Identity of the early childhood and its teachers

reconstructional perspectives

Authors

  • Jaqueline Cristina Massucato Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Heloisa Helena Oliveira de Azevedo Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n2a1004

Keywords:

Conception of early childhood education, Conception of teacher, Identity, Educational policies

Abstract

This paper discusses the identity of Early Childhood Education and its teachers, and it points out what are the challenges and perspectives for its reconstruction. This research analyzes the concepts of school and teacher that circulating in the literature of this area, identifying the Kindergarten teachers as responsible to provide objective conditions under which knowledge is processed, and Preschools as privileged institutions to provide the tools for children to learn about the world and the knowledgesurrounding it. This study highlighted the need to broaden the discussion on the subject in order to find ways to rebuild the identity of the Early Childhood Education teachers, which needs to be thought of in terms of recognition of the teaching career and its social, political and professional
roles, as well as highlighting the real importance of Preschools in the Early Childhood Centers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Cristina Massucato, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Curso de Pedagogia, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica. Rod. Dom Pedro I, Km 136, Parque das Universidades, 13020-904, Campinas, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: J.C. MASSUCATO. E-mail: <jaquemassucato@ig.com.br>.

Heloisa Helena Oliveira de Azevedo, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora Doutora, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Programa de Pós-Graduação em Educação. Campinas, SP, Brasil.

References

Arce, A.; Martins, L.M. (Org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil?: em defesa do ato de ensinar. 2.ed. Campinas: Alínea, 2010.

Arce, A.; Silva, J.C. É possível ensinar no berçário? In: Arce, A.; Martins, L.M. (Org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. Campinas: Alínea, 2009. p.163-185.

Azevedo, H.H.O. Formação inicial de profissionais de educação infantil: desmistificando a separação cuidar-educar. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2005.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em: <http://www.senado.gov.br>.

Brasil. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o estatuto da criança e do adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, 16 jul. 1990. p.13563.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Política nacional de educação infantil. Brasília: MEC, 1994.

Brasil. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. Seção 1, p.27833.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC, 1998a.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para educação infantil. Brasília: MEC, 1998b.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros nacionais de qualidade para educação infantil. Brasília: MEC, 2006.

Brasil. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3o ao artigo 76 do ato das disposições constitucionais transitórias para reduzir... Diário Oficial da União, 12 nov. 2009a. Seção 1, p.8. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/>. Acesso em: 28 mar. 2011.

Brasil. Resolução no 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as diretrizes curriculares nacionais para educação infantil. Diário Oficial da União, 18 dez. 2009b. Seção 1, p.18.

Gandini, L. Espaços educacionais e de envolvimento pessoal. In: Edwards, C. (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. p.145-176.

Kuhlmann Júnior, M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. 4.ed. Porto Alegre: Mediação, 2007.

Mallaguzzi, L. História, ideias e filosofia básica. In: Edwards, C. (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed. 1999. p.56-104.

Pasqualini, J.C. O papel do professor e do ensino na educação infantil: a perspectiva de Vygotsky, Leontiev e Elkonin. In: Martins, L.M.; Duarte, N. (Org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas

necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p.161-191.

Raupp, M.D. Concepções de formação das educadoras de infância em Portugal e das professoras de educação infantil no Brasil: o discurso dos intelectuais (1995-2006). 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

Rocha, M.S.P.M.L. O real e o imaginário no faz-de-conta: questões sobre o brincar no contexto da pré-escola. In: Góes, M.C.R.; Smolka, A.L.B. (Org.). A significação nos espaços educacionais: interação social e subjetivação. Campinas: Papirus, 1997. p.63-86.

Smolka, A.L.B. Estatuto de sujeito, desenvolvimento humano e teorização sobre a criança. In: Freitas, M.C.; Kuhlmann Júnior, M. (Org.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002. p.99-127.

Stemmer, M.R.G.S. Educação infantil e pós-modernismo: a abordagem Reggio Emília. 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

Veiga, C.G. Infância e modernidade: ações, saberes e sujeitos. In: Faria Filho, L.M. (Org.). A infância e sua educação: materiais, práticas e representações (Portugal e Brasil). Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p.35-82.

Vygotsky, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2012-11-01

How to Cite

Massucato, J. C., & Azevedo, H. H. O. de. (2012). Identity of the early childhood and its teachers: reconstructional perspectives. Revista De Educação PUC-Campinas, 17(2), 151–161. https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n2a1004

Issue

Section

Seção Temática: Educação Infantil: história, políticas e perspectivas