Research in organizational competitive: Intelligence using content analysis for the data collection and analysis – Part I

Authors

  • Marta Lígia Pomim VALENTIM Universidade Estadual de Londrina
  • Adriana Rosecler ALCARÁ Universidade Estadual de Londrina
  • Brígida Maria Nogueira CERVANTES Universidade Estadual de Londrina
  • Elizabeth Leão de CARVALHO Universidade Estadual de Londrina
  • Heliéte Dominguez GARCIA Universidade Estadual de Londrina
  • José Carlos DALMAS Universidade Estadual de Londrina
  • Letícia Gorri MOLINA Universidade Estadual de Londrina
  • Lívia Aparecida Ferreira LENZI Universidade Estadual de Londrina
  • Maria Elisabete CATARINO Universidade Estadual de Londrina
  • Maria Inês TOMAÉL Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

competitive intelligence, research methodology, content analysis, lexical analysis, categories’ analysis, data collection and analysis

Abstract

To accomplish the proposed research in the field of organizational competitive intelligence, the authors opted for content analysis in order to process the data collection and analysis. Two techniques of content analysis were used: the lexical analysis and the categories’ analysis (themes). In this research, the lexical analysis, whose focus is quantitative, aims at selecting and quantifying the terms related to the organizational competitive intelligence process, such as nouns, adjectives, verbs, etc., found in the instrument used for data collection. On the
other hand, the categories’ analysis has a qualitative focus, whose objective is to
investigate themes related to the organizational competitive intelligence, found in the researched people’s speeches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS, G.L.; LAMONT, B.T. Knowledge management systems and developing sustainable competitive advantage. Journal of Knowledge Management, v.7, n.2, p.142-154, 2003.

ALBERTIN, A.L. Valor estratégico de projetos de tecnologia de informação. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v.41, n.3 , p.42-50, 2001.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, c1977. 226p.

BERNARDES, R.; ALMEIDA, E.S. Nova função empresarial na coordenação de redes de inovação. Revista da Sociedade Brasileira de Economia Política, Rio de Janeiro, n.5, p.86-120, 1999.

CERVANTES, B.M.N. Contribuição para a terminologia do processo de inteligência competitiva: estudo teórico e metodológico. Marília, 2004. 183f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2004.

CHOO, C.W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003. 425p.

CINTRA, A.M.M. et al. Para entender as linguagens documentárias. 2.ed. São Paulo: Polis, 2002. 92p. (Coleção Palavra-Chave, 4).

CORREIA, A.M.R.; SARMENTO, A. Gestão do conhecimento: competências para inovação e competitividade. In: ENCONTRO NACIONAL DE SOCIOLOGIA INDUSTRIAL DAS ORGANIZAÇÕES E DO TRABALHO (APSIOT). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 27-28 Mar. 2003. Disponível em: <http://www.isegi.unl.pt/ensino/docentes/acorreia/preprint/APSIOT_Correia_Sarmento.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2003.

DAVENPORT, T.H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998. 316p.

DEMANTOVA NETO, C.; LONGO, R.M. A gestão do conhecimento e a inovação tecnológica. Transinformação, Campinas, v.13, n.2, p.93-110, 2001.

DOSI, G. et al. Technical change and economic theory. London: Printer Publishers, 1988.

FREITAS, H.M.R.; LESCA, H. Competitividade empresarial na era da informação. Revista de Administração, São Paulo, v.27, n.3, p.92-102, 1992.

FREITAS, H.; MOSCAROLA, J. Análise de dados quantitativos e qualitativos: casos aplicados usando o Sphinx. Porto Alegre: Sphinx, 2000. 176p.

FREITAS, H.; JANISSEK, R. Análise léxica e análise de conteúdo: técnicas complementares, seqüenciais e recorrentes para análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Sphinx, 2000. 176p.

