Integrating oral history and narratives to the problematization of pedagogical approaches, on the pre-service training of mathematics teachers

Authors

  • Heloisa Silva Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2096

Keywords:

Mathematics education, Pre-service training of mathematics teachers, Oral history, Narratives

Abstract

The aim of the paper is to present and discuss the strategies developed and used during pre-service training of mathematics teachers; these strategies are part of Oral History and narratives regarding the problematization of pedagogical approaches. We argue that Oral History, as it implies the problematization of the recent past and the creation of discourses
about recent subjects, has the potential to influence the understandings and practices involving mathematics education. The paper introduces the course Foundations of Elementary Mathematics, part of the syllabus of the teacher education program at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, as the context in which those strategies were developed and used, as well as discussing the stages and results of their application. It is assumed that the work developed during the course contributes to one type of action for the training of teachers that considers the professional as a representative of diverse communities of memory in the development of education, mathematics and mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heloisa Silva, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp, Rio Claro-SP). Professora do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática do Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Unesp – Rio Claro. Integrante do Grupo de Pesquisa “História Oral e Educação Matemática” – GHOEM

References

Baldino, R.R. Pesquisa-Ação para formação de professores: leitura sintomal de relatórios. In: Bicudo, M.A.V. (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Unesp, 1999.

Ball, D.L.; Thames, M.H.; Phelps, G. Content Knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, v.59, n.5, p.389-407, 2008.

Bruner, J. Life as narrative. Social Research, v.54, n.1, p.11–32, 1986.

Chapman, O. Narratives in mathematics teacher education. In: Tirosh, D.; Wood, T. (Ed.). Tools and processes in mathematics teacher education. The Netherlands: Sense Publishers, 2008. p.15-38.

Delgado, L.A.N. História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. Revista da Associação Brasileira de História Oral, n.6, p.9-25, 2003.

Fiorentini, D.; Nacarato, A. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa, 2005.

Fiorentini, D. (Org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

Francisco, C.A. Uma leitura da prática profissional do professor de matemática. 2009. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2009.

Freire, M. (Org.). Grupo: indivíduo, saber e parceria: malhas do conhecimento. 3.ed. São Paulo: Espaço Pedagógico, 2003.

Garnica, A.V.M. Cartografias contemporâneas: mapa e mapeamento como metáforas para a pesquisa sobre a formação de professores de Matemática. Alexandria, v.6, n.1, p.35-60, 2013.

Garnica, A.V.M.; Fernandes, D.N.; Silva, H. Entre a amnésia e a vontade de nada esquecer: notas sobre regime de historicidade e história oral. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v.25, n.41, p.213-250, 2011.

Garnica, A.V.M.; Martins, R.M. Avaliação de um projeto pedagógico para formação de professores de matemática: um estudo de caso. Zetetiké, v.7, n.12, p.51-74, 1999.

Gomes, M.L.M. Matemática e escola: uma experiência integradora na licenciatura em matemática da Universidade Federal de Minas Gerais. Zetetiké, v.5, n.7, p.95-109, 1997.

Larrosa, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, p.20-28, 2002.

Linardi, P.R. Rastros da formação matemática na prática profissional do professor de matemática. 2006. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2006.

Lins, R.C. A formação pedagógica em disciplinas de conteúdo matemático nas licenciaturas em matemática. Revista de Educação PUC-Campinas, n.18, p.117-123, 2005.

Lins, R.C.; Gimenez, J. Perspectivas em aritmética a álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.

Martins, M.R. Projeto pedagógico e licenciatura em matemática: um estudo de caso. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual

Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2001.

Martins-Salandim, M.E. A interiorização dos cursos de matemática no estado de São Paulo: um exame da década de 1960. 2012. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2012.

Miguel, A.; Miorim, M.A. História da educação matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. (Coleção Tendências em Educação Matemática, 10).

Mauro, S. A História da faculdade de filosofia, ciências e letras de Rio Claro e suas contribuições para o movimento de educação matemática. 1999. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 1999.

Moreira, P.C. 3 + 1 e suas (in)variantes (reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na licenciatura em matemática). Bolema: Boletim de Educação Matemática, v.26, n.44 p.1137-1150, 2012.

Oliveira, M.C.A.; Fragoso, W.C. História da matemática: história de uma disciplina. Revista Diálogo Educacional, v.11, p.625-643, 2011.

Oliveira, F.D. HEMERA: sistematizar textualizações, possibilitar narrativas. 2013. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2013.

Oliveira, M.C.A.; Raad, M.R. A existência de uma cultura escolar de reprovação no ensino de cálculo. Boletim GEPEM, v.1, p.125-137, 2012.

Reis, P. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. Nuances: Estudos sobre Educação, v.15, n.16, p.17-34, 2008.

Ricoeur, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Unicamp, 2007.

Schwarsztein, D. Una introducción al uso de la historia oral em la escuela. Buenos Aires: Fonde de Cultura Econômica, 2001.

Souza, A.C.C. et al. Novas diretrizes para a licenciatura. Temas e Debates, v.8, n.7, p.41-65, 1995.

Souza, L.A. História oral e educação matemática: um estudo, um grupo, uma compreensão a partir de várias. 2006.

Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2006.

Van de Walle, J. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de sula. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Viola dos Santos, J.R. Legitimidades possíveis para a formação matemática de professores de matemática. 2012. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2012.

Wolski, D.T.R.M. O movimento das reformas curriculares da licenciatura em matemática na Universidade Federal do Paraná: algumas referências ao conhecimento pedagógico do conteúdo. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná,

Curitiba, 2007.

Published

2013-12-31

How to Cite

Silva, H. (2013). Integrating oral history and narratives to the problematization of pedagogical approaches, on the pre-service training of mathematics teachers. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(3), 269–285. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2096

Issue

Section

Seção Temática: Escritas, narrativas & formação docente em Educação Matemática