STATE, EDUCATION AND EXTERNAL EVALUATION: RELATIONSHIPS AND CONSEQUENCES

Authors

  • Ana Lúcia Garcia
  • Iraíde Marques de Freitas Barreiro

Keywords:

State, External Evaluation, School

Abstract

In order to analyze the national system of evaluation of the teaching through standardized exams and applied in wide scale it is important to understand the logic, premises or conceptions that we have about State. This way, the present article deals, at first, with the constitution of Evaluative State, that proposes public politics of neoliberal form; soon after, it presents a brief analysis of how the education has been suffering with the consequences of the politics of neoliberal form and how the external evaluation goes in the direction of this State. Finally, it points out how the study of the place - the school - can contribute so that the actors of the educational process accomplish its work, as the evaluation, in a more reflexive and conscious way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, Perry. Balanço do neoliberalismo. In: SADER, Emir; GENTILI, Pablo. Pósneoliberalismo: as políticas sociais e o Estado

democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

AZEVEDO, Janete M. Lins de. A educação como política pública. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2004 (Coleção Polêmicas do nosso tempo, v. 56)

BARROSO, João. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação e Sociedade. Campinas, v. 26, n. 92, p. 725-

, Especial, out. 2005.

CANÁRIO, Rui. Os estudos sobre a escola: problemas e perspectivas. In: BARROSO, João. O estudo da escola. Portugal: Editora

Porto, 1996, p. 121-149.

CARNOY, Martin. Estado e Política Pública. Tradução Puccamp. 3. ed. Campinas: Papirus, 1988. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 28, n.100, Especial, p. 989-1014, out. 2007.

FINI, Maria Inês (Coord.). Proposta curricular do Estado de São Paulo. São Paulo: SEE, 2008.

FREITAS, Luiz Carlos de. Qualidade negociada: avaliação e contra-regulação na escola pública. Educação e Sociedade. Campinas, v. 26, n. 92, p. 911-913, Especial, out. 2005.

GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: GENTILI, Pablo; SILVA, Tomaz Tadeu da (Org). Escola S. A. Brasília: CNTE, 1996, p.9-49.

HÖFLING, Eloísa de Mattos. Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos Cedes. Ano XXI, n. 55, nov. 2001, p. 30-34.

LIMA, Lícínio C. A escola como organização educativa: uma abordagem sociológica. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.LÜCK, Heloísa.

concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis: Vozes, 2006. Série: Cadernos de Gestão.

MARTINS, Ângela Maria. Autonomia da escola: a (ex)tensão do tema nas políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2002.

MAUÉS, Olgaíses Cabral. Reformas internacionais na educação e formação de professores. Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 118, março, p.98-117, 2003.

NETO, Antonio Cabral. Educação e gestão descentralizada: Conselho Diretor, Caixa Escolar, Projeto Político-Pedagógico. Enfoque 72. Brasília, v. 17, n. 72, p. 35-46, fev./jun. 2000.

OLIVEIRA, Romualdo Portela. Da universalização do ensino fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica.

Educação e Sociedade. Campinas, vol. 28, n. 100, Especial, p. 989-1014, out. 2007.

PALMA FILHO, João Cardoso. Política educacional brasileira: educação brasileira numa década de incertezas (1990-2000). São Paulo: CTE Editora, 2005.

Published

2008-11-30

How to Cite

Garcia, A. L., & Barreiro, I. M. de F. (2008). STATE, EDUCATION AND EXTERNAL EVALUATION: RELATIONSHIPS AND CONSEQUENCES. Revista De Educação PUC-Campinas, (25). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/100

Issue

Section

Articles