ARCHIVAL RESEARCH AND DEVELOPMENTAL CONTEXT: ANALYSIS OF STATUTES OF A CHILD CARE INSTITUTION FROM SALVADOR, BAHIA

Authors

  • Roberta BORRIONE UFBA
  • Antonio Marcos CHAVES UFBA

Keywords:

childhood, document analysis, Asilo dos Expostos, socialhistorical analysis

Abstract

This research attempts to evidence an interface between psychology and history, through the analysis of documents from a nineteenth-century child care institution for abandoned children in Salvador, Bahia – Asilo dos Expostos of the Holy House of Mercy – as a way of interpretation of the developmental context of the time. This institution was devised to provide shelter, protection, education, and a social upbringing to abandoned children. The analysis of two statutes of the institution in case (dated 1863 and 1914) – as products constructed by a specific society in order to ascertain
socially accepted values – allows for a comprehension about the meaning of the abandoned child and the developmental context in which s/he was involved at the time in question. This analysis elucidates a gradual change of social concern for the abandoned child, from one of providing an immediate means of survival to one of assuring professional education and social reintegration, based on philanthropic and hygienic concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIÉS, P. (1981). História social da criança e da família Rio de Janeiro: Zahar.

(1995). A história das mentalidades. In: J. Le Goff. A história nova (p. 153-176). São Paulo: Martins Fontes.

BARDIN, L. (1994). Análise de conteúdo Lisboa: Edições 70.

BENELLI, S.J. & Costa-Rosa, A. (2002). A produção da subjetividade no contexto institucional de um seminário católico. Estudos de Psicologia, PUC-Campinas, 19, 2:19-58.

BRUNER, L. (1997). Atos de significação Porto Alegre: Artes Médicas.

CARDOSO, C.F. & Brignoli, H.P. (1990). Os métodos da história Rio de Janeiro: Graal.

CHAVES, A.M. (2002). A vida e o viver em um internato: o ponto de vista de um grupo de meninos residentes. In: E.R. Lordelo; A.M.A. Carvalho, & S.H. Koller (Orgs.) Infância brasileira e contextos de desenvolvimento (p. 45-75). São Paulo: Casa do Psicólogo: Salvador: EDUFBA.

FOUCAULT, M. (1999). Vigiar e punir: o nascimento da prisão Petrópolis: Vozes.

LE GOFF, J. (1995). A história nova. In: A história nova (p.25-64). São Paulo: Martins Fontes.

LOSICER, E. (1996). A procura da subjetividade: a organização pede análise. In: E. Davel & J. Vasconcelos (Orgs.). "Recursos" humanos e subjetividade (p.68-79). Petrópolis: Vozes.

MERCÍLIO, M.L. (1996). Marginalidade, pobreza e abandono de crianças no Brasil: séculos XVIII e XIX. Revista de ciências históricas Universidade Portucalense, 11: 163-173.

(1998). História social da criança abandonada São Paulo: Hucitec.

MATTIOLI, O.C. (1994). Instituições de educação infantil: sua história e significado. Perfil: Boletim de Psicologia 7: 41-58.

MINAYO, M.C.S. (1996). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco.

PENNA, A.G. (1980). História das idéias psicológicas Rio de Janeiro: Zahar Editores.

SAWAIA, B. (1999). Introdução: exclusão ou inclusão perversa? In: B. Sawaia (Org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social (p. 5-13). Petrópolis: Vozes.

SPINK, P. (2000). Análise de documentos de domínio público. In: M.J. Spink (Org.) Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano: aproximações teóricas e metodológicas (p. 123-151). São Paulo: Cortez.

VENÂNCIO, R.P. (1999). Famílias abandonadas: assistência à criança de camadas populares no Rio de Janeiro e em Salvador – séculos XVIII e XIX. Campinas: Papirus.

Published

2004-08-31

How to Cite

BORRIONE, R. ., & CHAVES, A. M. . (2004). ARCHIVAL RESEARCH AND DEVELOPMENTAL CONTEXT: ANALYSIS OF STATUTES OF A CHILD CARE INSTITUTION FROM SALVADOR, BAHIA. Psychological Studies, 21(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6698