RUMOS DO MOINHO NATURAL RESOURCES CONSERVATION AND QUALITY OF LIFE: AN INFORMAL ENVIRONMENTAL EDUCATION EXPERIENCE

Authors

  • Sônia Regina da Cal Seixas Barbosa
  • João Luiz de Moraes Hoeffel
  • Almerinda Antonia Barbosa Fadini
  • Jussara Christina Reis
  • Micheli Kowalczuk Machado

Keywords:

Cantareira System EPA, Environmental education, Identity, Quality of life

Abstract

This article aims at analyzing how informal educational projects, such as environmental education, that seek to improve the quality of life of local communities, can contribute to their involvement in the preservation of Environmental Protected Areas. The article reflects on an experient on environmental education - through the Socio-environmental Intervention Program – Local Agents for Sustainability – that took place in 2007, at the Moinho Rural District, in the municipality of Nazaré
Paulista, Cantareira System Environmental Protected Areas, São Paulo. This experient is related research that is being developed in the area with support by the São Paulo State Research Fund (Processes number 03/08432-5, 06/55919-5, 06/61505-9 and 06/60366-5). The purpose of this program was to encourage community participation in their struggle for autonomy in income generation, better quality of life and social-environmental and cultural sustainability. The project
took place at the Moinho District and the target population was the community residents,  approximately 500 people. It is estimated, however, that 50 people benefited indirectly, the project focused on
stimulating community organization and participation as a means to achieve social change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, S.R.C.S. Qualidade de vida e ambiente: uma temática em construção. In: BARBOSA, S.R.C.S. (Org.). A Temática ambiental e a pluralidade do ciclo de seminários do NEPAM. Campinas: Unicamp, 1998. (Textos NEPAM, Série Divulgação Acadêmica; 4).

BARBOSA, S.R.C.S. Qualidade de vida e suas metáforas: uma reflexão sócio-ambiental. 1996. Tese. (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

BARBOSA, S.R.C.S.; HÖEFFEL, J.L.M. Qualidade de vida e complexidade social na APA Cantareira, SP: um estudo sobre degradação socio-ambiental e subjetividade. São Paulo, 2006. Projeto de Pesquisa Fapesp (processo n. 06/60366-5).

BRANDÃO, C.R. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

BRASIL. Lei n.º 9.985/2000 de 18 de julho de 2000 que institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação. Brasília: Imprensa Oficial, 2000.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Roteiro metodológico para gestão de área de proteção ambiental, APA. Brasília: IBAMA, 2001.

CABRAL, N.R.; SOUZA, M.P. Área de proteção ambiental: planejamento e gestão de paisagens protegidas. São Carlos: RiMa, 2002.

CANDIDO, A. Os parceiros do Rio Bonito. São Paulo: Duas Cidades, 2003.

CASTRO, M.L.; CANHEDO Jr., S.G. Educação ambiental como instrumento de participação. In: PHILIPPI Jr, A.; PELICIONI, M.C. Educação ambiental e sustentabilidade. Barueri: Manole, 2005. p.401-411.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991. CÔRTE, D.A. Planejamento e gestão de áreas de proteção ambiental: enfoque institucional. Brasília: Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis, 1997.

FADINI, A.A.B. Sustentabilidade e identidade local: pauta para um planejamento ambiental em sub-bacias hidrográficas da Região Bragantina. 2005. Tese (Doutorado) - Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2005.

FADINI, A. A B; HÖEFFEL, J.L.M. Mulheres da APA Cantareira: reflexos da construção do sistema Cantareira na identidade e no modo de vida local. São Paulo: Fapesp, 2006. Projeto de Pesquisa Fapesp (processo 06/55919-5).

FADINI, A. A. B; HÖEFFEL, J.L.M. SUAREZ, C. Parcerias ambientais: diagnóstico turístico e propostas de educação ambiental em Vargem/SP - Fases I e II. São Paulo: Fapesp, 2006.Projeto Fapesp Políticas Públicas (processo 06/51790-8).

FUNDAÇÃO O BOTICÁRIO DE PROTEÇÃO À NATUREZA. Gerenciamento de áreas de proteção ambiental no Brasil. Curitiba: Guapyassú, 2003.

