The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making

Authors

  • Ligia Amparo da Silva SANTOS Universidade Federal da Bahia
  • Maria da Conceição Monteiro da SILVA Universidade Federal da Bahia
  • Joselina Martins SANTOS Universidade Federal da Bahia
  • Marilena Pacheco ASSUNÇÃO Universidade Federal da Bahia
  • Mônica Leila PORTELA Universidade Federal da Bahia
  • Micheli Dantas SOARES Universidade Federal da Bahia
  • Maria da Purificação Nazaré ARAÚJO Universidade Federal da Bahia
  • Adenilda Queirós SANTOS Universidade Federal da Bahia
  • Adriana Lima MELO Universidade Federal da Bahia
  • Leise Moreira NASCIMENTO Universidade Federal da Bahia

Keywords:

curriculum, education, nutrition education, nutricionist, pedagogical project

Abstract

The pedagogical project principles are based on eight educational issues: professional profile, competency,
educational strategies, topic issues, curriculum organization, learning assessment system and course evaluation.
The fundamental aim of these issues is the integration of knowledge(s), in order to overcome dichotomies
such as those of the biological versus the social, the theory versus practice, the basic cycle versus the professional, and the individual approach versus the collective and the multiprofessional practices. The searches for curricular flexibility and methodological innovation imply a new way of learning which is based on the autonomy and independence of the students. Incorporated in the project, as its central elements, are the scientific and pedagogical training of teachers and the course evaluation process. The proposal intends to socialize the discussion, thus contributing to improve the education of nutrition professionals in Brazil.

References

Santos LAS. The Education of Nutrition Professionals in Brazil: an evaluation [dissertation]. Dundee-Escócia: Center for Medical Education, University of Dundee; 1999.

Associação Brasileira de Nutrição. A formação do nutricionista no Brasil: sinopse de estudos e diagnósticos realizados nas três últimas décadas. Brasília; 1992.

Associação Brasileira de Nutrição. Seminário de Formação em Nutrição no Brasil; ênfase na Graduação. Relatório Final de Workshop. Salvador;1987.

Costa NMS. Currículo e formação profissional: as reformulações curriculares dos cursos de Nutrição [dissertação]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás; 1966.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Departamento de Política do Ensino Superior. Diretrizes curriculares para o Curso de Graduação em Nutrição. Brasília; 1999.

Pró-Reitoria de Ensino de Graduação da UFBA. Política de Reestruturação dos Currículos dos Cursos de Graduação da UFBA. Proposta aprovada pela Câmara de Ensino de Graduação em 7/10/1999. Salvador; 1999.

Universidade Federal da Bahia. Conselho de Coordenação. Resolução 002/2000. Salvador; 2000.

Fórum de Pró-Reitores de Graduação das Universidades Brasileiras. Do pessimismo da razão para o otimismo da vontade: referências para a construção dos projetos pedagógicos nas IES brasileiras. Texto elaborado a partir da Oficina de Trabalho de Curitiba. Curitiba; 1999.

Fórum de Pró-Reitores de Graduação das Universidades Brasileiras. O Currículo como expressão do projeto pedagógico: um processo flexível. Texto elaborado a partir da Oficina de Trabalho de Niterói. Niterói; 2000.

Fórum de Pró Reitores de Graduação das Universidades Brasileiras. Plano Nacional de Graduação: um projeto em construção. Ilhéus; 1999.

Universidade de Caxias do Sul. Pró-Reitoria de Graduação. Coordenadoria de Avaliação e Qualificação. Projeto Pedagógico: subsídios para elaboração e avaliação. Caxias do Sul: EDUCS; 1999. 63p.

General Medical Council. Tomorrow’s doctors: Recommendations on Undergraduate Medical Education. London; 1993.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Higher Education in the Twenty-First Century: Vision and Action. World Conference on Higher Education. Paris; 1998.

Harden RM, Davis M. The Core Curriculum with Options or Special Study Modules: Education Guide. Dundee, Escócia: AMEE; 1995.

Harden, RM. Ten questions to ask when planning a course or curriculum. Med Educ. 1986; 20(4):356-65.

Conselho Federal de Nutricionistas. Definições e atribuições principais e específicas dos nutricionistas, conforme áreas de atuação. Salvador; 1996.

Marsiglia R. Relação Ensino/Serviço: dez anos de integração docente assistencial (IDA) no Brasil. São Paulo: Hucitec; 1995.

Colegiado de Curso de Nutrição. Escola de Nutrição. Universidade Federal da Bahia. Proposta do Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Nutrição da ENUFBA. Salvador; 2000.

Published

2023-09-20

How to Cite

Amparo da Silva SANTOS, L. ., Monteiro da SILVA, M. da C. ., Martins SANTOS, J. ., Pacheco ASSUNÇÃO, M. ., PORTELA, M. L. ., Dantas SOARES, M. ., … Moreira NASCIMENTO, L. . (2023). The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making. Brazilian Journal of Nutrition, 18(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814