Preparation and testing of a historical of Brezil test as reading material: vocabulary ans ilustrations

Authors

  • Maria Theresa Oliva Pires de Mello

Keywords:

lIustration, Teaching material, Reading

Abstract

The present report could be inserted among those which try to get more siutable ways for composing education material. The main aim of this research is to create a reading material suitable for students at a public schoollocated in a suburb os São Paulo. It was writen a text wich contained pieces of information about History of Brazil, and
illustrated with poictures. To verify the comprehension leveI, a test was done based on the
nouns, key words and on the pictures. The results showed that the majority of words got
about 50% to 75% of right answer, the picturs reached 75%. Those numbers can b considered satisfactory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS.A.A.(1973) - The effects of planned background experience on economically desadvantaged kindergarten children. Dlssertatlon Abstracts Internatlonal, 32(7A):3544.

ANDERSON,A.C. (1973)- Learning principies from textoJOURNAL EXPERIMENTAL

PSYCHOLOGY,64(1):26:30.

BARUA,L (1975)- Visão critica do emprego de textos literários para o en81no da Ungua Portuguesa. Tese de Mestrado apresentada à F.F.LC.H. da USP. São Paulo.

BARRA. J.A. (1973) -Selected cultural variables and the reading achievement of black-inner city school children of Washington, D.C. Dlssertatlon Abstracts Internatlonal, 34(3A):105.

BERNSTEIN,B.(1975) - Language et c social... Paris, Ed. Minut.

BROWN, LA. (1975) - The effect of isolation, readability and paragraph organization on learning from written instruction materiais. Dissertatlon Abstracts Intematlonal, 36(2A):772-773. Aug.

CALV!,G.(1977) -Caracterrsticase problemas de ilustração em livros infantis. REVISTA BRASILEIRA DE ESTUDOS PEDAGÓGICOS, 62(141):37-42.

CAVALCANTE,. (1980) - Ensino supletivo: Intellglbllldade de textos e atI1udes de profissionais e alunos. Tese de Mestrado apresentada à UniversidadeFederal de Pararba. João Pessoa.

CRUZ,I.J. (1979)- Adequação do material didático do Mobral aos alunos e atitudes dos professores. Tese de Mestrado apresentada à Universidade Federal de Paralba. João Pessoa.

FERREIRA, M.C.R.(1979)-lnteraçAoentre fatores biológicos sócio-econOmicos e culturais no desenvolvimento mental e desempenho escolar da criançadesnutrida.CADERNOS de PESQUISA, 29:37-48.

FISHER&VATES- (1977)Tabelas estatfstlcs. São Paulo, EDUSP.

GENTILE6 MACMILLAN(1987)Stress readlng dlfflcultles Newark:IRA.

HARZEN,P.L. (1976)- The effect of pictures on learning fored. The Brltlsh Journal of Educatlon Psychology.46(3):1()'15.

HIDI,S. &BAlRD,W. (1988)- Strategies for increasing text based intereset. Readlng Research Quarterly, 23(4):465-480.

HILLCKERTA,. (1976)- TVis the vehicle, reading is the goal. The Readlng Teacher. 29(7):654-658.

HUTCHINSON, B., ed. (1960) -Mobilidade e trabalho. Rio de Jneiro, Centro Bras. de Pesquisas Educacionais, Instituto Nacional de Estudos Pedag6gicos. JAGODZINSKA, M. (1976) The role of ilustration in verballearning. Pollsh Psychologlcal Bulletln, 7(2):95-104.

KATZ, L. (1973) - Memory-scanning differences and pictures versus world enconding of good and poor readers. Annual Conventlon of the APA. Proceedlngs ofthe 81st. Montreal, Can"ada, 8:637-638.

LIMA,L.O. (1987) - O pobre livro brasileiro. CI~NCIA E CULTURA 1977, 29(1):103-105.

MACEDO, R.M.S. (1973) -A organização grafo-perceptlva em pré-escolas de diferentes nfvels sóclo-econ6mlcos. Tese de Doutorado apresentada à F.F.C.L. São Bento, da Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.

MACHADO, V.L.S.(1975)- Efeito de um treino de discriminação de aprendizagem

de leitura por privados culturais. Tese de Mestradoapresentada ao Instituto de Psicologia da USP. São Paulo.

MAlN,R.C. e GRIFFlTS, B. (1977) Evaluation of audio and pictorial instrucional implements. Av. Communlcatlon Review, 25(2):167-179.

MAZURKIEWlCZ,AJ. (1960) -Social-cultural influences and reading. JOURNAL OD DEVELOPMENT READING, 3:254-263.

