QUALlTATIVE-QUANTITATIVE COMPLEMENTARIENESS IN INFORMATlON RESEARCH

Authors

  • Leilah Santiago BUFRE Universidade Federal do Paraná

Keywords:

information research, qualitative method, quantitative method

Abstract

Discussion about investigative methods has been stimulated since the XVII century due to quality ofknowledge generated with successjiil experimentation. lnductive reasoning started to be used in IlIIman and social sciences. ln the recent past, alternative methods were used as options to
positivism. While there are some antagonisms between quantitative and qualitative methodologies.
interdisciplinary e[{orts offer qualitative changes to methodological approaches. Quantitative research does not necessarily represent a counterpoint to qualitative one. lntegration between
the tIVOinterpretations can be realized IVith the use of multiple strategies. Hence, there is a
possibility to understand methodology as an integrated view of problems and alternative
solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEMNA, A; BADU, E.. The nature and trends in research andjoumalliterature in english speaking Africa. Internationa/l/lformatio/l a/ld Library Review, v. 26, p. 19-30, 1994.

BRADLEY, J. Metodological issues and practices in qualitative research. Library Qllater/y, Chicago, v. 63, n. 4, p. 431-449. 1993.

BREWER, J.; HUNTER, A. MII/timethod research: a synthesis of styles. California: Sage, 1989. 209 p. (Sage library of social research, 175).

BUFREM, L. S. Li/lhas e te/ldê/lcias metodo/ógicas /la prodllção disce/lte do Mestrado em Ciência da l/lformação do Institllto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia -Universidade Federal do Rio de Janeiro (1972-1995). Curitiba, 1996. 386 f. Tese (Professor Titular) Departamento de Biblioteconomia, Setor deCiênciasHumanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná.

CARR, D. Qualitative Meaning in cultural institutions. Journa/ ofEdllcalio/lfor Library and Information Science, v. 31, n. 2, p. 97,1990.

CHALMERS, Alan. i.Qllé es esa cosa //amada ciencia? : una valorización de Ia naturaleza y el estatuto de Ia ciencia y sus métodos. 9. ed. Madrid: Siglo Veintiuno,1991. 246 p.

CHRÉTIEN, Claude. A ciência em ação: mitos e limites. Campinas: Papirus,1994.

COELHO NETTO, J. T.. Moderno pós moderno: modos & versões. 3. ed. São Paulo: IIuminuras,1995. 227 p.

COOPER, M. Perspectives on qualitative research with quantitative imp]ications: studies in information management. Journal of Educationfor Library and lnformation Science, v. 31, n.2, p.105-112, 1990.

CRESWELL, J. W. Research design: qualitative and quantitative approches. Thousend Oaks: SAGE, 1994.227 p.

DESCARTES, R. Discurso sobre o método. São Paulo: Hemus,1968. 100 p.

FEYERABEND, P. Adeus à razão. Lisboa: Edições 70,1991. 372 p. (Biblioteca de filosofia contemporânea,14).

_ . Contrao método.3. ed.Rio de Janeiro: F. Alves, 1989. 488 p.

FOUGEYROLLAS,P. Ciencias Socialesy Marxismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1992. 253 p.

FOX, D. Techniques for the analysis of qualitative data. In: . The research process in education. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1969. p. 646-679.

GADAMER, H.-G. Verdad y método li. 2. ed. Salamanca: Ediciones Sígueme, 1994.429 p. (Hermeneia, 34).

GOLDMANN, L. Las ciencias humanas y Ia filosofia. Buenos Aires: Galatea Nueva Vision, 1958. 120 p.

GRANGER, G.-G. A ciência e as ciências. São Paulo: Ed. da UNESP, 1994. 122 p.

HABERMAS,J. On thelogicofthesocial sciences. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology, 1994. 220 p.

. Técnica e ciência como "ideologia". Lisboa: Edições 70, 1994. 147 p.

HAMMERSLEY, M. What 's w/"Ong with ethnography? Methodological explorations. London: Routledge,1992. 230 p.

HANNABUSS, Stuart. Approaches to research. Aslib Proceedings, London, v. 47, n. I, p. 3-11,jan. 1995.

HARICOMBE, L. J. Combining qualitative and quantitative methodologies to study the effects of an academic boycott on academics in South Africa. Library Quaterly, Chicago, v. 63, n. 4, p. 508-527,1993.

IBÁNEZ, J. DeI algoritmo ai sujeto: perspectivas de Ia investigación social. Madrid: Siglo Veintiuno de Espana, 1985. 365 p.

JENSEN, K. B.; JANKOWSKI, N. W. (Eds.). Metodologias cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch, 1993. 324 p. (Collección Bosch comunicación, 8).

KANT, Emmanuel. Crítica da razão pura. 4. ed. São Paulo: Edições Brasil,1965. 246 p.

KUHN, T. S. A tensão essencial. Lisboa: Edições 70,1977. 420 p. (Biblioteca de filosofia contemporânea, IO).

LADRIÉRE, J. Filosofia epráxis científica. Rio de Janeiro: F. Alves, 1978. 193 p. (Coleção episteme).

MAGEE,B.As idéiasdePopper. 3.ed. São Paulo:Cultrix,1979.

PLATÃO. Diálogos lI: Fédon/SofistaIPolítico. Riode Janeiro: Ediouro, [198-]. 218 p. (Universidade de bolso, 61272).

. A República. Belém: Universidade Federal do Pará, 1988. 416 p. Teeteto e Crátilo. Belém : Universidade Federal do Pará, I988. 177 p.

POPPER, K.A lógica dapesquisa científica. 2. ed. São Paulo: Cultrix; 1975.

RITCHIE, J. The contribution of qualitative methods to Social Policy. Survey Methods Newsletter, p. 9-10, winter.1985-1986.

RUBANO, D. R. et aI. O caminho para a ciência moderna: da descoberta da razão à descoberta da prática. São Paulo: EDUC, 1987. p. 5-12. (Coleção pré-print).

SMITH, K. P. Diversity and direction: the role of qualitative research in information centers. Journal of Educarion for Library and lnformation Science, v. 31, n. 2, p. 91-96, 1990.

SOUZA, C. L. de M. Va. A problemática dos métodos quantitativos e qualitativos em Biblioteconomia e Documentação: uma revisão de literatura. Ciência da Informação, Brasília, v.18, n. 2, p.174-182, jul./dez.1989.

SUTTON, B. The rationale for qualitative research: a review ofprinciph~s and theoretical foundations. Library Quaterly, Chicago, v. 63, n. 4, p. 411-430,1993.

TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. lntroducción a los métodos cualitativos de investigación: Ia búsqueda de significados. Barcelona: Paidós, 1992. 343 p. (Paidós básica, 37).

WEINGAND, D. E. Grounded theory and qualitative methodology. /FLA Journal, v. 19, n. I, p.17-26, 1993.

WILDEMUTH, B. M. Post-positivism research: two examples of methodological pluralism. Library Quaterly, Chicago, v. 63, n. 4, p. 450-468,1993.

WOLF, M. La investigación de Ia comunicación de masas. Barcelona: Paidós, 1994. 318 p.

Published

2001-05-25

How to Cite

Santiago BUFRE, L. . (2001). QUALlTATIVE-QUANTITATIVE COMPLEMENTARIENESS IN INFORMATlON RESEARCH. Transinformação, 13(1), 1–7. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6446

Issue

Section

Artigos