University oftbe Third Age and the Certificate: students and ex-students'opinions

Authors

Keywords:

adult development, aging process, third agr, University of the Third age

Abstract

Toe objectives were to verify: a) how students and ex-students of an Univcrsity of the Third Age assess a non-officially recognized certificate; b) which social contribution derive from attending this course; c) possible differences among groups. Intcrviews were used with 24 subjects divided into three groups: former students, present students and frcshmen, aged 46 to 80. Toe responses were submited to statistical and thematic contcnt analysis. Results showcd a positive evaluation for their main concem is leaming, rather then continuing professional life.Toe plans for the future are self-oriented, related to adaptating to aging process, rathcr than to social concerns. Onc can conclude that these Universities enhance well succedcd aging and make possible the search for new social roles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALTES, P.B. & BALTES, M.M. (1990) Psychological perspectives on successful aging: the model of selec­ tive optimization with compcnsation ln: P.B. BALTES & M.M.BALTES (ed.) Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. Cam­ bridge: University Press.

DÁLIA, E.C.P. (1983) Novos tempos, diferentes necessi­ dades, outros tipos de educação. ln: G.P.WITI'ER & E.C.P.DÁLJA, Educação de adultos: textos e pes­ quisas. Rio de Janeiro: Achiamé. DIAS, A.C.G. (1995) Representações sobre a velhice: o "ser velho" e o "estar na terceira idade". Resumos da XXV Reunião Anual de Psicologia. Ribeirão Preto: 360.

DICKERSON, B.E.; MYERS, D.R.; SEELBACH, W.; JOHNSON-DIETZ, S. (1990) A 21st Century chal­ lenge to higher education: integrating the older people into academia. ln: R.M.SHERROM & D.B.LUMSDEN (ed.) Introduction to educational gerontology. 3rd ed., New York: Hemisphere.

ERBOLATO, R.M.P.L. (1996) Universidade da Terceira Idade: avaliações e perspectivas de alunos e ex­ alunos. Dissertação de Mestrado em Psicologia, PUCCAMP, Campinas. Faculdade Aberta para a Terceira Idade Costa Braga (1992) Folheto e curriculum, São Paulo.

Faculdade de Serviço Social da PUCCAMP (s/d) Univer­ sidade da Terceira Idade. Folheto de apresentação, Campinas.

FISHER,J.C.(1993) Aframework fordescribingdevelop­ mental change among older adults. Adult Education Quarterly, 43 (2): 76-89.

GLASS JR, J.C.(1990) Religion and the roleof education. ln: R.H.SHERROM & D.B.LUMSDEN (ed.) lntro­duction to educational gerontology. 3rd ed., New York: Hemisphere.

GRIGSBY, J.S. (1991) Paths for future population aging. The Gerontologist, 31 (2): 195-203.

HADDAD, E.G.M. (1993) O direito à velhice: aposen­ tados e a previdência social. São Paulo: Cortez.

KASWORM, C.E. (1994) University adult education. ln: T.HUSÉN & N.POSTLETHWAITE (ed.) The inter­national encyclopedia of education. 2nd. ed., Exeter, Great Britain: Pergamon.

KLANG, R.C.(1981) A função do psicólogo escolar: análise crítica e sugestões de um novo enfoque. Dis­ sertação de Mestrado em Psicologia, PUC/RJ, Rio de Janeiro.

LASLETT, P. (1994) Toe third age, the forth age and the future. Ageing and Society, 14 (1): 437-447.

LEMIEUX, A. (1995) Toe University ofthe Third Age: role of senior citizens. Educational Gerontology, 21: 337-344.

MCCLUSKY, H.Y. (1990) Toe community of genera­ tions: a goal anda context forthe educatin ofpersons in the !ater years. ln: R.H.SHERROM & D.B.LUMSDEN (ed.) lntroduction to educational gerontology. 3rd ed.,New York: Hemisphere.

MELO, S.P.DA S. (1981) Tarefas de desenvolvimento de adultoe sua perspectiva no tempo: um estudo através de obras literárias nordestinas. Dissertação de Mes­ trado em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

NÉRI, A.L. (1991) Envelhecer num país de jovens: signi­ ficados de velho e velhice segundo brasileiros não idosos. Tese de livre docência, UNICAMP, Campinas.

NÉRI, A.L. (1993) Psicologia do envelhecimento: uma área emergente. Cadernos da ANPEPP, (2): 57-81.

NÉRI, A.L. (1996) Coping strategies, subjective well­ beingand successful aging: evidence from mature and aged students involved in an educational experience in Brazil. Trabalho aceito para apresentação na XIVth Bienniel ISSBD Conference (Syimposium Integrity, Engagement and We/1-being: Developmental Themes of Late Adulthood), a ser realizada em agosto,Quebec.

OLIVEIRA, M.I.T.C. (1990) Vivências da velhice: iden­ tidade e aposentadoria. Tese de Doutorado em Psi­ cologia, USP, São Paulo.

PETERSON, D.A. (1990) A history ofthe education of older learners. ln: R.H.SHERROM & D.B. LUMSDEN (ed.) /ntroduction to educationa/geron­ to/ogy. 3rd ed.,New York: Hemisphere.

PRATA, L.E.(1990) Os programas especificamentedesti­ nados à população idosa. ln: Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados. Oidosona Grande São Paulo. junho: 233-249.

SÁ, J.L.M. de (1995) A Universidade da Terceira Idade e seu efeito multiplicador (editorial). Reviver, 3 (8):2.

SIEGEL, S. (1974) Estatística no parametrica aplicada a las ciencias de la conducta. Traduzido do inglês por J.A.Villalobos.Mexico: TriUas.

Universidade de São Paulo (1995) Projeto ••Universidade abertaà terceira idade". Manual de informações, São Paulo.

VERAS, R.P. & CAMARGO JR, K.R. (1995) Idosos e universidade: parceria para a qualidade de vida. ln: R.P.Veras (org.) Terceira idade: um envelhecimento digno para o cidadão do futuro. Rio de Janeiro: Du­ mará.

WITTER, G.P.(1996) Pesquisacientífica e nível de signi­ ficância (no prelo) Estudos de Psicologia.

Published

1996-04-30

How to Cite

Erbolato, R. M. P. L. (1996). University oftbe Third Age and the Certificate: students and ex-students’opinions. Psychological Studies, 13(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12259