Reflexive activity indicator and grounded theory: reflexive thinking in information seeking and using

Authors

  • Kelley Cristine Gonçalves Dias GASQUE

Keywords:

Information search, Information using

Abstract

The methodological approach, consisting of the Reflexive Activity Indicator concurrently applied to Grounded Theory, allows for the identification of the actions and types of thought occurring in a particular case, making it possible to verify the occurrence of reflexive thinking in reports of the subjects during determined actions. This article presents an overview of methodological tools, as well as goals, phases, procedures, evaluation criteria, and limitations. Finally, it exemplifies the use of that benchmark. The results show that most of the thinking used in information seeking and using is of the non-reflexive type. The relationships perceived in this research are of a multi-referential nature, which requires interdisciplinary tools to solve the problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVESSON, M.; SKÖLDBERG, K. Reflexive methodology: new vistas for qualitative research. London: SAGE, 2000.

ARDOINO, J. Multiréférentielle (analyse). 1986. Disponível em: <http://jardoino.club.fr/pdf/ana_multi.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2008.

CHURCHLAND, P.M. Matéria e consciência: uma introdução contemporânea à filosofia da mente. São Paulo: Unesp, 2004.

COURTRIGHT, C. Context in information behavior research. Annual Review of Information Science and Technology, v.41, p.273-306, 2007.

DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1979.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004.

GASQUE, K.C.G.D. Teoria fundamentada: nova perspectiva à pesquisa exploratória. In: MUELLER, S.P.M. (Org.). Métodos para a pesquisa em ciência da informação. Brasília: Thesaurus, 2007. p.107-142.

GASQUE, K.C.G.D. O pensamento reflexivo na busca e no uso da informação na comunicação científica. 2008. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade de Brasília, 2008.

GLASER, B.G. Theoretical sensitivity. Chicago: Sociology Press, 1978.

GLASER, B.G.; STRAUSS, A.L. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter, c1967.

MARTINS, J.B. Contribuições epistemológicas da abordagem multirreferencial para a compreensão dos fenômenos educacionais. Revista Brasileira de Educação, n.26, p. 85-94, 2004. Disponível em: . Acesso em: 26 fev. 2008.

SILVA, M.H.S.S.; DUARTE, M.C. O diário de aula na formação de professores reflexivos: resultados de uma experiência com professores estagiários de biologia/geologia. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.1, n.2, p.73-84, 2001. Disponível em: <http://www.fae.ufmg.br/abrapec/revistas/V1-2/v1n2a7.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2006.

SILVA, M.H.S.S.; DUARTE, M.C. A relação entre discurso e prática pedagógica na formação inicial dos professores. Investigações em Ensino de Ciências, v.7, n.3, 2002. Disponível em: . Acesso em: 22 ago. 2006.

STRAUSS, A.L. Qualitative analysis for social scientist. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

STRAUSS, A.L.; CORBIN, J. Basics of qualitative research: grounded theory, procedures and techniques. Newbury: SAGE, c1990.

ZEICHNER, K, LISTON, D. Varieties of discours in supervisory conferences. Teaching and Teacher Education, v.1, n.2, p.155-174, 1985.

Published

2011-03-25

How to Cite

Gonçalves Dias GASQUE, K. C. . (2011). Reflexive activity indicator and grounded theory: reflexive thinking in information seeking and using. Transinformação, 23(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6178

Issue

Section

Artigos