programas preventivos em saúde bucal no Brasi11980-1994. São Paulo: Dissertação (Mestrado em Saúde Pública), Faculdade de Saúde Pública - USP.

ROCHA, D. G.; BICUDO PEREIRA, 1. M. T. Psicanálise dos contos de fadas.9. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Saúde. RSS-39, de 16/03/1999. Dispõe sobre as rotinas visando o acompanhamento dos Procedimentos Coletivos das Ações Básicas em Odontologia, nos serviços de saúde integrantes do SUS/SP. São Paulo, 1999.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Saúde. RSS-95,de 27/06/2000. Recomendações sobre o uso de produtos fluorados no âmbito do SUS/SP em função do risco de cárie dentária. São Paulo, 2000.

SYLVIA. K. e LUNT,!. Iniciação ao Desenvolvi­ mento da Criança. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

Published

2003-06-30

How to Cite

Fernandes, G. N., & Leite, Érica F. D. (2003). THE PUBLIC HEALTH DENTISTRY AND PEDAGOGIC ACTIVITIES DIRECT OF HEALTH ACROSS GAMES AND PLAYS. Revista De Educação PUC-Campinas, (14). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/310

Issue

Section

Articles