For democratic areas of learning

Authors

  • Ana Maria Sá de CARVALHO Universidade Federal do Ceará
  • Rute Batista de PONTES Universidade Federal do Ceará

Keywords:

undergraduate education and research, reading practices - teaching and research, school library, information science

Abstract

This work concentrates on the education of information professionals, pinpointing
the interaction between teaching and research, and aiming at a more qualified and humanized education. The research project, titled:”Reading Practices in
Public Schools in The Ceará Complex”, included the participation of the Department of Information Science students. Through the investigation, the
problems existing within today’s trend of reading politics and school libraries
were discussed, besides the deficiencies observed in primary and secondary education, related to reading practices. The research’s approach is based on the theories of Vigotsky and Bakhtin, the social-interactionalists researchers, as well as, on the reception and literacy aesthetics. The project results demonstrate the interaction success between the undergraduate students and teachers of the schools under study. This sanctions the assertion that, among the alternatives
proposed by the Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação to improve the quality of undergraduate studies, the duality education/research
is one of the best. However, the results also indicate the following needs: to improve awareness and sensibility towards new reading practices, adequate training of human resources for multimedia centers, and the presence of a
professional librarian in such centers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AQUINO, M.A. Leitura e produção: desvelando e reconstruindo textos. João Pessoa: Ed. Universitária, 2000. 121p.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 7.ed. São Paulo: Hucitec, 1995. 196p.

DELORS, J. (Org.). Educação um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 2.ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 1999. 288p.

DI NUCCI, E.P. Alfabetizar letrando... um desafio para o professor! In: LEITE, S.A.S. (Org.). Alfabetização e letramento: contribuições para as práticas pedagógicas. Campinas: UNICAMP, 2001. 407p.

KLEIMAN, A.B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995. 130p.

MATOS, H. O texto e a produção da leitura na escola: novos rumos e desafios. In: LEITE, S.A.S. (Org.). Alfabetização e letramento: contribuições para as práticas pedagógicas. Campinas: UNICAMP, 2001. 280p.

HAGUETTE, T.M.F. Metodologias qualitativas na sociologia. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 1995. 230p.

RODRIGUES, M.E.F. A pesquisa como princípio educativo na formação do profissional da informação. In: VALENTIN, M.L. (Org.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002. 152p. Alegre: Mercado Aberto, 1989. 69p.

SILVA NETO, C. Novas esfinges, outras decifrações, recepção e comunicação: a leitura como pista teórica. Olhar Midiático, Fortaleza, v.1, n.2, p.10-37, 2000.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. 125p.

VYGOTSKY, L.S. Formação social da mente:.o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1994. 191p.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1995. 135p.

Published

2003-11-25

How to Cite

Sá de CARVALHO, A. M. ., & Batista de PONTES, R. . (2003). For democratic areas of learning. Transinformação, 15(3), 1–12. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6411

Issue

Section

Artigos