Between the physical setting and teacher education

reading and writing practices

Authors

  • Ilsa do Carmo Vieira Goulart Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2030

Keywords:

Teaching environment, Teacher training, Literacy practices

Abstract

This study is based on observations and analyses of different visual materials, written or developed, used in the first grades of elementary school in both state and private municipal schools. Assuming that teaching is a profession that requires the learning and applying of specific knowledge, it is possible to discuss how the development of teacher knowledge occurs. Therefore, to understand and analyze the chosen reading and writing activities used to help literacy, the research
investigated some of the everyday activities carried out by educational activities to identify and establish the physical setting of the “literacy environment”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Av. Bertrand Russell, 801, 13083-865, Campinas, SP, Brasil. E-mail: <ilsa.vieira@uol.com.br>.

References

Andrade, C.D. A rosa do povo. Rio de Janeiro: Record, 1991.

Brasil. Ministério da Educação. Pró-letramento: alfabetização e linguagem. Brasília: MEC, 2007.

Certeau, M. Teoria e método no estudo no estudo das práticas cotidianas. In: Szmrecsanyi, M.I. (Org.). Cotidiano, cultura popular e planejamento urbano. São Paulo: USP, 1985. p.3-19.

Certeau, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 7.ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

Certeau, M. A escrita da História. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

Chartier, A.M. Alfabetização e formação de professores na escola primária. Revista Brasileira de Educação, n.8, p.4-12, 1998.

Chartier, A.M. Práticas de leitura e escrita: história e atualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Colello, M.G.S. Alfabetização e letramento: o que será que será? In: Leite, S.A.S.; Colello, M.G.S.; Amorim, V.A. (Org.). Alfabetização e letramento: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2010.

Damis, O.T. Arquitetura da aula: um espaço de relações. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Anais do XV encontro nacional de didática e prática de ensino convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente e práticas educacionais. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p.202-218.

Escolano Benito, A.E. El espacio escolar como escenario y como representación. Revista Teias, v.1, n.2, p.1-12, 2000.

Ferreiro, E. Reflexões sobre a alfabetização. São Paulo: Cortez, 1992.

Hebrard, J. O objetivo da escola é a cultura, não a vida mesma. Revista Pedagógica, v.6, n.33, p.15-17, 2000.

Leite, S.A.S. Alfabetização: em defesa da sistematização do trabalho pedagógico. In: Leite, S.A.S.; Colello, M.G.S.; Amorim, V.A. (Org.). Alfabetização e letramento: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2010.

Soares, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

Vidal, D.G. No interior da sala de aula: ensaio sobre cultura e prática escolares. Currículo sem Fronteiras, v.9, n.1, p.25-41, 2009.

Viñao Frago, A. Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestones. Revista Brasileira de Educação, n.0, p.63-82, 1995.

Published

2012-08-11

How to Cite

Goulart, I. do C. V. (2012). Between the physical setting and teacher education: reading and writing practices. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(2), 211–222. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2030

Issue

Section

Articles