An anthropological approach to the curriculum as a multicultural and ethnically constructed space within Brazilian diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8001

Keywords:

Formal education, Ethnic difference, Ethnicity, Cultural relativism

Abstract

This article considers the curriculum a socio-historical construction in a continuous relationship of entities, beliefs, ideologies, cultures, and ethnicities that shape the social status quo in different times. It aims to discourse about the importance of social anthropology in the composition and implementation of the formal education curriculum, exemplifying with the categories of culture and ethnicity. This work employed a bibliographical methodology, in which theories and academic postulates were used, both from the referred discipline and from Pedagogy and History. Its realization is justified based on the curriculum’s relevance in formal education and motivated by this author’s teaching experience in Indigenous literacy and social anthropology in undergraduate courses over the last twenty years in multicultural Brazil interpreted polysemically. The results are in a continuous gerund, observed and witnessed in an almost verification that the transversality of understanding and theorizations of the different epistemological areas is crucial in elaborating and implementing the curriculum in tune with the social, cultural, ideological and ethnic disparities that underpin the Brazilian society

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baniwa, G. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Módula/Laced, 2019.

Bourdieu, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.

Brasil. Lei n°9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.

Brasil. Lei n°11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília: Presidência da República, 2008.

Castro, E. B. V. O nativo relativo. Mana, v. 8, n. 1, p. 113-148, 2002.

Castro, M. M. M. Cultura, Identidade e o Debate Relativismo Cultural x Direitos Humanos nas Relações Internacionais Perspectivas

Dialógicas após a Conferência de Viena de 1993. Revista Cadernos de Estudos Sociais e Políticos, v. 1, n. 2, p. 19-46, 2012.

Cavalheiro, R.; Costa, F. L. A temática indígena no livro didático. Dia a Dia Educação: Portal Educacional do Estado do Paraná, [2008?]. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/730-4.pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.

Faoro, R. Os donos do poder. Porto Alegre: Editora Globo, 1958.

Figoli, L. H. G. identidade Étnica y Regional: Trayecto Constitutivo de una Identidad Social. Dissertação (Mestrado em Antropologia)— Universidade de Brasília, Brasília, 1982.

Lévi-Strauss, C. Antropologia Estrutural I. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1993.

Oliveira, R. C. Caminhos da identidade: Ensaios sobre etnicidade e multiculturalismo. São Paulo: Editora UNESP; Brasília: Paralelo 15, 2006.

Pinto, P. G. H. R. Grupos étnicos e etnicidade. In. Souza, A. C. L. Antropologia e direito. Brasília; Rio de Janeiro; Blumenau (SC): Associação

Brasileira de Antropologia; Laced; Nova Letra, 2012.

Saviani, D. Pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2011.

Silva, T. T. Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis (RJ): Vozes, 1996.

Vernant, J.-P. As origens do pensamento grego. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

Published

2023-12-20

How to Cite

Santiago da Cruz, J. D. (2023). An anthropological approach to the curriculum as a multicultural and ethnically constructed space within Brazilian diversity. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8001

Issue

Section

Articles