Collective teaching work and pedagogical coordination between everyday heterogeneity and a project of teachers training

entre a heterogeneidade do cotidiano e um projeto de formação de professores

Authors

  • Renata Cristina Oliveira Barrichelo Cunha Universidade Metodista de Piracicaba
  • Cláudia Beatriz de Castro Nascimento Ometto Universidade Metodista de Piracicaba
  • Guilherme do Val Toledo Prado Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2026

Keywords:

Pedagogical coordination, Teacher’s education, Collective teaching work

Abstract

The article discusses the expectations and the learning process of a pedagogical coordinator and the possibilities of teachers training at the working hours of collective pedagogical work in the context of a research project that integrates college researchers and basic schools teachers that are interested in understanding how the collective spaces of the school are being constituted and and being used by the professionals as a training experience. The researchers followed
the collective workshops over a school semester by facing them as an opportunity of dialogue and production of meanings about the collective work itself and teachers trainning. It’s recognizable that the everyday heterogeneity, when prevents the hierarchy of priorities under the demands of practice and the urgency of the routine undertakes a project of teachers
training oriented by the partnership and the commitment with the students learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Cristina Oliveira Barrichelo Cunha, Universidade Metodista de Piracicaba

Professora Doutora, Universidade Metodista de Piracicaba, Programa de Pós-Graduação em Educação. Rod. do Açúcar, km 155, Bloco 7, 13400-911, Caixa Postal 68, Piracicaba, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: R.C.O.B. CUNHA. E-mail: <renata_bcunha@yahoo.com.br>.

Cláudia Beatriz de Castro Nascimento Ometto, Universidade Metodista de Piracicaba

Professora Doutora, Universidade Metodista de Piracicaba, Programa de Pós-Graduação em Educação. Rod. do Açúcar, km 155, Bloco 7, 13400-911, Caixa Postal 68, Piracicaba, SP, Brasil.

Guilherme do Val Toledo Prado, Universidade Estadual de Campinas

Professor Doutor, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas, SP, Brasil.

References

Bakhtin, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2002.

Bergson, H. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1974.

Cunha, R.C.O.B.; Aragão, A.M.F. A interlocução como experiência de formação docente. Revista Comunicações, v.17, n.2, p.7-19, 2010.

Cunha, R.C.O.B.; Prado, G.V.T. Formação centrada na escola, desenvolvimento pessoal e profissional de professores. Revista de Educação PUC-Campinas, n.28, p.103-113, 2010.

Dias-da-Silva, M.H.G.F. A cultura da escola pública e a pesquisa colaborativa com professores: alguns conflitos. Perspectiva, v.19, n.1, p.149-165, 2001.

Fontana, R.A.C. Sala de aula: uma leitura pelo avesso. Presença Pedagógica, v.7, n.39, p.31-37, 2001.

Giovani, L.M. Do professor informante ao professor parceiro: reflexões sobre o papel da universidade para o desenvolvimento profissional de professores e as mudanças na escola. Caderno Cedes, v.19, n.44, p.46-58, 1998.

Heller, A. O cotidiano e a história. 6.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

Petit, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

Petit, M. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2010.

Placco, V.M.N.S.; Almeida, L.R.; Souza, V.L.T. O coordenador pedagógico (CP) e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Estudos e Pesquisas Educacionais, n.2, p.227-288, 2011.

Published

2013-08-10

How to Cite

Cunha, R. C. O. B., Ometto, C. B. de C. N., & Prado, G. do V. T. (2013). Collective teaching work and pedagogical coordination between everyday heterogeneity and a project of teachers training: entre a heterogeneidade do cotidiano e um projeto de formação de professores. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(2), 171–179. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2026

Issue

Section

Articles