MEGDA,S.I.D(1975)- Efelt08 da aplicação do sl8tema de vales na aprendizagem de História do 8rasll: um estudo com adolescentes

marginalizados. Tese de Mestrado apresentada no Institutode Psicologia da USP. São Paulo.

MELLO,M.T.O.P.(1977). Análiseda eficiênciade um procedimento de treino escrito de redaçlo em dois nlvelsde escolaridade. In:WlTTER,G.P. &coloab. Série:Estudos 3 - Sobre a Unguagem, 3:45-51.

MENYUCK, P. (1975)-Aquisição e desenvolvimento da linguagem. Tradua-910 do orlglna1norte americano de 1971 por G.P. WlTTER& L.S. Cabra!. São Paulo, UvrariaPioneira. Editora.

MILLERW, . (1938). Readlngwithand withouthlIustrationElementary School Joumal,38:672-678.

MOUNA,O. (1979). Avaliação da Intellglbllldada de livros didáticos de 10 8 ~graU8 por meio da técnica Clom.Tese de Mestradoapresentada ao Institutode Psicologia da USP.São Paulo.

MOUNA,O. (1986)- OUemengana quem? Campinas: Papirus.

MOYSÉS,S.MA (1976)- Crlatlvldadeverbal e adJettvação em redação: um estudo experimentalcom a técnica de Clom Tesede Doutorado apresentada à FFlCH da USP.São Paulo.

MUDRE,M.(1989)- Effects of meanlng focused crues. Readlng Research OUartely.24(1):89-111.

MUTH,O. (1989)- Chlldre'n8 comprehen810n oftext.Newmark: I.R.A. NEIL,RA (1974)- Race of story book charater: Ists effects on story recall and identlflcatlon of black and white chlldren. Dlsaertat10n Abstracts Internatlonal,3:(11a)7.095.

OLIVEIRAP,.I.(1972)Uvros didáticos de leitura. e Interesses de escolares Tese de Doutorado apresentada ao Instituto de Psicologia da USP. São Paulo.

REINKING,D. (1988) Good and poor reader's use of explicity with graphic alds. Journal of Readlng 8ehavlor, 25(3):229-247.

SAMUELS,.J. (1967)- Attentionalproces in reading: the effect of pictures on the acquisitlon of reading responses. Journal of Educatlonal PsycholO9Y. 58(6pt.1)

SANTIAGO, N.V.(1973)- Remedlação verbal em crianças carentes cultual8: estudo experimentais. Dissertação de Mestrado apresentada ao InstiMo de Psicologiada USP.São Paulo.

SIEGEL,S. (1965)- Nonparametrlc statl8t1cs for the behavloral selences New York, McGraw-HiII.

SKINNER, B.T (1976) - T8OnolO9la do en8lno. São Paulo EPU/EDUSP SOLOMON, B.T. (1976) Using videotaipe to motivate the L.D.student.Academlc Theraphy, 11 (3):271-274.

STAHL,SAet alil (1989) -Prior knowledge and difficult vocabulary. Readlng Resarch Quartely Wlnter, 24(1):27-43.

THOMOSEN, S.J. (1973) - Pictorial and verbal snmuli and order of presentation

in children's associative learning. Dlssertatlon Abstracts Internatlonal, 34 (4a):1717-1718.

WERNER & KAPLAN. (1950)- Develpment of world meaning trough verbal contexto Journal 01 Psychology, 29:251-257.

WHITE, S.F. (1973) - A study of the reations with between racial iIIustrtion accompanying stories in basal readers and children's preference for these stories. Dluertatlon Abstracts Internatlonal, 34 (4a):77-78

WlLCOXON, E. &WlLCOX,R.A. (1974) Some rapld approxlmated statlstlcal

procedures Barl River, N.V., Ledule Lab.

WITTER, G.P. (1976) - Privação cultural: Instrução programada 2! ed. São Paulo, Vetor.

(1975) - Condicionamento verbal São Paulo: Alfa Omega-O psicólogo escolar: pesquisas e ensino. Tese de Uvre Docência apresentada ao Instituto de Psicologia da USP. São Paulo, 1976.

(1977) Anállsa da eficiência de um procedimento de treino escrito de redação em dois nfvels de escolaridade. Série Estudos 3 sobre a linguagem 3:45-51.

VATES, F.-Tabelasestatfstlcas. São Paio, EDUSP, 1977).

ZORMAN, L. Influence of parental socio-economic status on a pupil's scholastic

achievement and course of further education. Psychology, 1969,2(1):279-287.

Published

1989-11-25

How to Cite

Mello, M. T. O. P. de. (1989). Preparation and testing of a historical of Brezil test as reading material: vocabulary ans ilustrations. Transinformação, 1(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1685

Issue

Section

Original