Research in education and the teaching of research

Authors

  • Mara Eliane Fonseca RODRIGUES Universidade Federal Fluminense

Keywords:

education, teaching and research, library studies, information science

Abstract

This paper discusses the current relationship between the university and knowledge. It analyzes the association of research and education and considers that the articulation of education with research constitutes an essential component to stimulate changes in the teaching and learning attitudes traditionally developed in the university context. This work also focuses on the need for actual experiences in teaching through research in the Library and Information Science studies

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. FORGRAD. Projeto pedagógico e avaliação da graduação: referências para a renovação e resignificação do ensino em Biblioteconomia/Ciência da Informação. In: OFICINA DE TRABALHO DE SÃO PAULO. São Paulo, 2001. 29p. Disponível em: <http://www.abecin.org>. Acesso em: 4 mar. 2002.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. Avaliação do processo formativo na área de Biblioteconomia/Ciência da Informação. In: OFICINA DE TRABALHO NORTE/NORDESTE. Fortaleza, 2002. 21p. Disponível em: <http://www.abecin.org>. Acesso em: 20 set. 2002.

AROUCA, L.S. Relação ensino-pesquisa: a formação do pesquisador em educação. In: SEVERINO, A.J.; FAZENDA, I.C.A. (Org.). Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas: Papirus, 2001. p.81-89.

BARBIERI, I. Apresentação. In: LÁZARO, A. (Org.). Visão e ação: a universidade no século XXI. Rio de Janeiro: Eduerj, 1999. p.7-13.

BEHRENS, M.A. A prática pedagógica dos professores universitários: perspectivas e desafios. Educação, Porto Alegre, v.21, n.35, p.81-91, 1998.

CHIZZOTTI, A. Metodologia do ensino superior: o ensino com pesquisa. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M.E. (Org.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001. p.103-112.

CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE O ENSINO SUPERIOR, 1998, Paris. Tendências da educação superior para o século XXI. Brasília: UNESCO, 1999. 720p.

CUNHA, L.A. Qual universidade? São Paulo: Cortez 1989. 95p. (Coleção polêmicas do nosso tempo, v. 31).

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 1997. 120p.

GUIMARÃES, J.A.C.; RODRIGUES, M.E.F. A Dimensão pedagógica da pesquisa nos cursos de Biblioteconomia do Mercosul: reflexões sobre uma trajetória de harmonização curricular. Cadernos BAD, Lisboa, n.1, p.52-73, 2003.

MASETTO, M.T. Atividades pedagógicas no cotidiano da sala de aula universitária: reflexões e sugestões práticas. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M.E. (Org.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001. p.83-102.

MASETTO, M.T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003. p.104-105.

MOROZ, M. Que profissional formar? Questão desafiadora para a universidade. In: SEVERINO, A.J.; FAZENDA, I.C.A. (Org.). Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas: Papirus, 2001. p.67-79.

MOYSÉS, M.A.A.; GERALDI, J.W.; COLLARES, C.A.L. As aventuras do conhecer: da transmissão à interlocução. Educação & Sociedade, Campinas, v.23, n.78, p.1-18, 2002.

RODRIGUES, M.E.F.; BREGLIA, V.L.A. Das práticas aos fundamentos: o cotidiano revisitado. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.11, n.1, p.231-249, 2001.

RODRIGUES, M.E.F. A formação profissional em biblioteconomia: superando limites e construindo possibilidades. Encontros Bibli, Florianópolis, n.13, 2002. Disponível em: <http://www.encontros-bibli.ufsc.br>. Acesso em: 3 jul.2002.

SANTOS, B.S. Da idéia de universidade à universidade de idéias. In: SANTOS, B.S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 5.ed. São Paulo: Cortez, 1999. p.187-233.

Published

2003-11-25

How to Cite

Fonseca RODRIGUES, M. E. . (2003). Research in education and the teaching of research. Transinformação, 15(3), 1–10. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6413

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS