Audience dimensions on college radio

Authors

Keywords:

Audience, College radio, Media ecology, Public

Abstract

This research aims to discuss and define the concept of audience and its characterization in the phenomenon of university radio. For these stations, knowing the profile of their audiences, their circulation spaces, and their interests is essential for them to fulfill their role in society and
in the radio’s media ecology. As a result of a bibliographic review through Boolean searches,
we suggest new approaches that allow adapting the concept of audience to the phenomenon of
university broadcasting. To this end, we propose possible approaches based on the designation of dimensions and parameters to understand the audience in university radio stations as a theoretical-methodological contribution that seeks to systematize and build the debate on the audience’s identity in university stations in the current context. marked by great challenges (platformization, multidimensional perspective, or culture of connection) that complicate characterizing the audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Debora Cristina Lopez, Universidade Federal de Ouro Preto

Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Comunicação. 

Marcelo Freire, Universidade Federal de Ouro Preto

Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Comunicação.

Daniel Martín Pena, Universidad de Extremadura

Facultad de Ciencias, Documentación y Comunicación, Departamento Información y Comunicación.

References

Aguaded, J. I.; Contreras, P. La radio universitaria como servicio público para una ciudadanía democrática. A Coruña: Netbiblo, 2011.

Balacó, B. A. F.; Patrício, E. As características do ouvinte de rádio no Brasil na perspectiva das pesquisas radiofônicas. Revista Latino-americana de Jornalismo-Âncora, v. 7., n. 1; p. 301-321, 2020.

Berry, D. M. Introduction: Understanding the digital humanities. [S.l.]: Palgrave Macmillan, 2012.

Botelho, L. L. R.; Cunha, C. C. A.; Macedo, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.

Chertok, A. B. A survey of college radio carrier-current broadcasting facilities. Electrical Engineering, v. 81, n. 2, p. 115-118, 1962. Doi: https://doi.org/10.1109/ee.1962.6446736.

Cunha, M. O rádio na nova ecologia de mídia. In: Zuculoto, V.; Lopez, D.; Kischinhevsky, M. (ed.). Estudos radiofônicos no Brasil: 25 anos do Grupo de Pesquisa Rádio e Mídia Sonora da Intercom. São Paulo: Intercom, 2016.

De Quevedo, L. La radio en la difusión universitaria: a la búsqueda de sentido. Reencuentro, n. 39, p.107-115, 2004.

Eglash, R. Technology as material culture. In: Tilley, C. et al. (ed.). Handbook of material culture. London: Sage Publications, 2016. p. 329-340.

Gambaro, D. Como o jovem de São Paulo ouve rádio? RuMoRes, v. 10, n. 19, p. 227-245, 2016. Disponible en: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/106580. Acceso en: 12 oct. 2021.

Jenkins, H.; Green, J.; Ford, S. Cultura da Conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.

Laor, T. The added value of college radio: student self development, fulfillment, and confidence. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, v. 10, n. 2, p. 339-354, 2020.

Lievrouw, L. A. Materiality and media in communication and technology studies: An unfinished project. In: Gillespie, T. et al. (ed.). Media technologies: Essays on communication, materiality, and society. [S.l.]: MIT Press Scholarship Online, 2014. p. 21-51.

Lopez, D.C. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. Covilhã: LabCom, 2010.

Lopez, D. C. et al. Audiência radiofônica: a construção de um conceito a partir da metamorfose do meio. Ação Midiática: Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, n. 10, p. 181-198, 2015. Doi: http://dx.doi.org/10.5380/2238-0701.2015n10p181-198.

Lopez, D.C.; Freire, M. Métodos digitais aplicados às pesquisas de rádio expandido: desafios metodológicos. Anais 41º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Joinville. 2 a 8 Set 2018.

Marta-Lazo, C.; Martín-Pena, D. Antecedentes, estado de la cuestión y prospectiva de las Radios Universitarias. EDMETIC, v. 3, n. 1, p. 4-6, 2014. Doi: 10.21071/edmetic.v3i1.2877.

Martin-Gracia, E.; Marta-Lazo, C.; González-Aldea, P. La radio universitaria en su dimensión formativa: Estudio de caso de Radio Unizar. Mediterranean Journal of Communication, v. 9, n. 1, p. 49-68, 2018. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.3.

Martín-Pena, D.; Aguaded, I. La radio universitaria en España: comunicación alternativa de servicio público para la formación. Comunicación y Sociedad, ano 25, n. 25, p. 237-265, 2016. Doi: https://doi.org/10.32870/cys.v0i25.4428.

Martín-Pena, D.; Giorgi, M. La radio universitaria como alternativa de formación y comunicación. Documentos de Trabajo, n. 17, p. 3-16, 2019. Disponible en: https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2019/10/DT_FC_17.pdf. Acesso en: 30 oct. 2021.

Martín-Pena, D.; Parejo, M.; Vivas, A. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en las radios universitarias españolas en el periodo 2012-2016. Transinformação, v.30, n.1, p.27-38, 2018.

