LEARNING AS A DIALOGUE DISCIPLINE: SOCIAL AND SCIENTIFIC IMPLICATIONS
Keywords:
science, learning, dialogueAbstract
The article examines the historical and philosophical background of occidental thinking in order to make explicit the tacit beliefs about the nature of knowledge behind the social interactions with emphasis on the
academic and scientific fields. The consequences of the ideas and attitudes inherent in the philosophical tradition started by Socrates and Plato on the typical mode of thinking and problem-solving of our culture
are analyzed. The task of knowing is described as a discipline of dialogue and social construction.
Downloads
References
Argyris, C. (1990). Overcoming organizational defenses Needham Heights: Allyn and Bacon.
Assmann, H. (1995). Alguns toques na questão: o que significa "aprender"? Coletâneas do programa de pós-graduação em educação, 1(1). Porto Alegre: UFRGS, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação.
Bohm, D. (1965). The special theory of relativity Nova York: Benjamin.
Bohm, D., Factor, D. , Garret, P. (2001). Dialogue a proposal [On-line]. Disponível Internet: http://www.users.globalnet.co.uk/~lmed/e-texts/bohm-dialogue.htm
Bohm, D., Nichol, L.(1996). On dialogue New York: Routledge.
Caon, J. L. (2001). Celebração ou incineração do professor convencional e do aluno velho? Palestra proferida no seminário interdisciplinar avançado do programa de pós-graduação em psicologia do desenvolvimento da UFRGS por ocasião da celebração do dia do professor, 15 de outubro, Porto Alegre - RS.
De Bono, E. (1971). O mecanismo da mente Petrópolis: Vozes.
De Bono, E. (1985). Six thinking hats New York: Little/Brown & Co.
De Bono, E. (1990). Lateral thinking: creativity step by step New York: Harper & Row.
De Bono, E. (1995). Parallel thinking: from socratic to De Bono thinking New York: Penguin Books.
Durant, W. (1959). História da filosofia São Paulo: Companhia Editora Nacional.
Durant, W. (2000). A história da filosofia Rio de Janeiro: Nova Cultural.
Glasersfeld, E. V. (2001). Radical constructivism and teaching Em http://www.umass.edu/srri/vonGlasersfeld/onlinepapers/html/geneva acesso em 10/11/2001.
Guattari, F., Rolnik, S. (1986). Micropolítica: cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes.
Kant, E. (1978). Crítica da razão pura Coleção Grandes Mestres do Pensamento. São Paulo: Ed. Formar. (Originalmente publicado em 1787).
Lévy, P. (1993). As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática Rio de Janeiro: Ed. 34.
Lissovsky, M. (1996). As retinas artificiais. Em M. T. D'amaral (org). Contemporaneidade e novas tecnologias (pp. 27-52). Rio de Janeiro: Sette Letras.
Luijpen, W. (1973). Introdução à fenomenologia existencial São Paulo: EPU.
Nietzche, F. (1978). Assim falava Zaratustra Coleção Grandes Mestres do Pensamento. São Paulo: Ed. Formar. Originalmente publicado em 1885.
Pedro, R.M.L. (1996). Cognição do híbrido. Em M. T. D'amaral (org). Contemporaneidade e novas Tecnologias (pp. 53-76). Rio de Janeiro: Sette Letras.
Platão (1972) Diálogos: Fédon Sofista - Político (J. Paleikat & J. C. Costa, Trans.). São Paulo: Abril Cultural.
Platão (1980a) Diálogos I: Mênon Banquete Fedro (J. Paleikat & J. C. Costa, Trans.). Rio de Janeiro: Edições de ouro/ Editora Tecnoprint.
Platão (1980b) Diálogos III: A República (J. Paleikat & J. C. Costa, Trans.). Rio de Janeiro: Edições de ouro/ Editora Tecnoprint.
Platão (2001) A República (P. Nassetti, Trans.). São Paulo: Martin Claret.
Pelletier, D., Noiseux, G. & Bujold, C. (1982). Desenvolvimento vocacional e crescimento pessoal: enfoque operatório, Petrópolis: Vozes.
Perls, F., Hefferline, R.F., Goodman, P. (1965). Gestalt therapy: excitement and growth in human personality. New York: Delta Book.
Russell, B. (2001). História do pensamento ocidental São Paulo: Ediouro.
Senge, P. (1996). A Quinta disciplina: arte, teoria e prática das organizações de aprendizagem. São Paulo: Nova Cultural.
Watzlawick, P. (org.) (1981). La realidad inventada: como sabemos lo que creemos saber? Barcelona: Gedisa, 1990.
Wertheimer, M. (1959). Productive thinking Nova York: Harper & Brothers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mauro de Oliveira MAGALHÃES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.