READER–AUTHOR: THE SUBJECT THAT BUILDS MEANING
Keywords:
Hypertext, Language, Subject Reader-AuthorAbstract
Man created many ways read and write throughout history and continues to do so in a constant process of transformation; men create instruments, and represent them as mediators of meaning in time and culture. Man has created a new text support, the hypertext, which spawned changes in our social environment. In this context, the present article aims at discussing how technology can transform the 21st century’s readers´ mode of thinking by eliminating the borders between author and reader, who were traditionally thought of as opposites.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1999.
COSCARELLI, C.V. (Org.). Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
EISENSTEIN, E.L. A revolução da cultura impressa: os primórdios da Europa Moderna. São Paulo: Ática, 1998.
FORTALEZA digital. FOLHA DE S. PAULO, São Paulo, 31 out. 2005. Caderno E, p.1.
GERALDI, J.W. Portos de passagem. São Paulo: Martins fontes, 1993.
GOODY, J. A domesticação do pensamento selvagem. Lisboa: Editorial Presença, 1988.
HERÁCLITO, E. Os pré-socráticos: fragmentos, doxografia e comentários. São Paulo: Nova Cultural, 1991.
JOLIBERT, J. (Org.). Formando crianças leitoras de texto. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LÉVY, P. A emergência do cyberspace e as mutações culturais. In: PELLANDA, N.M.C.; PELLANDA, E.C. (Org.). Ciberespaço: um
hipertexto com Pierre Lévy, Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2000.
ORLANDI, E.P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 1988.
VIGOTSKY, L.S. A Construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
YAROCHEVSKY, M.G. Leon Vygotsky: à procura de uma nova psicologia. Enfance, Tomo 42, n.1-2, p. 119-125, 1989.