EVALUATE: A DIALOGUE OF AFFECTIVITY WITH A WEB OF RELATIONS DEVELOPED IN EVERYDAY SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

  • Sandra Maria Nascimento de Mattos

Keywords:

Affectivity, Learning, Evaluation

Abstract

Considering evaluation as an essential instrument to the education and learning process, we searched a dialogue with the affectivity anxious not only to show its importance for a quality evaluation as well as to show that evaluation allows returning to the practice in the search of a critical and reflective practical aiming at the progress of the student and the significant construction of the knowledge. Examining evaluation in its affective aspect, we can assume that evaluation is a way for understanding, for useful dialogue, to uncover the real necessities for a critical and reflective learning and for the educator to acquire the commitment with the education and the learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Ana Rita da Silva. O que é afetividade? Reflexões para um conceito. 1999. Disponível em: www.educacaoonline.pro.br.

Acesso em: 22 fev. 2006.

ALMEIDA, Ana Rita Silva. A emoção na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Papirus, 2004.

ARANTES, V. A. A afetividade no cenário da educação. In: OLIVEIRA, Marta Kohl de; REGO, Tereza Cristina; SOUZA, Denise Trento R. (Org.) . Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Moderna, 2002.

BARBIER, René. A escuta sensível em educação. IN: Cadernos ANPEd. Porto Alegre, n. 5. p. 187-286, 1993.

BAUTISTA VALLEJO, José M. Escola aberta e formação de professores: elementos para a compreensão e a intervenção didática. Tradução Orlando dos Reis. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

BRASIL. SEB. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BUCK, Ross: The Biological Affects. A Typology. Psychological Review. American Psychological Association (APA). v. 106, n. 2,

p. 301-336, april 1999.

CAMPOS, Casemiro de Medeiros. Saberes docentes e autonomia dos professores. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

CHABOT, Daniel & CHABOT, Michel. Pedagogia emocional: sentir para aprender. Tradução Diego Ambrosini e Juliana Montoia de Lima. São Paulo: Sá, 2008.

ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra? Reflexões sobre a avaliação e o fracasso escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FAZENDA, Ivani (Org.). Didática e interdisciplinaridade. São Paulo: Papirus, 1998. (Coleção Práxis).

___. Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo e MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo leitura da palavra. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GARCIA, Regina Leite. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. São Paulo: DP&A, 2000.

GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Injuí, RS: Unijuí, 1998.

GOLEMAN, Daniel. A inteligência emocional: a teoria revolucionária que define o que ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 1996.

LEITE, A. da S.; TASSONI, E. C. M. A afetividade em sala de aula: as condições de ensino e a mediação do professor. In: AZZI,

Roberta Gurgel ; SADALLA, Ana Maria Falcão de Aragão (Org.). Psicologia e formação docente: desafios e conversas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

LUCKESI, Cipriano C. Avaliação da aprendizagem escolar. 16. ed. São Paulo:Cortez, 2005a.

___. Avaliação da aprendizagem na escola e a questão das representações sociais. Eccos Revista Científica. São Paulo. Vol. 4, n. 2, p. 79-88, 2002 . A questão afetiva e cognitiva na prática educativa, 2005b. Disponível em: www. Luckesi.com.br. Acesso em: 30 jul. 2007.

___. A base ética da avaliação da aprendizagem na escola. 2005c. Disponível em: www. Luckesi.com.br. Acesso em: 30 jul.

MCLAREN, Peter. Rituais na escola: em direção a uma economia política de símbolos e gestos na educação. Trad. Juracy C. Marques. Petrópolis: Vozes, 1992.

MEDIANO, Zélia D. A avaliação da aprendizagem na escola de 1o grau. IN: CANDAU, Vera Maria (Org.). Rumo a uma nova didática. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.

PÉREZ-GÓMEZ, A. I. Ensino para a compreensão. IN: GINEMO SACRISTÁN, J e PÉREZGÓMEZ, A. I. (Org.) Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TAILLE, Yves De La; DANTAS, Heloisa & OLIVEIRA, Marta Kohl de. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão.

São Paulo: Summus, 1992.

ZAZZO, R. Wallon, psicólogo da infância. In: Wallon, H. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Ed. 70, 1978.

Published

2008-11-30

How to Cite

Mattos, S. M. N. de. (2008). EVALUATE: A DIALOGUE OF AFFECTIVITY WITH A WEB OF RELATIONS DEVELOPED IN EVERYDAY SCHOOL ENVIRONMENT. Revista De Educação PUC-Campinas, (25). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/105

Issue

Section

Articles