Literacy and “lettering”

challenges contemporary to teaching in initial grades

Authors

  • Márcia Martins de Oliveira Abreu Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n1a253

Keywords:

Literacy, Education, Lettering

Abstract

This work is the result of a Masters research in Education that investigated the conceptual and methodological transformations on the processes of literacy and “lettering” resulting from the implementation of nine-year Elementary School in the public education system of Uberlândia, in the state of Minas Gerais. The study allowed reflections on the
characterization of six-year-old children, as well as the pedagogical work developed with them, in which the subjects revealed their practices and concepts on literacy and “lettering” processes reflected on the speeches and the daily actions. Having in mind the agreement between the professionals responsible for implementing the policy in focus, it is considered
that the materialization of this process of change can be configured in the pedagogical practice as development limits or possibilities of a qualitative work with literacy and “lettering”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Martins de Oliveira Abreu, Universidade Federal de Uberlândia

Professora, Universidade Federal de Uberlândia, Escola de Educação Básica. Av. João Naves de Ávila, 2121, Campus Santa Mônica, 38408-100, Uberlândia, MG, Brasil. E-mail: <mmartinsabreu@uol.com.br>.

References

André, M.E.D. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

Brandão, C.R. A pergunta a várias mãos: a experiência da partilha através da pesquisa na educação. São Paulo: Cortez, 2003.

Charlot, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

Ferreiro, E. Alfabetização em processo. 9.ed. São Paulo: Cortez, 1993.

Garcia, R.L. Alfabetização dos alunos das classes populares. São Paulo: Cortez, 1993.

Haetinger, M. Vamos fazer uma revolução?: então, preparem suas armas! In: Parolin, I.C.H. (Org.). Sou professor: a formação do professor formador. Curitiba: Positivo, 2009.

Kleiman, A.B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995.

Miranda, M.I. Problemas de aprendizagem na alfabetização e intervenção pedagógica. São Paulo: Cortez, 2008.

Soares, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

Published

2012-06-22

How to Cite

Abreu, M. M. de O. (2012). Literacy and “lettering”: challenges contemporary to teaching in initial grades. Revista De Educação PUC-Campinas, 17(1), 77–85. https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n1a253

Issue

Section

Seção Temática: O Ensino Fundamental de Nove Anos