Narratives in a group of teachers and undergraduate students

Redefining the learning of mathematics

Authors

  • Cármen Lúcia Brancaglion Passos Universidade Federal de São Carlos
  • Rosa Maria Moraes Anunciato de Oliveira Universidade Federal de São Carlos
  • Renata Prenstteter Gama Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2368

Keywords:

Learning mathematics, Teacher education, Narratives

Abstract

Our goal is to understand aspects related to the individual and collective reflective process from the writing of narratives and its group discussion in order to understand how these practices of writing and discussion in a collaborative group may potentiate the professional development of teachers by giving visibility to their experiences with mathematics during their trajectory as both students and teachers. The project involved the voluntary participation of professors/
researchers, undergraduate students and teachers of the first years of elementary school. In this paper, we used different oral and written narratives of a participant written throughout a year as data source. The analysis allowed us to hear her voice and understand from her point of view the culture she experienced in the mathematics classroom. We observed that aspects of professional development were made explicit when she began thinking of ways to implement pedagogical practices that were different from the ones used by her teachers, who had negatively affected her education process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cármen Lúcia Brancaglion Passos, Universidade Federal de São Carlos

Professora Doutora, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas. Rod. Washington Luís, km 235, Monjolinho, 13565-905, São Carlos, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: C.L.B. PASSOS. E-mail: <carmen@ufscar.br>.

Rosa Maria Moraes Anunciato de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos

Professora Doutora, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas. Rod. Washington Luís, km 235, Monjolinho, 13565-905, São Carlos, SP, Brasil.

Renata Prenstteter Gama, Universidade Federal de São Carlos

Professora Doutora, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Metodologia de Ensino. São Carlos, SP, Brasil.

References

Bruner, J. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

Bueno, B.O. O método autobiográfico e os estudos com a história de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, v.28, n.1, p.11-30, 2002.

Clandinin, D.J.; Connely, F.M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EdUFU, 2011.

Cochran-Smith, M.; Lytle, S.L. Relationships of knowledge of practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, n.24, p.249-305, 1999.

Cunha, M.I. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, v.23, n.1-2, p.185-195, 1997. Disponível em: <http://www.educacaoonline.pro.br/conteme_agora. asp>. Acesso em: 25 abr. 2005.

Fiorentini, D. De professor isolado ou plugado para professor conectado: novas perspectivas à formação do professor de matemática. In: Fiorentini, D. (Org.). Coletânea de trabalhos do PRAPEM: VII Encontro Nacional de Educação Matemática. Campinas: Unicamp, 2001. v.1., p.22-28.

Freitas, M.T.M.; Fiorentini, D. Desafios e potencialidades da escrita na formação docente em matemática. Revista Brasileira de Educação, v.13, n.37, p.138-189, 2008.

Galvão, C. Narrativas em educação. Ciência & Educação, v.11, n.2, p.327-345, 2005.

Giddens, A. Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge: Polity Press, 1991.

Knowles, J.G.; Cole, A.L.; Presswood, C. Through preservice teachers’ eyes: Exploring field experiences through narrative and inquiry. New York: MacMillan College Publishing Company, 1994.

Larrosa, J. Notas sobre narrativa e identidad (a modo de presentación). In: Abrahão, M.H.M.B. (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2004, p.11-22.

Luwisch, F.E. O ensino e a identidade narrativa. Revista de Educação, v.12, n.2, p.1-12, 2002. Disponível em: <http://revista.educ.fc.ul.pt/arquivo/vol_XI_2/XI_2_02.pdf>. Acesso em: 3 maio 2013.

MacIntyre, A. After virtue. Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press, 1984.

Mizukami, M.G.N.; Reali, A.M.M.R. (Org.). Formação de professores, práticas pedagógicas e escola. São Carlos: EdUFSCar, 2002.

Moreira, M.A. (Org.). Narrativas dialogadas na investigação, formação e supervisão de professores. Mangualde: Pedago, 2011.

Nacarato, A.M.; Passeggi, M.C.F.B.S. Narrativas da experiência docente em matemática de professoras alunas em um curso de pedagogia. In: Simpósio Internacional de Gêneros Textuais, 6., 2011, Natal. Anais

eletrônicos... Natal: UFRN, 2011. Disponível em:

www.cchla.ufrn.br/visiget/pgs/pt/anais/>. Acesso em: 20 maio 2013.

Nóvoa, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

Nóvoa, A.; Finger, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010.

Passos, C.L.B.; Oliveira, R.M.M.A.; Gama, R.P. Práticas potencializadoras do desenvolvimento profissional docente: atividade de ensino, pesquisa e extensão. In: Fiorentini, D.; Grando, R.C.; Miskulin, R.G.S. (Org.). Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p.147-168.

Pineau, G. Temporalidades na formação: rumo a novos sincronizadores. São Paulo: Triom, 2003.

Prado, G.V.T.; Cunha, R.B.; Soligo, R. Formação, escrita e produção de conhecimento no contexto da escola. In: Vicentini, A.A.F.; Santos, I.H.; Alexandrino, R. (Org.). O coordenador pedagógico: práticas, saberes e produção de conhecimentos. Campinas: Unicamp, 2006. p.23-34.

Reis, P.R. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. Nuances: Estudos sobre Educação, v.15, n.16, p.17-34, 2008.

Ricoeur, P. Life: A story in search of a narrator. In: M. J. Valdes (Ed.), A Ricoeur reader: Reflection and imagination. New York: Harvester Wheatsheaf, 1991. p.425-438.

Souza, E.C.; Abrahão, M.H.M.B. (Org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

Shotter, J.; Gergen, K. (Ed.). Texts of identity. London: Sage, 1989.

Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2013-12-31

How to Cite

Passos, C. L. B., Oliveira, R. M. M. A. de, & Gama, R. P. (2013). Narratives in a group of teachers and undergraduate students: Redefining the learning of mathematics. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(3), 327–339. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2368

Issue

Section

Seção Temática: Escritas, narrativas & formação docente em Educação Matemática