GARTON, L.; HAYTHORNTHWAITE, C.; WELLMAN, B. Studying online social networks. JMC – Journal of Computer-Mediated Communication, v.3, n.1, Jun. 1997. Disponível em: <http://www.ascusc.org/jcmc/vol3/issue1/garton.html>. Acesso em: 21 jun. 2003.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989. 213p.

GOMES, H.E. Manual de elaboração de tesauros monolíngües. Brasília: CNPq/PNBU, 1990.

GOMES, E.; BRAGA, F. Inteligência competitiva: como transformar informação em um negócio lucrativo. Rio de Janeiro: Campus, 2001. 128p.

GUINCHAT, C.; MENOU, M. As linguagens documentais. In: GUINCHAT, C.; MENOU, M. Introdução geral às ciências e técnicas da informação e documentação. 2.ed. Brasília: IBICT, 1994. p.131-165.

HAVEHGA, J.; BOTHA, D. Developing competitive intelligence in the knowledge-based organization. In: SOUTHERN AFRICA ONLINE INFORMATION MEETING, 7. Jun. 2003. Available from: <http://www.saoug.org.za/archive/2003/0312a.pdf>. Acess: 20 Jan. 2004.

INTERNATIONAL Standardization Organization 1087. Terminology: vocabulary. Geneve: ISO, 2000.

INTERNATIONAL Standardization Organization 2788. Guidelines to the establishment and development of monolingual thesauri. Geneve: ISO, 1986.

JOHNSON, B.; LUNDVALL, B.-A. Promoting innovation systems as a response to the globalizing learning economy. In: CASSIOLATO, J.E.; LASTRES, H.M.M. Arranjos e sistemas produtivos locais e as novas políticas de desenvolvimento industrial e tecnológico. Rio de Janeiro: IE/UFRJ, 2000. Disponível em: <http://www.druid.dk/summer2000/Gallery/nyjohnson_&lundvall.pdf>. Acesso em: 13 out. 2003.

KING, D.W.; TENOPIR, C. A publicação de revistas eletrônicas: economia da produção, distribuição e uso. Ciência da Informação, Brasília, v.27, n.2, p.176-182, 1998.

KRIEGER, M.G. A face lingüística da terminologia. In: TEMAS de Terminologia. São Paulo: Humanitas/ FFLSH-USP, 2001. p.22-33.

KRIEGER, M.G.; FINATTO, M.J.B. Introdução à terminologia: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2004.

KROG, G.V.; ICHIJO, K.; NONAKA, I. Facilitando a criação de conhecimento: reinventando a empresa com o poder da inovação contínua. Rio de Janeiro: Campus, 2001. 350p.

KRÜCKEN-PEREIRA, L.; DEBIASI, F.; ABREU, A.F. Inovação tecnológica e inteligência competitiva: um processo interativo. READ – Revista Eletrônica de Administração, v.7, n.3, 2001. Disponível em: <http://read.adm.ufrgs.br/read21/artigo/artigo5.pdf>. Acesso em: 28 nov. 2002.

LUZ, J.P. Metodologia para análise de clima organizacional: um estudo de caso para o Banco do Estado de Santa Catarina. 2001. 213f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

MAÇADA, A.C.G.; BECKER, J.L. O impacto da TI na estratégia dos bancos. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v.41, n.4, p.87-97, 2001.

MOLINA, J.L. La ciencia de las redes. Apuntes de Ciencia y Tecnologia, n.11, p.36-42, 2004. disponibleen: <http://seneca.uab.es/antropologia/

jlm/public_archivos/ciencia.pdf>. Acceso en: 12 set. 2004.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. 9.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997. 358p.

PALOP, F.; VICENTE, J.M. Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva: su potencial para la empresa española. Madrid: COTEC, 1999. 107p.

Disponível em: . Acesso em: 07 fev. 2002.

PONJUÁN DANTE, G. Gestión de información en las organizaciones: principios, conceptos y aplicaciones. Santiago: CECAPI, 1998. 222p.

REZENDE, D.A.; PEREIRA, R. Sistemas de Conhecimentos gerados pelos recursos da Tecnologia da Informação. In: SIMPOSIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO DO CONHECIMENTO, 5., 2002, Curitiba. Anais... Curitiba: ISKM2002, 2002.

