THE TWO SIDES OF EVALVATION: FROM REALITY TO UTOPIA

Authors

  • Mara Regina Lemes De Sordi
  • Maria Márcia Sigrist Malavazi

Keywords:

University Management, Pedagogical Project, Formal and Informal Evaluation

Abstract

The discussion of this article regards the evaluation in education process as a complex and conf/icting fie/d. lt describes the evaluation matter in its different leveis and analyses the unclear way its formal and informal dimensions became linked and related, being both of them guided by the sarne logic of a society regulated by market rufes. The article also emphasizes the importance of building common ways to face the neo-liberal paradigm, in arder to walk towards a visionary pedagogical project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALAVARSE, O. M. Ciclos: a escola em (como) questão. Dissertação de mestrado. São Paulo, Faculdade de Educação da USP, 2002.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo e ALVES, Leonir Pessate (Orgs.). Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Editora UNIVILLE; 2003.

BERTAGNA, R.H·. O formal e o informal em avaliação. ln: FREITAS, L.C. (Org.) Avaliação: construindo o campo e a crítica. Florianópolis: Insular, 2002b.

BORDIEU, P. Escritos de educação. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2001 (Org. de Maria A. Nogueira e Afrânio Catani).

DALBEN, A. 1. L. F. Singular ou Plural? Eis a éscola em questão. GAME,FAE-UFMG, 2000.

ENGUITA, M. F. A face oculta da escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

FREITAS, L.C. Ciclos, seriação e avaliação: confronto entre duas lógicas. São Paulo: Moderna, 2003. (Coleção cotidiano escolar).

MALAVAZI, M. M.S.&SORDl,M. R. L. Avaliação

do ensino e da aprendizagem: concepções e mitos. Série Acadêmica. Revista da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. n.18,janeiro, 2004.

SOUZA, S. M. Z. L. &ALAVARSE, O. M. "Ciclos: a centralidade da avaliação". ln: FREITAS, L.C. (org.) e outros. Questões de avaliação educacional. Campinas: Komedi, 2003a.

VILLAS BOAS, B. M. F. As práticas avaliativas e a organização do trabalho pedagógico. Tese de doutorado. Campinas, Faculdade de Educação da Unicamp, 1993.

Published

2004-11-30

How to Cite

Sordi, M. R. L. D., & Malavazi, M. M. S. (2004). THE TWO SIDES OF EVALVATION: FROM REALITY TO UTOPIA. Revista De Educação PUC-Campinas, (17). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/278

Issue

Section

Articles