POST-GRADUATE STUDIES AND POST-GRADUATE STUDIES IN EDUCATION IN BRAZIL: A SHORT HISTORY

Authors

  • Manuelli Cerolini Neuenfeldt
  • Silvia Maria de Aguiar Isaia

Keywords:

History of Post-graduation, Post-graduate Education Programs, Brazilian Education

Abstract

This research is part of a Master thesis presented to the Program of Masters Degree in Education, of UFSM, included in the ‘Graduation, Knowledge and Professional Development’ research line. The research discusses the contribution of post-graduate programs to university professor education, inferring possible quality indicators for this process. In this text, we present a brief review of the history of the post-graduation in Brazil and of the post-graduate programs in education, as inserted in this context. We point out the different moments of discussions of the “PNPG”s, the creation of INEP and ANPED as marks of this trajectory. The study of these paths allowed us to evidence the main aspects of this history and to comprehend factors that determine the configuration of the current post-graduate programs in Brazil, specially in what concerns the discussions about quality of these programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIANCHETTI, Lucídio; FÁVERO, Osmar. História e Histórias da Pós-Graduação em Educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n.30. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. p. 3-6, set-dez 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em: 07 jun. 2007.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2005-2010. Brasília, dezembro de 2004. Disponível em: . Acesso em: 03 jan. 2007.

CORDOVA, Rogério de Andrade; GUSSO, Divonzir Arthur. A pós-graduação na América Latina: o caso brasileiro. Brasília: UNESCO/CRESALC/MEC/SESu/CAPES, 1986.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Quadragésimo ano do parecer CFE n. 977/65. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n.30. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. p.7-20, set-dez 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em: 07 jun. 2007.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. A construção do conhecimento nos cursos de pósgraduação em educação: integração mestrado/doutorado. In: SEVERINO, Antônio Joaquim; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org.) Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas, SP: Papirus, 2001.

GUTERRES, Clovis Renan Jacques. A Faculdade Interamericana de Educação: projeto multinacional de aperfeiçoamento de pessoal especializado em Educação, 1970/1977. Tese (Doutorado em Educação). UFSM, Santa Maria, 2001.

RAMALHO. Betania Leite. 40 anos da pósgraduação em educação no Brasil: produção do conhecimento, poderes e práticas. Revista Brasileira de Educação. v.11, n.31. Campinas, SP: Autores Associados, jan./abr.2006. p.183-186.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Consolidação dos cursos de Pós-Graduação em Educação: condições epistemológicas, políticas e

institucionais. IN: SEVERINO, Antônio Joaquim; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org.) Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas, SP: Papirus, 2001.

Published

2008-06-30

How to Cite

Neuenfeldt, M. C., & Isaia, S. M. de A. (2008). POST-GRADUATE STUDIES AND POST-GRADUATE STUDIES IN EDUCATION IN BRAZIL: A SHORT HISTORY. Revista De Educação PUC-Campinas, (24). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/115

Issue

Section

Articles