RESPECTING THE DIFFERENCES OR PERPETUATING THE INEQUALITIES: WHAT ARE WE DOING AT SCHOOL?

Authors

  • Ana Carolina Galvão Marsiglia
  • Celso Socorro Oliveira

Keywords:

Historical-Dialectic Materialism, Historical-Critical Pedagogy, Prejudice, Social Inequality

Abstract

Since education is a type of work, it serves to mankind constitution, that is, it is devoted to guarantee the knowledge appropriation that contributes to individual humanization. The historical-critical pedagogy, based on the historical-dialectic materialism, has the compromise to transform society, and organizes its methodological proposal into five interdependent moments that start from social individual practice and transform it by a pedagogical action, giving individuals a new acting perspective in society. This project has been developed in a first grade class of a State school of Bauru city, SP, with twenty six students ages ranging from seven to nine years old, with the objective that
they understand prejudice and inequalities within the social-historical view, where man is the main actor of his own reality. Based on the results obtained, one may affirm that knowledge was assimilated, and a new step toward the concept of ethnics, and toward the recognition of the social-historical implications of the pre-established and re-affirmed-as-natural inequalities, was achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APOLINÁRIO, M. R. Projeto Pitanguá: História, 1ª. Série. São Paulo: Moderna, 2005.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual. Brasília, MEC/SEF, 1997.

DEUS, Z. A. A questão racial no Brasil, 2000. Disponível em: <http://www.lpp-uerj.net/olped/documentos/ppcor/0090.pdf>. Acesso em: 10 maio 2007.

ECO, U. CARMI, E. Os três astronautas. 10. ed. São Paulo: Ática, 2002.

ENGELS, F. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem. 3. ed. São Paulo: Global, 1986.

FOGAÇA, A. G. A contribuição das histórias em quadrinhos na formação de leitores competentes. Revista PEC, Curitiba, v.3, n.1,

p.121-131, jul. 2002-jul. 2003.Disponível em <http://www.bomjesus.br/publicacoes/pdf/revista_PEC_2000/2003_contribuicao_hist_quadrinhos.pdf>. Acesso em: 3 maio 2007.

FURLAN, S. A; SCARLATO, F.C; CARVALHO, A.F. Geografia – 1ª. Série. São Paulo: IBEP, 2005.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2002.

IANNI, O. Dialética das relações raciais. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50 p. 21-30, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ea/v18n50/a03v1850.pdf>. Acesso em: 10 maio 2007.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LIMA, M. E. O.; VALA, J. As novas formas de expressão do preconceito e do racismo. Estudos de Psicologia, Natal, v. 9, n. 3, 2004, p. 401-411. Disponível em:

<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2004000300002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 10 maio 2007.

MAURICIO DE SOUSA PRODUÇÕES. O que fazer com tantas tábuas? In: Cebolinha. São Paulo: Globo, No. 231, 2005, p. 36-38.

MONTELLATO, A. R. D. História temática: diversidade cultural e conflitos, 6ª. série. São Paulo: Scipione, 2000.

OKADA, A. A mediação pedagógica e tecnologias de comunicação e informação: um caminho para inclusão digital? 2005. Disponível em: <http://www.projeto.org.br/alexandra/pdf/R1_%20faeba2005_okada.pdf>. Acesso em: 26 abril 2007.

PARR, T. Tudo bem ser diferente. São Paulo: Panda, 2002.

PIZARRO, M. V. História em quadrinhos: a Turma da Mônica como recurso didático à prática pedagógica do professor da 3ª série do ensino fundamental. 2005. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Bauru. RAFFA, I. Fazendo arte com os mestres. São Paulo: Escolar, 2006.

SANTOS, R.E. A história em quadrinhos na sala de aula. Anais do 26. Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Belo Horizonte- MG, setembro de 2003. São Paulo: Intercom, 2003. (cd-rom). Disponível em: <http://hdl.handle.net/1904/4905>. Acesso em: 3 maio 2007.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 34. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

Published

2007-11-30

How to Cite

Marsiglia, A. C. G., & Oliveira, C. S. (2007). RESPECTING THE DIFFERENCES OR PERPETUATING THE INEQUALITIES: WHAT ARE WE DOING AT SCHOOL?. Revista De Educação PUC-Campinas, (23). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/169

Issue

Section

Articles