Martín-Pena, D.; Piñeiro, T. Identidad de la radio Universitaria en España. In: García, M.; Martín-Pena, D. (ed.). Identidad y cultura: Creación de conocimiento. Sevilla: Editorial Egregius, 2020. p. 110-120.

Martínez-Costa, M. P.; Prata, N. La radio en busca de su audiencia: hacia una escucha diversificada y multiplataforma. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. 40, n. 3, p. 109-128, 2017. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-58442017000300109&lng=en&nrm=iso. Acceso en: 28 oct. 2020.

Mello Vianna, G. V. G. Elementos sonoros da linguagem radiofônica: a sugestão de sentido ao ouvinte-modelo. Galaxia, n. 27, p. 227-240, 2014.

Palacios, M. Ruptura, continuidade e potencialização no jornalismo on-line: o lugar da memória. In: Machado, E.; Palacios, M. (ed.). Modelos de jornalismo digital. Salvador: Calandra, 2003. p. 1-17.

Quadros, C. et al. Perfis de ouvintes: perspectivas e desafios no panorama radiofônico. Matrizes, v. 11, n. 1, p. 189-209, 2017.

Ortiz-Sobrino, M. Á. La necesaria redefinición de las radios universitarias en España. Revista Mediterránea de Comunicación, v. 9, n. 1, p. 13-16, 2018. Doi: http://hdl.handle.net/10045/72022.

Reia-Baptista, V. Público e radio: as audiências universitarias. In: Aguaded, J. I.; Contreras, P. La radio universitaria como servicio público para una ciudadanía democrática. A Coruña: Netbiblo, 2011. p. 62-69.

Ribes, X.; Monclús, B.; Gutiérrez, M. Del oyente al radio prosumer: gestión de la participación de la audiencia en la radio del siglo XXI. Tripodos, n. 36, p. 55-74, 2015. Disponible en: http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/242. Acceso en: 29 oct. 2021.

Rincón, O. La Radio en la Universidad Javeriana. Yucatán: Artículos de Fondo, 1998.

Rodríguez, C. De medios alternativos a medios ciudadanos: trayectoria teórica de un término. Folios, n. 21, p. 13-25, 2009.

Rotman, A. Las radios universitarias argentinas frente a un nuevo paradigma de la comunicación. In: Martín-Pena, D.; Ortiz-Sobrino, M. Á. (ed.). Radios Universitarias en América y Europa. Madrid: Fragua, 2014. p. 39-46.

Sauls, S. The Role of Alternative Programming in College Radio. Annual Meeting of the Southwest/Texas Popular Culture Association, Denton: Texas Popular Culture Association, 1998.

Sauls, S. National College Radio Study: Audience Research and National Programming. Annual Broadcast Education Association Convention, 41., abril 12-15 de 1996, Las Vegas: Broadcast Education Association, 1996.

Sauls, S. College radio. Annual Joint Meetings of the Popular Culture Association (Philadelphia, 12-15 Abril 1995) Atlanta: Popular Culture Association, 1995.

Soengas, X.; López, A.M.; Sixto-García, J. Dieta mediática, hábitos de consumo de noticias y desinformación en los universitarios españoles. Revista Latina de Comunicación Social, n. 74, p. 1056-1070, 2019.

Pinch, T. J.; Bijker, W. E. The social construction of facts and artefacts: or how the Sociology of Science and the Sociology of technology might benefit each other. Social Studies of Science, v.14, n. 3, p. 399-441, 1984. Doi. https://doi.org/10.1177/030631284014003004.

Pinto-Zuñiga, R.; Martín-Pena, D.; Vivas, A. La radio universitaria como formador de profesionales. Análisis de la relación entre los títulos de grado la radio universitaria española. Revista General de Información y Documentación, v. 26, n. 1, p. 221-248, 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RGID.2016.v26.n1.53043.

Rees, L. E. S. An interpretation of digital humanities. In: Berry, D. M. Understanding digital humanities. London: Palgrave Macmillan, 2012. p. 21-41.

Van Dijck, J.; Poell, T.; De Waal, M. The platform society: public values in a connective world. New York: Oxford University Press, 2018.

Vázquez, M. La radio universitaria en México y España. Estudio de la participación y formación de los jóvenes. Tesis (Doctorado en Comunicación) — Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, 2012. Disponible en: http://www.tdx.cat/handle/10803/84113. Acceso en: 3, marzo 2022.

Vázquez, M. Análisis comparativo de la radio universitaria en España y México mediante el estudio de caso múltiple. Mediterranean Journal of Communication, v. 9, n. 1, p. 177-190, 2018. Doi: https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.11.

Ventín, J. A. El estudiante en la estructura productiva de la radio universitaria colombiana. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, v. 25, n. 2, p. 1191-1203, 2019. Doi: https://dx.doi.org/10.5209/esmp.64833.

Villanueva, C. La Radio Universitaria y su función social como instrumento para la integración. Madrid: Universidad Complutense, 2012. Diploma estudios avanzados.

Published

2023-09-27

How to Cite

Lopez, D. C., Freire, M., & Martín Pena, D. (2023). Audience dimensions on college radio. Transinformação, 35. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6816

Issue

Section

Original