Research in organizational competitive intelligence: using content analysis for the data collection and analysis – Part II

Authors

  • Marta Lígia Pomim VALENTIM Universidade Estadual de Londrina
  • Adriana Rosecler ALCARÁ Universidade Estadual de Londrina
  • Brígida Maria Nogueira CERVANTES Universidade Estadual de Londrina
  • Elizabeth Leão de CARVALHO Universidade Estadual de Londrina
  • Heliéte Dominguez GARCIA Universidade Estadual de Londrina
  • José Carlos DALMAS Universidade Estadual de Londrina
  • Letícia Gorri MOLINA Universidade Estadual de Londrina
  • Lívia Aparecida Ferreira LENZI Universidade Estadual de Londrina
  • Maria Elisabete CATARINO Universidade Estadual de Londrina
  • Maria Inês TOMAÉL Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

competitive intelligence, research methodology, content analysis, lexical analysis, categories analysis, data collection and analysis

Abstract

To accomplish this field research in organizational competitive intelligence, the researchers opted for the content analysis method, which is designed for data collection and analysis. Two techniques of the content analysis were used: lexical analysis and categories analysis (themes). The lexical analysis has quantitative focus and it searches for terms such as: nouns, adjectives, verbs, etc., related to the organizational competitive intelligence process, found in the instrument of
data collection. In this research, the categories analysis has a qualitative focus and its objective is to investigate themes related to the organizational competitive intelligence, found in the speeches of the researched authors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS, G.L.; LAMONT, B.T. Knowledge management systems and developing sustainable competitive advantage. Journal of Knowledge

Management, v.7, n.2, p.142-154, 2003.

ALBERTIN, A.L. Valor estratégico de projetos de tecnologia de informação. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v.41, n.3, p.42-50, 2001.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. 226p.

BERNARDES, R.; ALMEIDA, E.S. Nova função empresarial na coordenação de redes de inovação. Revista da Sociedade Brasileira de Economia Política, Rio de Janeiro, n.5, p.86-120, 1999.

BURK JR., C.F.; HORTON, F.W. Infomap: a complete guide to discovering corporate information resources. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1988. 233p.

CARVALHO, E.L. Informação orgânica: recurso estratégico para tomada de decisão pelos membros do Conselho de Administração da Universidade Estadual de Londrina. Campinas, 2001. 93f. Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia) – Faculdade de Biblioteconomia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2001.

CERVANTES, Brígida Maria Nogueira. Contribuição para a terminologia do processo de inteligência competitiva: estudo teórico e metodológico. Marília, 2004. 183f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2004.

CHIAVEGATTO, M.V. As práticas do gerenciamento da informação: estudo exploratório na Prefeitura de Belo Horizonte. Belo Horizonte, 1999. 112f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) – Escola do Governo, Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte, 1999.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São: Senac, 2003. 425p.

CIANCONI, R. Gestão da informação na sociedade do conhecimento. Brasília: SENAI/DN, 1999.

CORREIA, A.M.R.; SARMENTO, A. Gestão do conhecimento: competências para inovação e competitividade. In: ENCONTRO NACIONAL DE

SOCIOLOGIA INDUSTRIAL DAS ORGANIZAÇÕES E DO TRABALHO (APSIOT). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 27-28 mar. 2003. Disponível em: <http://www.isegi.unl.pt/ensino/docentes/ acorreia/preprint/APSIOT_Correia_Sarmento.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2003.

DAVENPORT, T.H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998. 316p.

DEMANTOVA NETO, C.; LONGO, R.M. A gestão do conhecimento e a inovação tecnológica. Transinformação, Campinas, v.13, n.2, p.93-110, 2001.

DOSI, G. et al. Technical change and economic theory. London: Printer Publishers, 1988.

DREBRESSON, C.; AMESE, F. Networks of innovators: a review and introduction to the issue. Research Policy, Orlando, v.20, n.5, p.363-379,

FREITAS, H.M.R.; LESCA, H. Competitividade empresarial na era da informação. Revista de Administração, São Paulo, v.27, n.3, p.92-102, 1992.

FREITAS, H.; JANISSEK, R. Análise léxica e análise de conteúdo: técnicas complementares, seqüenciais e recorrentes para análise de dados

qualitativos. Porto Alegre: Sphinx, 2000. 176p.

GARTON, L.; HAYTHORNTHWAITE, C.; WELLMAN, B. Studying online social networks. JMC - Journal of Computer-Mediated Communication, v.3, n.1, Jun. 1997. Available from: <http://www.ascusc.org/jcmc/vol3/issue1/garton.html>. Acess: 21 Jun. 2003.

GOMES, E.; BRAGA, F. Inteligência competitiva: como transformar informação em um negócio lucrativo. Rio de Janeiro: Campus, 2001. 128p.

HAVEHGA, J.; BOTHA, D. Developing competitive intelligence in the knowledge-based organization. In: SOUTHERN AFRICAN ONLINE INFORMATION MEETING, 7., Jun. 2003. Available from: <http://www.saoug.org.za/archive/2003/0312a.pdf>. Acess: 20 Jan. 2004.

JOHNSON, B.; LUNDVALL, B.A. Promoting innovation systems as a response to the globalizing learning economy. In: CASSIOLATO, J.E.; LASTRES, H.M.M. Arranjos e sistemas produtivos locais e as novas políticas de desenvolvimento industrial e tecnológico. Rio de Janeiro: IE/UFRJ, 2000. Disponível em: <http://www.druid.dk/summer2000/Gallery/nyjohnson &lundvall.pdf>. Acesso em: 13 out. 2003.

