CÉLESTIN FREINET AND HIS EDUCATIONAL CONCEPT- WORKING WITH HISTORY OF EDUCATIONAL IDEAS
Keywords:
Célestin Freinet, Progressive Education, History of Educational IdeasAbstract
The aim of this article is to analyze Freinet’s educational concept based on the theoretical works of Dermeval Saviani and André Petitat. In order to achieve this objective this article works with the idea of showing how Freinet was a man of his time, and emphasizes how he confronted social and educational issues in his time.
Downloads
References
ELIAS, Marisa. Del Cioppo. Célestin Freinet: uma pedagogia de atividade e cooperação. 2º.ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.
FREINET, Célestin. La vie à l’école russe. Paris. L’école Émancipée, avr.1930.
FREINET, Célestin. Para uma Escola do Povo. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
FREINET, Célestin. Pedagogia do Bom Senso. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
FREINET, Élise. Nascimento de uma Pedagogia Popular. Tradução: Rosália Cruz: Lisboa: Editorial Estampa, 1978.
FREINET, Élise. O itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na Pedagogia de Freinet. São Paulo: Francisco Alves, 1979.
LUZURIAGA, L. – La Educacion Nueva. 6. ed. Buenos Aires: Losada, 1961.
OLIVEIRA, Anne Marie Milon. Célestin Freinet: raízes sociais e políticas de uma proposta pedagógicas. Rio de Janeiro: Papeis e Cópias de Botafogo, 1995.
PETITAT, André. Produção da escola/ produção da sociedade:uma analise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar no ocidente. Tradução Eunice Gruman. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. 30º. ed. Campinas: Autores Associados, 1995.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 1997.
SAVIANI, D. O debate teórico e metodológico no campo da História e sua importância para a pesquisa educacional. In: SAVIANI, D; LOMBARD, J. C. & SANFELICE, J. L. História e História da Educação. Campinas: Autores Associados/ HISTEDBR, 1998.
SAVIANI, D. História das idéias pedagógicas: reconstruindo o conceito. In: FARIA FILHO, L. M. (ORG). Pesquisas em História da Educação: perspectivas de análise, objeto e fonte. Belo Horizonte: HG edições, p. 9-24, 1999.