RICHARDSON, R.J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1999. 334p.

SANTOS, R.N.M. Métodos e ferramentas para gestão de inteligência e do conhecimento. Disponível em: <http://www.mdic.gov.br/tecnologia/revistas/artigos/ 200104mg/art05raimundo.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2001.

SCHEIN, E.H. Guia de sobrevivência da cultura corporativa. Rio de Janeiro: José OIympio, 2001. 191p.

SCHUMPETER, J.A. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. [S.l.]: Victor Civita, 1982.

SMIRCICH, L.; MORGAN, G. Liderança: a administração do sentido. In: BERGAMINI, C. W.; CODA, R. Psicodinâmica da vida organizacional:

motivação e liderança. 2.ed. São Paulo: Atlas, 1997. p.205-230.

SROUR, R.H. Poder, cultura e ética nas organizações. 10.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998. 337p.

TAMAYO, Á.; GONDIM, M.G.C. Escala de valores organizacionais. Revista de Administração, São Paulo, v.31, n.2, p.62-72, 1996.

TEIXEIRA FILHO, J. Gerenciando conhecimento: como a empresa pode usar a memória organizacional e a inteligência competitiva no desenvolvimento de negócios. Rio de janeiro: Editora SENAC, 2000. 191p.

TEIXEIRA FILHO, J. Planejamento tecnológico para vantagem competitiva. Disponível em: <http://www.informal.com.br/artigos/art020.htm,2001>. Acesso em: 10 abr. 2001.

TERRA, J.C.C. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. São Paulo: Negócio Editora, 2000. 283p.

VALENTIM, M.L.P. Comunicação organizacional no processo de inteligência competitiva. Londrina: Infohome, 2003. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunaicgc_mv_1203.html>. Acesso em: 18 dez. 2003.

VALENTIM, M.L.P. Comunicação organizacional no processo de inteligência competitiva (2). Londrina: Infohome, 2004. 2p. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunaicgc_mv_0104.html>. Acesso em: 18 jan. 2004.

VALENTIM, M.L.P. Cultura organizacional e gestão do conhecimento. InfoHome, Londrina, 2003. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunaicgc_mv_0303.html>. Acesso em: 29 set. 2004.

VALENTIM, M.L.P. Equipes multidisciplinares na gestão da informação e do conhecimento. In: BAPTISTA, S.G.; MUELLER, S.P.M. (Org.). Profissional da informação: o espaço de trabalho. Brasília: Thesaurus, 2004. p.154-176. (Estudos Avançados em Ciência da Informação, 3).

VALENTIM, M.L.P. et al. O processo de inteligência competitiva em organizações. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v.4, n.3, p.1-23, 2003. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/jun03/Art_03.htm>. Acesso em: 3 jul. 2003.

VALENTIM, M.L.P.; MOLINA, L.G. Prospecção e monitoramento informacional no processo de inteligência competitiva. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, número especial, 2004. Disponível em: <http://www.encontros-bibli.ufsc.br/bibesp/sumario.htm> Acesso em: 14 set. 2004.

VARGAS, L.M.; SOUZA, R.F. O ator de inteligência competitiva (IC) nas empresas: habilidades profissionais e exigências do mercado. Read – Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v.7, n.6, 2001. Disponível em: <http://read.adm.ufrgs.br/read24/artigos/artigo5.pdf>. Acesso em: 28 nov. 2002.

Published

2005-05-25

How to Cite

Pomim VALENTIM, M. L. ., Rosecler ALCARÁ, A. ., Nogueira CERVANTES, B. M. ., Leão de CARVALHO, E. ., Dominguez GARCIA, H. ., DALMAS, J. C. ., … TOMAÉL, M. I. . (2005). Research in organizational competitive: Intelligence using content analysis for the data collection and analysis – Part I. Transinformação, 17(2), 1–18. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6356

Issue

Section

Artigos