The conceptions of teachers of associated daycare centers in a municipality in northwestern São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v29a2024e8710

Keywords:

Conceptions, Affiliated kindergartens, Early Childhood Education, Teachers

Abstract

Early Childhood Education, the first stage of Basic Education, has, in its history, characteristics that can influence the way society in general and teachers in particular perceive its relevance and its place in comprehensive education of children. It is observed that the history of this stage of Basic Education is recent in the country and that new studies and research are being carried out in this period focused on Early Childhood. Part of these studies refer to daycare center teachers and how this teaching is constituted. In this regard, this article, arising from a broader quantitative and qualitative research, aims to present the conceptions about babies and very young children, the role of daycare centers and teaching in daycare centers of teachers from affiliated daycare centers in a city in northwestern São Paulo, raised through a questionnaire with open- and closed-ended questions. The research highlights the potentialities and weaknesses of this teaching and aims to contribute to the structuring of public policies aimed at affiliated daycare centers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, N. N. L. “Amor à profissão, dedicação e o resto se aprende”: significados da docência em educação infantil na ambiguidade entre a vocação e a profissionalização. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29., 2006, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2006. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/amor-profissao-dedicacao-e-o-restoseaprende-significados-da-docencia-em-educacao. Acesso em: 10 jan.2023.

Arenari, R.; Corsino, P. Docência na creche: entre simplicidade e sofisticação sutil. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 6, n. 2, p. 489-511, 2020. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/46700/33733. Acesso em: 21 mar. 2022.

Bahia, C. C. S. Identidade da professora de creche: constituição e condição da docência. In: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, 16., 2012, Campinas. Anais [...]. Campinas: Junqueira & Mari Editores, 2012. Livro 2, p. 006836006847.

Barbosa, M. C. As especificidades da ação pedagógica com os bebês. In: Seminário Nacional do Currículo em Movimento, 1., 2010, Brasília. Anais [...]. Brasília: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=16110. Acesso em: 25 mar. 2022

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 27 dez. 2023.

Brasil. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 dez. 2023.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 05, de 17 de dezembro de 2009. Brasília: Ministério da Educação, 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 9 fev. 2022.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 9 fev. 2022.

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: Ministério da Educação, 2010.

Brasil. Ministério da Educação. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília: Ministério da Educação, 2018b. Disponível em: https://issuu.com/fmcsv/docs/parametros-nacionais-qualidade-educ. Acesso em: 11 out. 2022.

Campos, M. M. Questões sobre a formação de professores de educação infantil. Laplage em Revista, p. 9-22, 2018. Disponível em: https://laplageemrevista.editorialaar.com/index.php/lpg1/article/view/409. Acesso em: 23 mar. 2022.

Carvalho, R. S.; Fochi, P. S. Pedagogia do cotidiano: reivindicações do currículo para a formação de professores. Em Aberto, v. 30, n. 100, p. 23-42, 2017. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3212/2947. Acesso em: 19 jun. 2021.

Chiavenato, I. Administração geral e pública. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

Cruz, S. H. V.; Cruz, R. C. A.; Rodrigues, A. P. C. M. A qualidade das creches conveniadas de Fortaleza em foco. Educar em Revista, v. 37, e78408, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/cjgKn3KQHccZfNkXDzCgZWD/?lang=pt. Acesso em: 26 dez. 2023.

Delgado, A. C. C.; Barbosa, M. C. S.; Richter, S. R. S. Singularidades da docência na creche: interlocução com pesquisas do Brasil. Revista Humanidades e Inovação, v. 6, n. 15, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1360. Acesso em: 30 jun. 2022.

Friedman, A. A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. São Paulo: Panda Books, 2020.

Fundação Maria Cecília Souto Vidigal. Dez passos para implementar um programa de primeiríssima infância. São Paulo: Fundação Maria Cecília Souto Vidigal, 2014. (Coleção Primeiríssima Infância; v. 1). Disponível em: https://www.fmcsv.org.br/pt-BR/biblioteca/dez-passos-para-implementar-um-programade-primeirissimainfancia-v/. Acesso em: 19 dez. 2023.

Gatti, B. A.; Barreto, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000184682. Acesso em: 20 abr. 2022.

Gatti, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Unesco, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367919/PDF/367919por.pdf.multi. Acesso em: 20 mar. 2022.

Gil, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-etc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica/2020.

Resumo Técnico. Versão Preliminar. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf. Acesso em: 21 fev. 2022.

Kramer, S. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: Educação Infantil e/é Fundamental. Educação e Sociedade, v. 27, n. 96, p. 797-818, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Vc4sdh6KwCDyQPvGGY8Tkmn/. Acesso em: 3 jan. 2022.

Lengert, R. Profissionalização docente: entre vocação e formação. La Salle - Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 16, n. 2, 2011. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/195. Acesso em: 20 jan. 2023.

Mizukami, M. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002.

Montano, M. R.; Peroni, V. M. V.; Fernandes, M. D. E. O processo de privatização da educação infantil no âmbito do Fundeb. Revista de Financiamento da Educação, v. 11, n. 28, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/113825. Acesso em: 19 dez. 2023.

Oliveira, Z. M. R. Docência em formação: Educação Infantil. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2020.

Oliveira, Z. M. R. et al. O trabalho do professor na Educação Infantil. 3. ed. São Paulo: Editora Biruta, 2019.

Thesing, M. L. C.; Costas, F. A. T. A pesquisa em educação: aproximações iniciais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1839-1853, 2017. Doi: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.3.2017.9644.

Tristão, F. C. D. Ser professora de bebês: uma profissão marcada pela sutileza. Revista Zero a Seis, v. 6, n. 9, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/9360/8612. Acesso em: 25 mar. 2022.

Published

2024-09-04

How to Cite

Pedrini, M. R., & Nono, M. A. (2024). The conceptions of teachers of associated daycare centers in a municipality in northwestern São Paulo. Revista De Educação PUC-Campinas, 29. https://doi.org/10.24220/2318-0870v29a2024e8710

Issue

Section

Original