THE INDICATORS OF LEARNING QUALITY IN HIGHER EDUCATION OF LANGUAGES AND ARTS

Authors

  • João Baptista de Almeida Junior

Keywords:

Higher Education, Learning Quality, Quality Indicators, Languages and Arts

Abstract

This article is an analysis of the learning quality problem as an important category to the educational task in higher education. It is the result of a team research sub-project entitled: “The question of quality in Higher Education in a society engaged in a process of accelerated change: the meaning, critical revision and proposals for its development”, which was accomplished in 2003 by a group of teachers from master degree of PUC-Campinas. The empiric data were collected through interviews with 12 well-known professionals in Language and Arts who work for several universities of our country. In order to obtain the necessary data, a roll of questions about the teaching problems most of the IES face nowadays, not only in Brazil but also abroad. We would like to point out the following items of the questions list: the basic qualities of the professional profile, who graduated in the above mentioned areas; the students unpreparedness facing the quality requirements of the area and the course; the evaluation of proposals which emphasize the learning to learn and share the learning process responsibility between the teacher and the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOWICZ, M. Avaliação da aprendiza- gem: como trabalhadores-estudantes de uma faculdade particular noturna vêem o proces- so – em busca de um caminho. São Paulo. 1990. Tese (doutorado), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

BAKHTIN, Mikhail (V. N. Volochinov). Marxismo e Filosofia da linguagem. 4ªed., São Paulo: Hucitec, 1988.

BECKER, Fernando. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

BRUNER, Jerome S. O processo de educação. São Paulo: Editora Nacional, 1985.

CHAUÍ, Marilena. A universidade em ruínas. In: TRINDADE, Hélgio (org.). Universidade em ruínas: na república dos professores. 2ªed., Petrópolis: Vozes, 2000.

DEMO, Pedro. Educação e qualidade. 5ª ed., Campinas, SP: Papirus, 2000.

DEMO, Pedro. Conhecimento moderno: sobre ética e intervenção do conhecimento. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

DUARTE, Newton. As Pedagogias do “Apren- der a Aprender” e algumas ilusões da assim chamada Sociedade do Conhecimento. In: ANPED Reunião Anual, 24, anais, Caxambu/MG, 2001. [Anais Eletrônicos].

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 3ª ed., Rio de Janeiro: Forense, 1987.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3ªed., Campinas, SP: Pontes, 1997.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.

MORIN, Edgar & LE MOIGNE, Jean-Louis. A inteligência da complexidade. 2ª ed., São Paulo: Peirópolis, 2000.

UNESCO. Conferência Mundial sobre Educação para Todos. Jomtien, Tailândia, março de 1990.

Published

2005-11-30

How to Cite

Almeida Junior, J. B. de. (2005). THE INDICATORS OF LEARNING QUALITY IN HIGHER EDUCATION OF LANGUAGES AND ARTS. Revista De Educação PUC-Campinas, (19). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/234

Issue

Section

Articles