Mapping of brazilian theses and dissertations on Probability Education in Elementary School

Authors

  • Gerlan Silva da Silva Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica https://orcid.org/0000-0002-9996-9983
  • Regina Célia Grando Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica. https://orcid.org/0000-0002-2775-0819

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8479

Keywords:

Probability teaching, Systematic mapping, Scientific production

Abstract

In this article, present a possible mapping of the physical aspects of Brazilian research on the teaching and learning of Probability in Basic Education, produced within stricto sensu postgraduate programs in the field of Education and Teaching. We conducted a fully digital search through the Catalog of Theses and Dissertations of CAPES, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, and Lattes platform curriculum. 99 theses and dissertations were found, defended in Brazil between May 1994 and June 2021, which address Probabilistic Education in Basic School as a research topic. The surveys were organized and coded in an Excel® spreadsheet, using information from the reading sheet, such as the year of defense, author name, academic title, advisor, institution, postgraduate program, and examining board. We observed a significant increase in researchers’ interest in Probabilistic Education in Basic School since 2007, based on the 78 dissertations and 21 theses found. All five regions of Brazil presented research, with emphasis on the Southeast region and São Paulo was responsible for the majority of them. We identified 31 Brazilian universities that produced theses and dissertations on the topic, with emphasis on Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. The Mathematics Education program presented the highest number of defended works, with 55 advisors and 16 central researchers/advisors in national production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batanero, C. Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, v. 8, n. 3, p. 247-263, 2005.

Batanero, C.; Díaz, C. Statistics Education Teaching Paper Training school teachers to teach probability: reflections and challenges. Chilean Journal of Statistics, v. 3, n. 1, p. 3-13, 2012.

Batanero, C.; Díaz, C. The meaning and Undertanding of Mathematics: The Case of Probability. In: François, K.; Van Bendegem, J. P. (org.). Philosophical Dimensions in Mathematics Education. New York: Springer, 2007. p. 106-127. Disponível em: https://link. springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-71575-9_6. Acesso em: 5 ago. 2022.

Cazorla, I. M.; Kataoka, V. Y.; Silva, C. B. Trajetória e Perspectivas da Educação Estatística no Brasil: um olhar a partir do GT-12. In: Lopes, C. E. A.; Coutinho, C. Q. S.; Almouloud, S. A. (org.). Estudos e Reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 19-44.

Fiorentini, D. et al. O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: Fiorentini, D.; Passos, C. L. B.; Lima, R. C. R. (org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 – 2012. Campinas: FE/UNICAMP, 2016. p. 17-41. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pf/subportais/ biblioteca/fev-2017/e-book-mapeamento-pesquisa-pem.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.

Gal, I. Towards “Probability Literacy” for all citizens: building blocks and instructional dilemmas. In: Jones, G. A. (org.). Exploring Probability in School: Challenges for Teaching and Learning. 40. ed. Boston: Springer, 2005. p. 39-63. Disponível em: https://link. springer.com/chapter/10.1007/0-387-24530-8_3. Acesso em: 10 ago. 2022.

Lopes, C. E. O Ensino da Estatística e da Probabilidade na educação básica e a formação dos Professores. Cadernos CEDES, v. 28, n. 74, p. 57-73, 2008.

Nardi, R. A pesquisa em ensino de Ciências e Matemática no Brasil. Ciência & Educação, v. 21, n. 2, p. 1-5, 2015.

Ortiz, C. V.; Alsina, Á. Lenguaje probabilístico: un camino para el desarrollo de la alfabetización probabilística. Un estudio de caso en el aula de Educación Primaria. Boletim de Educação Matemática, v. 31, n. 57, p. 454-478, 2017.

Ribeiro, E. D. S. Estado da Arte da pesquisa em Educação Matemática de jovens e adultos: um estudo das teses e dissertações defendidas no Brasil na Primeira Década do século XXI. 2014. 340 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2014.

Santana, M. R. M. Produções e usos de livros didáticos no ensino de Probabilidade nos anos iniciais. 2020. 239 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

Santos, J. A. F. L.; Grando, R. C. O Movimento das Ideias Probabilísticas no Ensino Fundamental: análise de um caso. Boletim de Educação Matemática, v. 24, n. 39, p. 561-584, 2011.

Santos, R. M. Estado da arte e história da pesquisa em Educação Estatística em programas brasileiros de pós-graduação. 2015. 348 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

Severino, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.

Sousa, R. J. P. L. Produação cienífica sobre letramento: mapeamento bibliométrico das teses da BDTD (1997-2016). Cadernos de Pesquisa, v. 50, n. 176, p. 494-514, 2020.

Published

2023-04-10

How to Cite

Silva, G. S. da, & Grando, R. C. (2023). Mapping of brazilian theses and dissertations on Probability Education in Elementary School. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8479

Issue

Section

Dossiê Práticas Pedagógicas e Processos Educativos em Educação Estatística