The transition from pre-kindergarten to elementary school as seen by children, parents and educators

a phenomenological view

Authors

  • Luciana Szymanski Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Carolina Grando Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Elaine Freire Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Fabiana Villas Boas Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Marcos Souza Junior Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n2a29

Keywords:

Childhood education, Primary school, Phenomenology

Abstract

The present article seeks to show how children, family and educators who have been through a specific school change process are affected by the new law that requires that children go to primary school one year earlier. A research has been developed at the request of two institutions (an early childhood education center and a primary school) in order to organize data about how people are affected by this change. The research is based on the phenomenological approach and on the meaning of the term “sense” according to Heidegger, in Being and Time. The methodological approach used in the research was the “reflexive interview”, that revealed, on one hand, that adults do worry about the lack of ludic area and the lack of reception for the children in the new space. On the other hand, children did not point to anything that had to do with hostility or lack of space to play. Therefore, different meanings for the changing situation have emerged on the speech of each participant, even though they are referring to the same process.

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Author Biographies

Luciana Szymanski, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Curso de Psicologia, Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde, Departamento de Psicologia Social. R. Monte Alegre, 984, 05014-901, Perdizes, São Paulo, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: L. Szymanski. E-mail: <lucianaszymanski@gmail.com>.

Carolina Grando, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde, Curso de Psicologia. São Paulo, SP, Brasil.

Elaine Freire, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde, Curso de Psicologia. São Paulo, SP, Brasil.

Fabiana Villas Boas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde, Curso de Psicologia. São Paulo, SP, Brasil.

Marcos Souza Junior, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde, Curso de Psicologia. São Paulo, SP, Brasil.

References

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Published

2012-04-17

How to Cite

Szymanski, L., Grando, C., Freire, E., Villas Boas, F., & Souza Junior, M. (2012). The transition from pre-kindergarten to elementary school as seen by children, parents and educators: a phenomenological view. Revista De Educação PUC-Campinas, 16(2), 147–153. https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n2a29

Issue

Section

Seção Temática: O Ensino Fundamental de Nove Anos