EVALUATION OF HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF POSTGRADUATION

Authors

  • Michele Silva Sacardo
  • Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi

Keywords:

Evaluation of post-graduation, Evaluation of Higher Education, CAPES

Abstract

The article aims to contribute to the discussion about the assessment of post-graduation. Based on
discussions held by the academic community in relation to the assessment of post-graduate adopted by CAPES, subsidies were searched for a policy that includes assessment of the diversity of knowledge produced. At the end some thoughts are presented on the challenges that are placed at the post-graduation and researchers to improve evaluation mechanisms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANTES, E. M. de M., LOBO, L. F. FONSECA, T. M. G. Pensar: a que será que se destina? Diferentes tempos de uma reflexão

sobre a morte anunciada do educador. Psicologia & Sociedade, Florianópolis, v.16, n.1, p. 50-68, jan. 2004.

AXT, M. O pesquisador frente à avaliação na Pós-Graduação: em pauta novos modos de subjetivação. Psicologia & Sociedade,

Florianópolis, v.16, n. 1, p. 69-85, jan. 2004.

BELLONI, I. et al. Avaliação institucional da Universidade de Brasília. In: DIAS SOBRINHO, J.; BALZAN, N. C. Avaliação institucional: teorias e experiências. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000, p. 87-113.

CAPES. Avaliação. Disponível em: <http://www.CAPES.gov.br/CAPES/portal/> Acesso em: 28 ago. 2005.

CAPES Relatório Final da Avaliação Trienal da Pós-graduação: período avaliado: 2001-2003. CAPES, 2005. Disponível em:http://www.CAPES.gov.br. Acesso em: 25 set. 2007

CAPES. Relatório final da avaliação trienal. 2004. Disponível em: <http://www2.capes.gov.br/capes/portal/conteudo/10/Avaliacao_Trienal_2004.htm>. Acesso em: 20 ago. 2007.

CHAUÍ, M. de S. Escritos sobre a universidade. São Paulo:UNESP, 2001.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.

HAYASHI, C. R. M. Presença da educação brasileira na base de dados Francis: uma abordagem bibliométrica. Dissertação. (Mestrado em Educação) São Carlos: PPGE/UFSCar, 2004.

MANCEBO, D. Avaliação na educação superior, estado e produção de subjetividades. XXIV Reunião Anual da ANPED, 2001. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/24/T1182129657310.doc>. Acesso em: 20 jun. 2007.

MOLON, S. I. Algumas questões epistemológicas e éticas da psicologia: a avaliação em discussão. Psicologia & Sociedade, Florianópolis, v.16 (1), p. 108-123, jan. 2004.

ROCHA, M.L. da, ROCHA, D. Produção de conhecimento, práticas mercantilistas e novos modos de subjetivação. Psicologia & Sociedade, Florianópolis, v.16 (1), p. 13-36, jan. 2004.

SANTOS, B. de S. Da idéia de Universidade à Universidade de idéias. In: SANTOS, B. de S. Pela Mão de Alice: o social e o político na pósmodernidade. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 187-226.

SCHWARTZMAN, S. Funções e metodologias de avaliação do ensino superior. In: Avaliação da Universidade: proposta e perspectivas. Brasília: Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras, 1988. p.21-46. (Estudos e Debates, 14)

SIMÕES, R. H. S. Da avaliação da educação à educação da avaliação: o lugar do(a) educador(a) no processo da avaliação da pósgraduação no Brasil. Psicologia & Sociedade, Florianópolis, v.16, n. 1, p. 124-134, abr. 2004.

Published

2008-12-13

How to Cite

Sacardo, M. S., & Hayashi, M. C. P. I. (2008). EVALUATION OF HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF POSTGRADUATION. Revista De Educação PUC-Campinas, (25). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/102

Issue

Section

Articles