The John Dewey‘s epistemology and informational literacy

Authors

  • Kelley Cristine Gonçalves Dias GASQUE Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Comunicação e Biblioteconomia
  • Marcus Vinícius da CUNHA Universidade de São Paulo.

Keywords:

Learning, Information seeking and use, Dewey, John, Information literacy, Reflection

Abstract

The ‘reflexive thinking’ concept is discussed in this article as a means of contextualizing John Dewey’s intellectual legacy. ‘Reflection’ represents a fundamental element for the construction of the necessary competences to information seeking and use, and consequently to individual and collective development. Since the reflexive thinking habit in information literacy is a way of learning, some questions concerning teaching and learning processes are also investigated. The discussion is, therefore, supported by the supposition that reflexive thinking is a cognitive strategy that allows a deeper comprehension of related problems, phenomena, and processes by means of the perception of the relations and the identification of involved elements, as well as the analysis and interpretation of meanings, empowering the nformation literacy process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARY (EUA). Information literacy competency for higher education. Chicago.

ALA, 2000. Available from: . Cited: 30 Nov. 2008.

BIGGE, M.L. Teorias da aprendizagem para professores. São Paulo: EPU, 1977.

CHURCHLAND, P.M. Matéria e consciência: uma introdução contemporânea à filosofia da mente. São Paulo: UNESP, 2004.

CUNHA, M.V. John Dewey: a utopia democrática. Rio de Janeiro: DPA, 2001.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, 1998. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001298/129801por.pdf>. Acesso em: 3 jan. 2007.

DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1979.

GIROUX, H.A. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artmed, 1997.

HEPWORTH, M. Information literacy from the perspective of learners: implications for teaching information literacy and skills. Available from: . Cited: 20 Sept. 2007.

LIMBERG, L. Experiencing information seeking and learning: a study of the interaction between two phenomena. Information Research, v.5, n.1, 1999. Available from: <http://informationr.net/ir/5-1/paper68.html>. Cited: 23 Sept. 2006.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

POZO, J.I. Aquisição de conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2005.

TEIXEIRA, A. Bases da teoria lógica de Dewey. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.23, n. 57, p.3-27, 1955.

TESCAROLO, R. A escola como sistema complexo: a ação, o poder e o sagrado. São Paulo: Escrituras, 2004.

Published

2010-05-25

How to Cite

Gonçalves Dias GASQUE, K. C., & da CUNHA, M. V. (2010). The John Dewey‘s epistemology and informational literacy. Transinformação, 22(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6199

Issue

Section

Artigos