INFORMAL COMMUNICATION AMONG THE PROFESSORS OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PIAUI

Authors

  • Maria das Graças Targino M. Guedes

Keywords:

Informal Comunication, Scientific Communication

Abstract

Given the role of the university professor in the generation and
dissemination of scientific and technological information, this study-analyzes the process of informal communication among the professors ofthe "Federal
University of Piaul". This is due to the expectation that the overwhelming majority of these professors prioritize their former process of formal education
in detriment of their professional up-dating. In this way, the professors remain apart from the advances in their specific field of knowledge. So, what
takes place is a worsening ofteaching quality and consequently science and
communication also end up suffering. The data were gathered in March 1994, through the use of questionnaires applied to 200 professors (20%) from
various areas, in order to verify: information habits; evaluation of the interpersonal communication networks, incluing scientific associations and publications; the use of the libraries; procedures for elaboration of bibliographies
for the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTHEIDE, D. L. The culture of information. Joumal of Education for Library and Information Science, [S.1.], v. 31, n. 2, p. 113-121,1990.

ARAÚJO, V. M. R. H.de. Estudode canais informais de comunicação técnica: seu papel na transferência de tecnologia e na inovação tecnológica. Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 79-100, 1979.

CONWAY, P. Effective continuingeducation fortraining the archivist. Joumal ofEducation for Library and InformationScience, [S. 1.], v. 34, n. 1, p. 3847, 1993.

CHRISTOVÃO, H. T. Da comunicação informal à comunicação formal; identificação da frente de pesquisa através de filtros de qualidade. Ciência da Informação, RiodeJaneiro,v. 8, n. 1, p. 3-36, 1979.

CLAIR, G. S. Interpersonal networking: it is who Vouknow. Special Libraries, [S.1.], v. 80, n. 2, p. 107-112, 1989.

ELLlS, D. et aI. A comparison of the information seeking patterns of researchers in the physical and social sciences. Joumal of Documentation, London, v. 49, n. 4, p. 356-369, 1993.

FAURÉ, G. et aI. Education à I'information scientifique et technique on éducation à Ia recherche. Cahiers de Ia Documentation, Bruxelles, v. 46, n. 2, p. 84-87,1992.

GIACOMETTI, M. M. Motivação e busca da informação pelo docentepesquisador. Ciência da Informação, Brasília, v. 19, n.1, p. 12-20, jan./jun.1990.

GRACY 11,D. B. The role of faculty in professional associations: the Society of American. Archivists. Journal of Education for Library and Information Science, [S.1.], v. 29, n. 2, 108-112, 1988.

GUsMÃo, H. R.Processodecomunicaçãoinformal entreosdocentes do Departamento de Documentação da Universidade Federal Fluminense. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLlOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, Recife -PE, 1987. Anais... Recife: 1987. p. 832-848.

HOYOS, L. E. A. Características do processo de comunicação científica entre pesquisadores agrícolas brasileiros. In: REUNIÃO BRASILEIRA DE CIÊNCIA DAINFORMAÇÃO, 2., Rio de Janeiro- RJ,1979. Rio de Janeiro: 1979. 54f. Mimeo.

Colégios invisíveis; uma alternativa para o problema de informação técnico-científica. Brasília: EMBRAPA, 1980. 16f. Mimeo.

KREMER, J. M. Avaliação de fontes de informação usadas por engenheiros. Rev. de Biblioteconomia de Brasília, Brasilia, v.10, n. 2, p. 65-78, jul..ldez. 1982.

LYON, W. S. Scientometrics with some emphasis on communication at scientific meetings andthroughthe "invisible college". Journal of Chemicallnformation and Computer Sciences, [S.1.], v. 26, n.2, p.47-52, 1986.

MOSTAFA, S. P., MARANON, E. I. M. Os intelectuais e sua produtividade. Ciência da Informação, Brasília, v. 22, n. 1, p. 22-29, jan.labr. 1993.

PALMER, J. Scientists and information: I. using cluster analysis to identify information style. Journal of Documentation, London, v. 47, n. 2, p. 105129, 1991a.

personal factors information behaviour. Journal ofDocumentation, London,v. 47, n. 3, p. 254-275,1991b.

PARÉ, R. Une société à documenter: les acquils et les défis. Documentation et Bibliothéques, Montreal, v. 38, n. 3, p. 135-138, 1992.

PRUTHI, S., NAGPAUL,P.S.Communicationpattems in small R & D projects. R &D Management,v. 8, n. 2, p. 53-57,1978.

SRIDHAR, M. S. A sociometric analysis of informal communication among Indian satelite techonologists. Library Science with a Slanto Documentation, v. 25, n. 2, p. 78-111, -June 1988.

TARGINO, M. dasG., MAGALHÃES, L. Projetos Experimentais no ensino de Comunicação. Teresina: 1993.

Published

1993-11-25

How to Cite

Guedes, M. das G. T. M. (1993). INFORMAL COMMUNICATION AMONG THE PROFESSORS OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PIAUI. Transinformação, 5(1/2/3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1647

Issue

Section

Original