THE CIÊNCIA HOJE MAGAZINE FOR CHILDREN: AS AN ITEM OF ENTERTAINMENT CULTURE, KNOWLEDGE TRANSMISSION AND BUILDING OF CHILDHOOD
Keywords:
Knowledge and Childhood, Playful Culture, Building of ChildhoodAbstract
The article analyzes the children's Magazine "Ciência Hoje" understanding it as a knowledge carrying pedagogica/ material whose approach form revea/s a conception of infancy by which it /ook for to form children. ln this perspective it exceeds a doei/e understanding of infancy, since it was organized and edited according to scientific assumptions, to be, in elementary way, fomented in the infant. This possibility is made through two items, among the seven ofthe magazine, which are stories and games. Besides being being understood as a pedagogical material, this magazine is studied as a member of the universe of the called playful culture.
Downloads
References
ARIÊS, P. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1981.
BOUGÊRE, G. A Criança e a Cultura Lúdica. ln: TIZUKO, M. K. (Org.). O Brincar e suas Teorias. São Paulo: Pioneira, 2002.
DEAMICIS, Edmundo. O Coração. Tradução de João Ribeiro. Rio de Janeiro: São Paulo, Livraria Francisco Alves, 1940.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Lígia M. Pondé Vassalo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.
PERROT, J. Os "Livros-Vivos" Franceses. Um Novo paraíso Cultural Para nossos Amiguinhos, os leitores infantis. ln: TIZUKO, M. K. (Org.). O Brincar e suas Teorias. São Paulo: Pioneira, 2002.
Revista Ciência Hoje das crianças. Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, nº 17, outubro de 1990.