Research in education and the teaching of research
Keywords:
education, teaching and research, library studies, information scienceAbstract
This paper discusses the current relationship between the university and knowledge. It analyzes the association of research and education and considers that the articulation of education with research constitutes an essential component to stimulate changes in the teaching and learning attitudes traditionally developed in the university context. This work also focuses on the need for actual experiences in teaching through research in the Library and Information Science studies
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. FORGRAD. Projeto pedagógico e avaliação da graduação: referências para a renovação e resignificação do ensino em Biblioteconomia/Ciência da Informação. In: OFICINA DE TRABALHO DE SÃO PAULO. São Paulo, 2001. 29p. Disponível em: <http://www.abecin.org>. Acesso em: 4 mar. 2002.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. Avaliação do processo formativo na área de Biblioteconomia/Ciência da Informação. In: OFICINA DE TRABALHO NORTE/NORDESTE. Fortaleza, 2002. 21p. Disponível em: <http://www.abecin.org>. Acesso em: 20 set. 2002.
AROUCA, L.S. Relação ensino-pesquisa: a formação do pesquisador em educação. In: SEVERINO, A.J.; FAZENDA, I.C.A. (Org.). Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas: Papirus, 2001. p.81-89.
BARBIERI, I. Apresentação. In: LÁZARO, A. (Org.). Visão e ação: a universidade no século XXI. Rio de Janeiro: Eduerj, 1999. p.7-13.
BEHRENS, M.A. A prática pedagógica dos professores universitários: perspectivas e desafios. Educação, Porto Alegre, v.21, n.35, p.81-91, 1998.
CHIZZOTTI, A. Metodologia do ensino superior: o ensino com pesquisa. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M.E. (Org.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001. p.103-112.
CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE O ENSINO SUPERIOR, 1998, Paris. Tendências da educação superior para o século XXI. Brasília: UNESCO, 1999. 720p.
CUNHA, L.A. Qual universidade? São Paulo: Cortez 1989. 95p. (Coleção polêmicas do nosso tempo, v. 31).
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 1997. 120p.
GUIMARÃES, J.A.C.; RODRIGUES, M.E.F. A Dimensão pedagógica da pesquisa nos cursos de Biblioteconomia do Mercosul: reflexões sobre uma trajetória de harmonização curricular. Cadernos BAD, Lisboa, n.1, p.52-73, 2003.
MASETTO, M.T. Atividades pedagógicas no cotidiano da sala de aula universitária: reflexões e sugestões práticas. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M.E. (Org.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001. p.83-102.
MASETTO, M.T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003. p.104-105.
MOROZ, M. Que profissional formar? Questão desafiadora para a universidade. In: SEVERINO, A.J.; FAZENDA, I.C.A. (Org.). Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas: Papirus, 2001. p.67-79.
MOYSÉS, M.A.A.; GERALDI, J.W.; COLLARES, C.A.L. As aventuras do conhecer: da transmissão à interlocução. Educação & Sociedade, Campinas, v.23, n.78, p.1-18, 2002.
RODRIGUES, M.E.F.; BREGLIA, V.L.A. Das práticas aos fundamentos: o cotidiano revisitado. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.11, n.1, p.231-249, 2001.
RODRIGUES, M.E.F. A formação profissional em biblioteconomia: superando limites e construindo possibilidades. Encontros Bibli, Florianópolis, n.13, 2002. Disponível em: <http://www.encontros-bibli.ufsc.br>. Acesso em: 3 jul.2002.
SANTOS, B.S. Da idéia de universidade à universidade de idéias. In: SANTOS, B.S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 5.ed. São Paulo: Cortez, 1999. p.187-233.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Transinformação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.