Relations in the school of infancy
theoretical perspectives and didactic pedagogical
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2023Keywords:
Children, Early childhood education, Historic-cultural approach, Kindergarten, Educational relationshipAbstract
This article portrays pathways and studies, arising from research already completed on relationships that constitute the process of appropriation-objectification of the world of human culture by the child at the School for Children, under the gaze of Historical-Cultural Approach. The studies had been configured in accord with a theoretical look that understands the relations as propeller of the humanization process and the child as capable to learn since very small. Initially, there is
deepening of theoretical issues concerning the regularities of human development between three and six years old, based on the propositions of the Historical-Cultural Approach. Subsequently, it presents results of the routes methodological that integrated observation sessions of educational practice in schools in early childhood education, involving the relationship between children, adults and objects, as well as sessions of designs and semi-structured interviews with the children. These results show the resulting analysis of the pedagogical implications of the propositions of the Historical-Cultural Approach about the humanization process, mediation and activity.
Downloads
References
Beatón, A.G. La persona no enfoque histórico-cultural. São Paulo: Linear B, 2005.
Becchi, E.; Bondioli, A. (Org.). Avaliando a pré-escola: uma trajetória de formação de professoras. Campinas: Autores Associados, 2003.
Bissoli, M.F. Educação e desenvolvimento da personalidade da criança: contribuições da teoria histórico-cultural. 2005. Tese (Doutorado em Ensino na Educação Brasileira) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2005.
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
Brasil. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o estatuto da criança e do adolescente e dá outras providencias. Diário Oficial da União, 16 jul. 1990. Seção 1.
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. v.84, n.248.
Brasil. Ministério da Educação. Parecer 22, de 17 de dezembro de 1998. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Diário Oficial da União, 23 mar. 1999. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 15 maio 2010.
Brasil. Ministério da Educação. Resolução no 3, de 3 de agosto de 2005. Define normas nacionais para a ampliação do ensino fundamental para nove anos de duração. Diário Oficial da União, 8 ago. 2005. Seção 1, p.27. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 14 maio 2006.
Brasil. Ministério da Educação. Parecer nº 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Diário Oficial da União, 9 dez. 2009. Seção 1, p.14. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 15 maio 2010.
Campos, M.M.; Rosemberg, F. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC, 1995.
Duarte, N. A individualidade para-si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. Campinas: Autores Associados, 1993.
Edward, C.; Gandini, L.; Forman, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
Faria, A.L.G.; Demartini, Z.B.F.; Prado, P.D. (Org.). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Campinas: Autores Associados, 2002.
Freire, M. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. 12.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
Garcia, R.L.; Leite Filho, A. (Org.). Em defesa da educação infantil. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
González Rey, F.L. El lugar de las emociones en la constitución social de lo psiquismo: el aporte de Vigotski. Educação & Sociedade, v.21, n.71, p.1-12, 2000.
Kramer, S. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. São Paulo: Cortez, 2001. p.15-45.
Leontiev, A. Actividad, consciência y personalidad. Buenos Aires: Ciencias Del Hombre, 1978a.
Leontiev, A. A démarche histórica no estudo do psiquismo humano. In: Leontiev, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978b. p.145-200.
Leontiev, A. O homem e a cultura. In: Leontiev, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978c. p.261-284.
Leontiev, A. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: Vigotskii, L.S.; Lúria, A.R.; Leontiev, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 5.ed. São Paulo: Ícone, 1988a. p.120-142.
Leontiev, A. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: Vigotskii, L.S.; Luria, A.R.; Leontiev, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 5.ed. São Paulo: Ícone, 1988b. p.59-83.
Márkus, G. El hombre como ser natural universal. In: Márkus, G. Marxismo e antropologia. Barcelona: Grijalbo, 1974. p.8-25.
Mello, S.A. Algumas implicações pedagógicas da escola de Vygotsky para a educação infantil. Pro-posições, v.10, n.1, p.16-27, 1999.
Mello, S.A. Concepção de criança e democracia na escola da infância: a experiência de Reggio-Emilia. Cadernos da F.F.C., v.9, n.1, p.83-93, 2000a.
Mello, S.A. Linguagem, consciência e alienação: o óbvio como obstáculo ao desenvolvimento da consciência crítica. Marília: Unesp, 2000b.
Mello, S.A. O processo de aquisição da escrita na educação infantil: contribuições de Vygotsky. In: Goulart, A.L.; Mello, S.A. (Org.). Linguagens infantis: outras formas de linguagens. Campinas: Autores Associados, 2005. p.23-40.
Mello, S.A. A apropriação da escrita como um instrumento cultural complexo. In: Mendonça, S.G.L.; Miller, S. (Org.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006. p.181-202.
Mello, S.A. Não fazer das palavras um atalho ao conhecimento. In: Goulart, A.L.; Mello, S.A. (Org.). Territórios da infância: linguagens, tempos e relações para uma pedagogia para as crianças pequenas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007. p.169-178.
Mukhina, V. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Oliveira, Z.R. Educação infantil: fundamentos e métodos. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2007.
Vigotski, L.S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
Vigotski, L.S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, v.8, n.1, p.23-36, 2008. Disponível em: <http://www.ltds.ufrj.br/gis/>. Acesso em: 2 nov. 2008.
Vigotskii, L.S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade pré-escolar. In: Vigotskii, L.S.; Luria, A.R.; Leontiev, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 5.ed. São Paulo: Ícone, 1988. p.103-117.
Vygotski, L.S. El problema del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: Vygotski, L.S. Obras escogidas III. Madrid: Visor, 1995a. p.11-46.
Vygotski, L.S. Método de investigación. In: Vygotski, L.S. Obras escogidas III. Madrid: Visor, 1995b. p.47-96.
Vygotski, L.S. Obras escogidas IV. Madrid: Visor, 1996a. Vygotski, L.S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996b.
Vygotsky, L.S. El problema del entorno. In: Veer, R.V.; Valsiner, R. (Org.). The Vygotsky reader. Cambridge: Blackwell, 1994.