Educational planning

A historical perspective

Authors

  • Fabiana Silva Fernandes Fundação Carlos Chagas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n1a2612

Keywords:

Latin America, Educational planning, Economic planning

Abstract

The article focuses on educational planning within a historical perspective. The goal is to discuss the economic, social, and political factors that contributed to the development of educational planning as a tool for rational intervention, particularly for education in Latin America in the 1950s and 1960s. First, we discuss some historical events such as the crisis of 1929 and the Second World War as well as the theoretical development of economic planning in the capitalist
societies. Furthermore, we discuss the planning theory in capitalist societies in order to identify reasons that have encouraged the use of economic planning in the capitalist society. Second, we discuss the reality of Latin America and the stimuli that international organizations such as the Economic Commission for Latin America and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization have given to the development of planning logistics. Finally, we present a few characteristics of educational planning that, during its development, were closely related to the intentions of
economic development of the Latin American countries because only some sectors of educational planning received attention from the governments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Silva Fernandes, Fundação Carlos Chagas

Professora Doutora, Fundação Carlos Chagas, Departamento de Pesquisas Educacionais. R. Quitanduba, 363, Caxingui, 05516-030, São Paulo, SP, Brasil. E-mail: <fsfernandes@fcc.org.br>.

References

Cardoso, F.H; Faletto, E. Dependência e desenvolvimento na América Latina: ensaio de interpretação sociológica. 7.ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1970.

Fiori, J.L. O vôo da coruja: para reler o desenvolvimentismo brasileiro. Rio de Janeiro: Record, 2003.

Freitag, B. Escola, estado e sociedade. 5.ed. São Paulo: Editora Moraes, 1984. (Coleção educação universitária) Friedmann, J. Planning in the public domain: From knowledge to action. Princeton: Princeton University, 1987.

Galbraith, J.K. O novo estado industrial. São Paulo: AbrilCultural, 1982.

Gentilini, J.A. Crise e planejamento educacional na América Latina: tendências e perspectivas no contexto da descentralização. Campinas. 1999. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

Gurrieri, A. Vigencia del estado planificador em la crisis actual. Revista de La CEPAL, n.31, p.201-217, 1987.

Horta, J.S.B. Planejamento educacional. In: Mendes, D.T. (Org.). Filosofia da educação brasileira. 2.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1985, p.195-238.

Lamarra, N.F. Respuestas a los problemas de los sistemas educativos. In: Rama, G. (Org.). Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe. Tomo II. Buenos Aires: Cepal, 1987. p.129-178.

Mannheim, K. Libertad, poder y planificación democrática. México: Fondo de Cultura Económica, 1953.

Mantega, G. A Economia política brasileira. Petrópolis: Vozes, 1995.

Moraes, R.C.C. Planejamento: democracia ou ditadura? São Paulo. 1987. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo,São Paulo, 1987.

Prebisch, R. Tranformación y desarrollo: la gran tarea de la América Latina. México: Fondo de Cultura Econômica, 1970.

Rodrigues, N. Estado, educação e desenvolvimento econômico. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1987. (Coleção educação contemporânea).

Rodriguez, O. Teoria do subdesenvolvimento da Cepal. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1981.

Tedesco, J.C. Caracterización de la estructura del sistema educativo latinoamericano. In: Rama, G. (Org.). Desarrollo y educación en América Latina y el Caribe. Tomo I. Buenos Aires: Cepal, 1987. p.151-190.

United Nations Educational, Scientific and Cultural. Planejamento da educação: um levantamento mundial de problemas e prospectivas. 3.ed. Rio de Janeiro: FGV, 1981.

Published

2014-04-19

How to Cite

Fernandes, F. S. (2014). Educational planning: A historical perspective. Revista De Educação PUC-Campinas, 19(1), 25–34. https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n1a2612

Issue

Section

Seção Temática: Políticas Públicas e Gestão da Educação