CITY PLANNING FOR CHILDREN - SUPPORT FOR EVIRONMENTAL STUDIES OF RECENTLY DEVELOPED NEIGHBORHOODS

Authors

  • Walkyria Mollica do Amarante
  • Ricardo de Souza Moretti

Keywords:

City Planning for Children, Environment Studies, Educational Practices

Abstract

As the history of a city is registered, areas related to the o/dest settlement usually have greater value, especial/y in contemporary cities. New data concerning the most recent urbanization zones are forgotten and weaken in the image of the city itself. Taking into account that a better involvement of teachers and students in the local communities might contribute to the interaction of future citizens with the environment they tive in, a study was developed aiming to observe and analyze the educational practices related to city and environmental issues in recently deve/oped neighborhoods, in thirty five schoo/s in the region of Campo Grande, in the southeastern area of Campinas. Some schools have tried to recover the history of their neighborhoods and there is the necessity of supporting them. Teachers have great interest in obtaining material to help them teach environment studies. The majority of these teachers do not tive in the neighborhoods where they teach, and they do not personally know lhe regional problems, the structures of occupancy, characteristics of the population, who are generally migrants. We suggest the preparation of teaching materiais and the creation of a Center for the memory and Regional Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANAMMA, Municípios e Meio Ambiente-Pers­pectivas para a Municipalização da Gestão Ambiental do Brasil, São Paulo, 1999.

ARRUDA, Marcos e BOFF, Leonardo, Globali­zação: Desafios sócio-econômicos, éticos e educacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

BRASIL, Lei 9394/96 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Congresso Nacional, Brasília, D. F.

BUSQUETES, Maria Dolores. Temas Transver­sais. São Paulo, Ática, 2000. Madrid/1998.

CARLOS, Ana Fani A. A Cidade - O Homem e a Cidade -A Cidade e o Cidadão - De Quem e o Solo? São Paulo: Contexto, 1997.

CHAVES, Eduardo Oscar Campos,"Educação, Temas Transversais e Tecnologia?", in: LOMBARDI, José Claudinei (Org.). Pesquisa em Educação - História, Filosofia e Temas Transversais. Campinas, SP: Editores Autores Associados - HISTEDBR, 2000.

GEDDES, Patrick. Cidades em Evolução. Trad. por CASTILHO, Maria José F, Campinas, SP: s/ ed., 1932/1994.

HOYOS GUEVARA, Arnaldo e outros. Conheci­ mento, Cidadania e Meio Ambiente, Série Temas Transversais, vol.2, São Paulo: Ed. Fundação Petrópolis,1998.

LUZ, Conceição Alexandre e VESENTINI, J. William, Sociedade e Espaço. MARIANI, Ricardo, (Trad.) DI MARCO, Anita Regina. A Cidade entre a História e a Cultura. São Paulo: Ed. Nobel, 1941/1986.

MARICATO, Ermínia. Metrópole na Periferia do Capitalismo. São Paulo: Ed. HUCITEC, 1996.

MORAES, Antônio C. R., Meio Ambiente e Ciências Humanas. São Paulo: Ed. HUCITEC, 1997.

OKAMOTO, Jun. Percepção Ambiental e Com­ portamento. São Paulo: Ed. lPSIS, 1996/1997.

PENTEADO, Heloísa D., Meio Ambiente e Formação de Professores-Questões de Nassa Época. São Paulo: Ed. Cortez, 1997.

REIGOTA, Marcos. Meio Ambiente e Repre­sentação Social - Questões da Nossa Época, 3. ed., São Paulo: Ed. Cortez, vol. 41, 1998.

SANTOS, Milton. O Espaço do Cidadão. São Paulo: Ed. Nobel, 1996.

SECRETARIA DEEDUCAÇÃO FUNDAMENTAL, MEC, Parâmetros Curriculares Nacionais, Brasília, 1997-1998,vol.1ªa4ªséries/1997evol. 5ª a 8ª séries/1998.

SECRETARIADOMEIOAMBIENTE,GOVERNO ESTADUAL DE SP. Conceitos para se Fazer Educação Ambiental, SP, 1994

SECRETARIAMUNICIPALDOPLANEJAMENTO E MEIO AMBIENTE. Plano Diretor Prefeitura Municipal de Campinas, Campinas, SP, 1995.

SECRETARIAMUNICIPALDOPLANEJAMENTO E MEIO AMBIENTE. Plano Local de Gestão Urbana - Região do Campo Grande, Campinas, SP, nov. de 1996.

SEPLAMA - PREFEITURA MUNICIPAL DE CAMPINAS, Plano de Gestão Local - Campo Grande, Campinas, SP, maio/2000.

SINGER Paulo. O Direito a Cidade. São Paulo: Ed. Moraes, 1991.

SOUZA LIMA, Mayumi. A Cidade e a Criança. São Paulo: Ed. Nobel, 1989.

VIEIRA, Liszt e BREDARIOL Celso. Cidadania e Política Ambiental. Rio de Janeiro: Ed. Record, 1998.

VIOLA, Eduardo J. e outros. Meio Ambiente, Desenvolvimento e Cidadania: Desafios para as Ciências Sociais. São Paulo: Ed. Cortez, UNIFESC,1998.

YUS, Rafael. Temas Transversais. Porto Alegre: Ed. Artemed, 1998.

Published

2003-06-30

How to Cite

Amarante, W. M. do, & Moretti, R. de S. (2003). CITY PLANNING FOR CHILDREN - SUPPORT FOR EVIRONMENTAL STUDIES OF RECENTLY DEVELOPED NEIGHBORHOODS. Revista De Educação PUC-Campinas, (14), 49–62. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/308

Issue

Section

Articles