REFLECTING ON THE EVALUATION AND EMPLOYMENT OF NEW KNOWLEDGE

Authors

  • Warlen Fernandes Soares Marques
  • Maria Eugênia de Lima e Montes Castanho

Keywords:

Evaluation of Learning, Teacher Formation and Education, lnnovation

Abstract

The present text concerns a criticai appraisal of the question of educational evaluation, identifying the student, teacher and school as agents capable of transforming actual practice. lt brings to mind the history of evaluation, emphasizing that this was always at the service of the interests of the Sta te. lt understands Educational Evaluation as a factor interconnected with others and that any change in evaluation posture requires a change of attitude regarding the teaching/learning process. For this reason, it emphasizes concern for directing criticism at the actual teaching/learning model. lt also points out lthat there are many studies to be made in the field of evaluation and that, although they are slow in coming, changes are happening.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez. 2000.

AFONSO, Almerindo Janela. Políticas educa­tivas e avaliação institucional. Universidade do Minho: Braga. 1998.

ANDRÉ, Marli Eliza D. A. de. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995. (Série Práticas Pedagógicas).

AMARAL, Silvia. (Org). Psicopedagogia: um portal para a inserção social. Petrópolis: Vozes, 2003.

AMARAL, Sílvia. (Org). Avaliação psicope­dagógica da criança de sete a onze anos. Petrópolis: Vozes, 1996.

CAMARGO, Alzira Leite Carvalhais. O discurso sobre a avaliação escolar do ponto de vista do aluno. Campinas: UNICAMP, tese de doutorado, 1996.

CANDAU, Vera e SACA VI NO, Suzana. Educar em Direitos Humanos: construir democracia. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

CASTANHO, Sérgio. Ainda Avaliar? ln: CASTANHO, Sérgio & CASTANHO, Maria Eugenia (Orgs.). O que há de novo na educação superior. Do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas: Papirus, 2000.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da Educação Superior. Petrópolis: Vozes, 2000.

ENGUITA, Mariano Fernández. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

FERNÁNDEZ, Alicia. A inteligência apri­sionada - abordagem clínica da criança e sua família. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

FREITAS, Luiz Carlos. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995.

GADOTTI, Moacir. ROMÃO, José E. (Orgs.). Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 1995.

GOMES, Romeu. A análise de dados em pesquisa qualitativa. ln: MINAYO, Maria Cecília (Org.) Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes. 1993.

HÉRNANDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

KOSIK. Karel. A dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LAKATOS, Eva Maria, MARCONI, Marina A. Andrade. Metodologia Científica. 2.ed. São Paulo: Atlas. 1991.

LUDKE, Menga. ANDRÉ, Marli E. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU (Coleção Temas Básicos de Educação e Ensino). 1986

LUCKESI, Cipriano. Avaliação Educacional: para além do autoritarismo. Revista da Educação. AEC. Ano 15, nº06 (abril-julho). 1986.

MAIA, Eny Marisa. (Org). Uma orientação educacional nova para uma nova escola. São Paulo: Loyola, 1999.

MASINI, Elcie F. Salzano (Org.). Psicopeda­gogia na escola: buscando condições para a aprendizagem significativa. São Paulo: UNIMARCO, 1993.

MATURANA, Humberto. Emoçõese linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco. 1992.

MORAES, Maria Cândido de. O Paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus. 1997.

MOREIRA, António Flávio B. (Org.) Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus. 1977.

PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed. 2001.

PERRENOUD, Philippe. A avaliação: de exce­lência à regulação das aprendizagens - entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul. 1999.

PERRENOUD, Philippe. Oficio de aluno. Portugal: Porto Editora, 1995.

PERRENOUD, Philippe et ai. A avaliação formativa num ensino diferenciado. Coimbra: Almedina. 1986.

PERRENOUD, Philippe. Não mexam na minha avaliação! Para uma nova abordagem sistemática de mudança pedagógica. ln: ESTRELA, Albano. Nóvoa, António. Avaliação em Educação. Novas perspectivas: Porto: Porto editora 1993.

PATTO. Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A Queiroz, 1990.

RANGEL, Mary. Bom aluno: real ou ideal: o quadro teórico da representação social e suas contribuições à pesquisa. Petrópolis: Vozes, 1997.

TRINDADE, Helgino (Org.). Universidade em ruínas: na república dos professores. 2.ed. Petrópolis: Vozes/RS: CIPEDES, 1999.

TRIVI NOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VASCONCELOS, Celso dos S. Avaliação: concepção dialética-libertadora do processo de avaliação escolar. 4.ed. São Paulo: Libertad, 1994.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

Published

2004-11-30

How to Cite

Marques, W. F. S., & Castanho, M. E. de L. e M. (2004). REFLECTING ON THE EVALUATION AND EMPLOYMENT OF NEW KNOWLEDGE . Revista De Educação PUC-Campinas, (17). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/277

Issue

Section

Articles