KIELGAST, S., HUBBARD, B.A. Valor agregado à informação: da teoria à prática. Ciência da Informação, Brasília, v.26, n.3, p.271-276, 1997.

KING, D.W.; TENOPIR, C. A publicação de revistas eletrônicas: economia da produção, distribuição e uso. Ciência da Informação, Brasília, v.27, n.2, p.176-182, 1998.

KRIEGER, M.G. A face lingüística da terminologia. In: TEMAS de terminologia. São Paulo: Humanitas/ FFLSH-USP, 2001. p.22-33.

KRIEGER, M.G.; FINATTO, M.J.B. Introdução à terminologia: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2004.

KROG, G.V.; ICHIJO, K.; NONAKA, I. Facilitando a criação de conhecimento: reinventando a empresa com o poder da inovação contínua. Rio de Janeiro: Campus, 2001. 350p.

KRÜCKEN-PEREIRA, L.; DEBIASI, F.; ABREU, A.F. Inovação tecnológica e inteligência competitiva: um processo interativo. Revista Eletrônica de Administração, v.7, n.3, jul. 2001. Disponível em: <http://read.adm.ufrgs.br/read21/artigo/artigo5. pdf>. Acesso em: 28 nov. 2002.

MAÇADA, A.C.G.; BECKER, J.L. O impacto da TI na estratégia dos bancos. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v.41, n.4, p.87-97, 2001.

MINISTERIO DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Programa Prospectar. Disponível em: <http://www.mct.gov.br/cct/prospectar/Programa/

apresenta%C3%A7%C3%A30.htm>. Acesso em: 28 mar. 2003.

MOLINA, J.L. La ciencia de las redes. Apuntes de Ciencia y Tecnología, n.11, p.36-42, jun. 2004. Disponible en: http://seneca.uab.es/antropologia/ jlm/public_archivos/ciencia.pdf>. Acceso en: 12 set. 2004.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. 9.ed.

Rio de Janeiro: Campus, 1997. 358p.

PALOP, F.; VICENTE, J.M. Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva: su potencial para la empresa española. Madrid: COTEC, 1999. 107p. Disponible en: . Acceso en: 7 fev. 2002.

PONJUÁN DANTE, G. Gestión de información en las organizaciones: principios, conceptos y aplicaciones. Santiago: CECAPI, 1998. 222p.

REZENDE, D.A.; PEREIRA, R. Sistemas de conhecimentos gerados pelos recursos da Tecnologia da Informação. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO DO CONHECIMENTO, 5., 2002, Curitiba. Anais... Curitiba: ISKM2002, 2002.

SANTOS, R.N.M. Métodos e ferramentas para gestão de inteligência e do conhecimento. Disponível em: <http://www.mdic.gov.br/tecnologia/revistas/artigos/ 200104mg/art05raimundo.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2001.

SCHUMPETER, J.A. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. [S.l.]: Victor Civita, 1982.

TEIXEIRA FILHO, J. Gerenciando conhecimento: como a empresa pode usar a memória organizacional e a inteligência competitiva no

desenvolvimento de negócios. Rio de janeiro: SENAC, 2000. 191p.

TEIXEIRA FILHO, J. Planejamento tecnológico para vantagem competitiva. Disponível em: <http://www.informal.com.br/artigos/art020.htm,2001>. Acesso em: 10 abr. 2001.

TERRA, J.C.C. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. São Paulo: Negócio Editora, 2000. 283p.

VALENTIM, M.L.P. Comunicação organizacional no processo de inteligência competitiva. Infohome, Londrina, 2003a. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunaicgc_mv_1203.html>. Acesso em: 18 dez. 2003.

VALENTIM, M.L.P. et al. O processo de inteligência competitiva em organizações. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v.4, n.3, p.1-23, jun. 2003. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/jun03/Art_03.htm>. Acesso em: 3 jul. 2003.

VALENTIM, M. L. P. Cultura organizacional e gestão do conhecimento. InfoHome, Londrina, 2003b. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/

colunaicgc_mv_0303.html>. Acesso em: 29 set. 2004.

VALENTIM, M.L.P. Comunicação organizacional no processo de inteligência competitiva (2). Infohome, Londrina, 2004a. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunaicgc_mv_0104.html>. Acesso em: 18 jan. 2004.

VALENTIM, M. L. P. Equipes multidisciplinares na gestão da informação e do conhecimento. In: BAPTISTA, S.G.; MUELLER, S.P.M. (Org.).

Profissional da informação: o espaço de trabalho. Brasília: Thesaurus, 2004b. p.154-176 (Estudos Avançados em Ciência da Informação, 3).

VALENTIM, M.L.P.; MOLINA, L.G. Prospecção e monitoramento informacional no processo de inteligência competitiva. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, 2004. Edição especial. Disponível em: <http://www.encontros-bibli.ufsc.br/ bibesp/sumario.htm>. Acesso em: 14 set. 2004.

VARGAS, L.M.; SOUZA, R.F. O ator de inteligência competitiva (IC) nas empresas: habilidades profissionais e exigências do mercado. Read – Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v.7, n.6, dez. 2001. Disponível em: <http://read.adm.ufrgs.br/read24/artigos/artigo5.pdf>. Acesso em: 28 nov. 2002

Published

2005-11-25

How to Cite

Pomim VALENTIM, M. L. ., Rosecler ALCARÁ, A. ., Nogueira CERVANTES, B. M. ., Leão de CARVALHO, E. ., Dominguez GARCIA, H. ., DALMAS, J. C. ., … TOMAÉL, M. I. . (2005). Research in organizational competitive intelligence: using content analysis for the data collection and analysis – Part II. Transinformação, 17(3), 1–18. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6360

Issue

Section

Artigos