Human Rights, Decolonial Studies, and the Global Educational Pact

possible dialogues for an intercultural Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8267

Keywords:

Human rights, Decolonial studies, Intercultural Education, Dialogue

Abstract

The present study aims to show the role of education as a promoter of pacifism grounded on a study on the foundations of the Universal Declaration of Human Rights with Jacques Maritain in dialogue with the decolonial studies represented by authors Boaventura de Souza Santos and Catherine Walsh from a qualitative study with descriptive objectives of bibliographic procedure. In the analysis, presupposing the polarized contemporary world context, we resorted to the foundations of the Universal Declaration of Human Rights in force, having as a counterpoint the decolonial studies that somewhat diverge regarding the first from a theoretical viewpoint, but envision the same initial objective, which is to guarantee the defense of humanity and to promote the dignity of the human person. Despite differences, we note that implementing the ecology of knowledge through critical interculturality in the educational system is a way of defending human rights currently. The theses exposed share a point: education is the most effective means of pacifying polarizations, resolving differences and oppressions, and promoting interculturality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Associação Nacional de Educação Católica do Brasil. Pacto Educativo Global. [S.l.]: ANEC, c2023. Disponível em: https://anec.org.br/acao/pacto-educativo-global/. Acesso em: 5 maio 2022.

Bell, D. Who is afraid of critical race theory? University of Illinois Law Review, v. 4, p. 893-971, 1995.

Berger, P. L. Os múltiplos altares da modernidade: rumo a um paradigma da religião numa época pluralista. Petrópolis: Vozes, 2017.

Candau, V. M. Educação Intercultural. Rio de Janeiro: GECEC- PUC-Rio, 2013. (Documento de trabalho).

Candau, V. M. “Ideias-força” do pensamento de Boaventura Sousa Santos e a educação intercultural. Educação em Revista, v.32, p. 15-34, 2016.

Dussel, E. Filosofia na América Latina: filosofia da libertação. São Paulo: Loyola, 1977.

Eagleton, T. A ideia de cultura. São Paulo: Editora UNESP, 2005.

Eufrásio, T. M. Humanismo integral segundo Jacques Maritain: a pessoa humana como ser de relação e promotora de dignidade.

International Studies on Law and Education, v. 1, p. 85-92, 2018.

Gallas, D. Além da guerra na Ucrânia: 7 conflitos sangrentos que ocorrem hoje no mundo. BBC, 14 mar. 2022. Disponível em:https://www.bbc.com/portuguese/internacional-60690640. Acesso em: 3 set. 2022.

Harari, Y. N. Homo Deus: uma breve história do amanhã. São Paulo: Companhia das letras, 2015.

Levitsky, S.; Ziblatt, D. Como as democracias morrem. São Paulo: Zahar, 2018.

Maritain, J. Humanismo integral: problemas temporais e espirituais de uma nova cristandade. São Paulo: Cultor de livros, 2018.

Maritain, J. Man and the State. The University of Chicago Press: United States of America, 1951.

Maritain, J. Os direitos do homem e a Lei Natural. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1967.

Maritain, J. Rumos da educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Agir, 1959.

Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. [S.l.]: ONU, 1948. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91601-declara%C3%A7%C3%A3o-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 3 set. 2022.

Papa Francisco envia mensagem por ocasião da abertura da campanha da fraternidade. CNBB, 2022. Disponível em: https://www.cnbb.org.br/mens-papa-francisco-campanha-da-fraternidade-2022/. Acesso em: 5 maio 2022.

Pui-Lan, K. Globalização, gênero e construção da paz: o futuro do diálogo interfé. São Paulo: Paulus, 2015.

Santos, B. S. Para além do pensamento abissal. Novos Estudos, v. 79, p. 71-94, 2007.

Santos, B. S. Uma concepção multicultural de direitos humanos. Lua Nova, v. 39, n. 1, p. 105-124, 1997.

Santos, B. S. Se Deus fosse um ativista de Direitos Humanos. São Paulo: Cortez, 2014.

Tomás de Aquino. Suma Teológica. São Paulo: Loyola, 2002.

Voigt, A. F. Emílio Willems e a invenção do teuto-brasileiro, entre a aculturação e a assimilação (1940-1946). História: Questões & Debates, n. 46, p. 189-201, 2007.

Wagner, Roy. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

Walsh, C. La interculturalidad en la Educación. Lima: Ministério de Educación, 2005.

Published

2023-12-19

How to Cite

de Franco, C., & Filho, M. F. (2023). Human Rights, Decolonial Studies, and the Global Educational Pact: possible dialogues for an intercultural Education. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8267

Issue

Section

Articles