Evaluation of dissertation abstracts
implementation of a proposal
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v29a2024e8676Keywords:
Educational assessment, Master’s in Education, Dissertation abstractsAbstract
The main objective of this paper is to examine the self-assessment process developed in the Postgraduate Program in Education of a private university. To this end, a partnership was established with another program, from a confessional university, to assess the adequacy of the 87 abstracts of dissertations defended in the Master’s Degree in Education, between 2017 and 2020. Based on the self-assessment descriptors, defined by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, the institutional context was evaluated. The methodological procedure was to evaluate, through an evaluative instrument, the presence or absence of quality indicators of these abstracts. After analyzing the data, it was found that there is a demand for improvement of the abstracts and a need for revision of the evaluative instrument.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. Documento de Área – Área 38: Educação. Brasília: Capes, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/educacao-doc-area-2-pdf. Acesso em: 13 mar. 2023.
Gonçalves, J. P.; Azevedo, T. F. Avaliação do desempenho escolar: visão das professoras do segundo ano do ensino fundamental. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 10, n. 2, p. 445-466, 2015. Doi: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i2
Hadji, C. Avaliação desmistificada. Tradução de Patrícia C. Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2001.
Kraemer, M. E. P. A avaliação da aprendizagem como processo construtivo de um novo fazer. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 10, n. 2, p. 137-147, 2005. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/1310. Acesso em: 23 fev. 2023.
Libâneo, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.
Saraiva, A. M. A. A relação entre o projeto pedagógico e a aprendizagem dos alunos em escolas participantes do Projeto Geres em Belo Horizonte. 2009. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
Villas Boas, B. M. Avaliação formativa e formação de professores: ainda um desafio. Linhas Críticas, v. 12, n. 22, p. 159-179, 2006. Doi: https://doi.org/10.26512/lc.v12i22.3283