External evaluation and its impact on a school with low performance

Authors

  • Orlando Carlos Morasco Junior Escola Estadual Fúlvio Morganti
  • Renata Prenstteter Gama Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n1a1903

Keywords:

External evaluation, Public policies, Schoolchildren’s performance, Evaluation system

Abstract

This article shows the results of research that investigated the repercussions of the State of São Paulo Schoolchildren’s Performance Evaluation System in a public school with low performance, and analyzed the actions implemented by different agents involved in the educational system to improve these ratings. The research structure considered the following information collection instruments: report cards and State of São Paulo Schoolchildren’s Performance Evaluation
System report; field journal and semi-structured interview with teachers, educational facilitators and regional educational leaders. The data triangulation technique was used, with a descriptive and interpretive analysis, which showed that State of São Paulo Schoolchildren’s Performance Evaluation System has not contributed substantially to improving the quality
of education, since there are disagreements among the educational agents’ views about this test - effect of non-
-cooperative posture of work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Orlando Carlos Morasco Junior, Escola Estadual Fúlvio Morganti

Professor, Escola Estadual Fúlvio Morganti. R. Floriano Peixoto, 1029, Ibaté, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: O.C. MORASCO JUNIOR. E-mail: <morasco.jr@gmail.com>.

Renata Prenstteter Gama, Universidade Federal de São Carlos

Professora Doutora, Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Metodologia de Ensino. São Carlos, SP, Brasil

References

Chiste, M.C. Saresp - sistema de avaliação do rendimento escolar do estado de São Paulo: repercussão do resultado positivo em duas escolas no ano de 2007. 2009. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

Esteban, M.T. A avaliação no cotidiano escolar. In: Esteban, M.T. (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Petrópolis: Vozes, 2008. p.7-24.

Fernandes, D. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Unesp, 2009.

Freitas, M.T.M. et al. O desafio de ser professor de matemática hoje no Brasil. In: Fiorentini, D.; Nacarato, A.M. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática. Campinas: Musa, 2005. p.196-219.

Luckesi, C.C. Avaliação da aprendizagem na escola e a questão das representações sociais. Eccos Revista Científica, v.4, n.2, p.79-88, 2002.

Ponte, J.P. Estudos de casos em educação matemática. Bolema, v.19, n.25, p.105-132, 2006.

Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Detalhamento do projeto institucional. 2008. Disponível em:

<https://sites.google.com/site/encontropibid/grupos-dediscussao/projeto_geral.pdf?attredirects=0&d=1>. Acesso em: 10 dez. 2012.

São Paulo. (Estado). Secretaria de Educação. Relatório pedagógico SARESP 2007. São Paulo: SEE, 2008.

Valente, W.R. Apontamentos para uma histórica da avaliação escolar em matemática: In: Valente, W.R. (Org.). Avaliação em matemática: história e perspectivas. Campinas: Papirus, 2008. p.11-38.

Published

2012-06-27

How to Cite

Morasco Junior, O. C., & Gama, R. P. (2012). External evaluation and its impact on a school with low performance. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(1), 107–114. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n1a1903

Issue

Section

Articles