THE TEACHING OF LANGUAGES AND ARTS IN HIGHER EDUCATION AND THE PEDAGOGICAL INNOVATION ISSUE

Authors

  • Maria Eugênia de Lima e Montes Castanho

Keywords:

University, Teaching, Innovation, Art

Abstract

This work intends to detect important issues which arose from interviews accomplished with professionals working in Languages and Arts areas of higher education. The interviews were carried out with eminent people in the area and two fundamental theoretical categories were found: the education innovation and the art function in education. As for the pedagogical innovation, it occurs when the deep teaching structures are reached. As for the art function, it may stated as a human activity of great cognoscitive worth, as essential as the other ways to explore reality. It is an important aspect, which regulates teaching itself, to understand the human society historicalness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIREAUD, Annie. Os métodos pedagógicos no ensino superior. Porto: Porto editora, 1995

BOURDIEU, Pierre. As Regras da Arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BOURDIEU, Pierre. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

CALLEGARO, Tânia. Ensino da Arte na Internet: contexto e pontuações. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

CASTANHO, Maria Eugênia. Professores e Inovações. In: CASTANHO, Sérgio E. M., CASTANHO, Maria Eugênia L. M. (Orgs.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas, SP: Papirus, 2000.

CASTANHO, Maria Eugênia L. M. Arte-Educação e Intelectualidade da Arte. Faculdade de Educação/ UNICAMP, Dissertação de Mestrado, 1982.

CASTANHO, Sérgio, CASTANHO, Maria Eugênia (Orgs). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas, SP: Papirus, 2001.

CHAUÍ, Marilena. A universidade em ruínas. In: TRINDADE, Hélgio (Org.). Universidade em ruínas na república dos professores. Petró- polis, RJ: Vozes/ Porto Alegre/ Rio Grande do Sul: CIPEDES, 1999.

CHAUÍ, Marilena. Escritos sobre a universi- dade. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

CUNHA, Maria Isabel. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara, SP: JM, 1998.

FRANCASTEL, Pierre. A realidade figurativa: elementos estruturais de sociologia da arte. São Paulo: Perspectiva, EDUSP, 1973.

LEITE, Denise, MOROSINI, Marília (Orgs.). Universidade futurante: produção do ensino e inovação. Campinas, SP: Papirus, 1997.

LUFT, Lya. Perdas e ganhos. 17.ed., Rio de Janeiro: Record, 2003.

PIAGET, Jean. Introducción a la epistemo- logía genética, vols. 1, 2,3. Buenos Aires: editora Paidós, 1975.

PIMENTEL, Lúcia Gouvêa. Tecnologias contem- porâneas e o ensino da arte. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

PORTELLA, Adriana. Aprendizagem da arte e o museu virtual do projeto Portinari. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

PRISE Programa de Reformas e Inversiones en el Sector Educación. Manual de Gestión para la elaboración, ejecución y evalución de Proyectos Innovadores en la Provincia de Misiones, Argentina. Misiones: Cigram Imprenta editorial, 1999.

RUDDUCK, Jean. Reflexiones sobre el problema del cambio en las escuelas. In: ANGULO, José Félix, BLANCO, Nieves (coords). Teoría y desarrollo del currículo. Málaga:Ediciones Aljibe, s.d.

SAUNDERS, Robert J. Relating Art and Humanities to the classroom. Mcb.Wn.C. Brown Company Publishers, Dubuque, Iowa, 1977.

SNYDERS, Georges. A alegria na escola. São Paulo: editora Manole, 1988.

SNYDERS, Georges. Feliz na universidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

SNYDERS, Georges. Alunos felizes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

SNYDERS, Georges. Para onde vão as pedagogias não diretivas? Lisboa: Moraes ed., 1974.

VEIGA, Ilma et alii. Caminhos da profissiona- lização do magistério. Campinas, SP.: Papirus, 1998.

VYGOTSKY, Lev S. Psicologia Del Arte. Barcelona: Barral editores, 1972.

VILLA, Fernando Gil. O professor em face das mudanças culturais e sociais. In: ZEICHNER, Kenneth M. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. In: GERALDI, Corinta M.G. et al. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1998.

Published

2005-11-30

How to Cite

Castanho, M. E. de L. e M. (2005). THE TEACHING OF LANGUAGES AND ARTS IN HIGHER EDUCATION AND THE PEDAGOGICAL INNOVATION ISSUE. Revista De Educação PUC-Campinas, (19). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/233

Issue

Section

Articles