GADOTTI, M. A questão da educação formal/ não-formal. In: INSTITUT INTERNATIONAL DES DROITS DE L’ENFANT. Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? Sion (Suisse), 18 au 22 octobre 2005. Disponível em: <http://www.paulofreire.org/twiki/pub/Institu/SubInstitucional1203023491It003Ps002/Educacao_formal_nao_formal_2005.pdf>

Acesso em: 30 mar. 2009.

GOHN, M.G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.14, n.50, p.27-38, 2006.

HOEFFEL, J.L.M.; FADINI, A.A.B. Trajetórias do Jaguary: um estudo na APA do Sistema Cantareira. São Paulo: Projeto Fapesp (processo no. 2003/08432-5), 2003.

HOEFFEL, J.L.M.; FADINI, A. A. BTrajetórias do Jaguary: a complexidade sócio-ambiental no reservatório dos Rios Jaguary/Jacareí. In: INTERNATIONAL CONGRESS ON ENVIRONMENTAL PLANNING AND MANAGEMENT. Proceedings. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 2005. p.1-16. CDRom. HOEFFEL, J.L.M.; MACHADO, M.K.; FADINI, A. A. B Múltiplos olhares, usos conflitantes

concepções ambientais e turismo na APA do Sistema Cantareira. Olam, Rio Claro, v.7, n.1, p.119-145, 2005.

HOEFFEL, J.L.M.; FADINI, A.A.B; LIMA, F.B.; MACHADO, M.K. Trajetórias do Jaguary: períodos históricos e educação ambiental. Alterações ambientais na Região Bragantina-São Paulo. Humanitas, Campinas, v.9, n.1, p.5-14, 2006.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Dados demográficos. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2007.

LIMA, F.B.; MACHADO, M.K., FADINI, A.A.B.; HOEFFEL, J.L.M. Caminhos do Moinho: um estudo no Bairro do Moinho, Nazaré Paulista- SP. In: REUNIÃO ANUAL DA SBPC, 55., 2003, Recife. Anais... Recife: SBPC, 2003.

MARTINS, J.S. Terra de negócio e terra de trabalho: contribuição para o estudo da questão agrária no Brasil. In: EXPROPRIAÇÃO e violência: a questão política no campo. São Paulo: Hucitec, 1991. p.43-60.

MINAYO, M.C.S.; HARTZ, Z.M.A.; BUSS, P.M. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Jeneiro, v.5, n.1, p.7-18, 2000.

PACIONE, M. Urban environmental quality and human wellbeing: a social geographical perspective. Landscape and Urban Planning, Glasgow, UK, v.65 (issues 1-2), p.19-30, 2003.

PRIMACK, R. Essentials of conservation biology. Sunderland: Sinauer, 1998.

RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

RODRIGUES, C.M.C. Águas aos olhos de Santa Luzia: um estudo de memória sobre o deslocamento compulsório de sitiantes em Nazaré Paulista (SP). Campinas: Unicamp, 1999.

SANTOS, R. Planejamento ambiental: teoria e prática. São Paulo: Oficina de textos, 2004. SÃO PAULO. Secretaria de Estado do Meio Ambiente. Atlas das unidades de conservação ambiental do Estado de São Paulo. São Paulo: SMA, 2000.

SÃO PAULO. Secretária de Estado do Meio Ambiente. Roteiro metodológico para implementação da gestão integrada das áreas

de proteção ambiental. São Paulo: Secretaria de Meio Ambiente, 2003. Disponível em: <http://www.ambiente.sp.gov.br>. Acesso em: 23 de agosto de 2008.

STAHEL, A.W. Tempos em crise: a base temporal das contradições da modernidade. 2002. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

TOURAINE, A. Um novo paradigma Para compreender o mundo de hoje. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

WELLS, M.; BRANDON, K. People and parks. Washington: The World Bank, 1992.

Published

2009-06-30

How to Cite

Barbosa, S. R. da C. S., Hoeffel, J. L. de M., Fadini, A. A. B., Reis, J. C., & Machado, M. K. (2009). RUMOS DO MOINHO NATURAL RESOURCES CONSERVATION AND QUALITY OF LIFE: AN INFORMAL ENVIRONMENTAL EDUCATION EXPERIENCE. Revista De Educação PUC-Campinas, (26). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/129

Issue

Section

Articles