EDUCATION FOCUSED ON SCHOOL, PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS

Authors

  • Renata Cristina Oliveira Barrichelo Cunha Universidade Metodista de Piracicaba
  • Guilherme do Val Toledo Prado Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a79

Keywords:

Teachers education, Education focused on school, Professional development

Abstract

The theme of this research is teachers continuous education, questioning the education focused on school, viewed as that occurring in job context, giving emphasis on the collaboration and dialogue among teachers. This educational modality works with the reading of the practices as references for analysis, reflection and critique from the knowledge already acquired by the teacher in his teaching experience. Assuming school as space and time of professional and personal development, this kind of education proposes the union of moments of education and work and insists in the importance of the research as educational strategy and priviledged situation to systematize the knowledge and learning constructed in the school. Thus, teacher’s research shows the possibility to produce knowledge and reflection about the person (self-knowledge), the other, work, situations, happenings, ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Cristina Oliveira Barrichelo Cunha, Universidade Metodista de Piracicaba

Professora Doutora, Universidade Metodista de Piracicaba, Programa de Pós-Graduação em Educação. Rod. do Açúcar, km 156, Bloco 7, 13400-911, Caixa Postal 68, Piracicaba, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: R.C.O.B. CUNHA. E-mail: <renata_bcunha@yahoo.com.br>.

Guilherme do Val Toledo Prado, Universidade Estadual de Campinas

Professor Doutor, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas, SP, Brasil.

References

ALVES, N. Tecer conhecimentos em rede. In: ALVES, N.; GARCIA, R.L. (Org.). O sentido da prática. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p.111-120.

AMIGUINHO, A.; CANÁRIO, R. Escolas e mudança: o papel dos centros de formação. Lisboa: EDUCA, 1994. 175p.

ARBOLEA, T.A. Educação continuada de professores de língua portuguesa: em busca de subsídios para uma proposta de formação centrada na escola. 2009. 139f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de SãoPaulo, São Paulo, 2009.

BARROSO, J. Formação, projecto e desenvolvimento organizacional. In: CANÁRIO, R. (Org.). Formação e situações de trabalho. Porto: Porto, 2003. p.61-78.

CANÁRIO, R. Centros de formação das associações de escolas: que futuro? In: AMIGUINHO, A.; CANÁRIO, R. Escolas e mudança: o papel dos centros de formação. Lisboa: EDUCA, 1994. p.13-58.

CANÁRIO, R. Gestão da escola: como elaborar o plano de formação? Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1998.

CANÁRIO, R. Estabelecimento de ensino: a inovação e a gestão de recursos educativos. In: NÓVOA, A. (Coord.). As organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote, 1999a. p. 162-187.

CANÁRIO, R. A escola: o lugar onde os professores aprendem. In: MOREIRA, A. et al. Supervisão na formação: Actas do I Congresso Nacional de Supervisão. Aveiro: Ed. da Universidade, 1999b. p.11-20.

CANÁRIO, R. Educação de adultos: um campo e uma problemática. Lisboa: EDUCA, 2000a. 151p.

CANÁRIO, R. A experiência portuguesa dos Centros de Formação das Associações de Escolas. In: MARIN, A.J. (Org.). Educação continuada. Campinas: Papirus, 2000b. p.63-88.

CANÁRIO, R. A prática profissional na formação de professores. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 2001a.

CANÁRIO, R. Formação inicial de professores: que futuro (s)? In: AFONSO, N; CANÁRIO, R. Estudos sobre a situação da formação inicial de professores. Porto: Porto, 2002. p.37-63.

CANÁRIO, R. A aprendizagem ao longo da vida: análise crítica de um conceito e de uma política. In: CANÁRIO, R. (Org.). Formação e situações de trabalho. Porto: Porto, 2003. p.189-207.

CANÁRIO, R. O que é a escola? Um “olhar” sociológico. Porto: Porto, 2005.

CANÁRIO, R.; CABRITO, B.; CAVACO, C. Administração local e formação de formadores. In: CANÁRIO, R. CABRITO, B. (Org.). Educação e formação de adultos: mutações e convergências. Lisboa: Educa, 2005. p.127-158

.

CORREIA, J.A. Inovação pedagógica e formação de professores. Rio Tinto: ASA, 1991.

CORREIA, J.A. Formação e trabalho: contributos para uma transformação dos modos de os pensar na sua articulação. In: CANÁRIO, R. (Org.). Formação e situações de trabalho. Porto: Porto, 2003. p.13-42.

CUNHA, R.C.O.B. Pelas telas, pelas janelas: a coordenação pedagógica e a formação de professores/as nas escolas. 2006, 272f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

DICKEL, A. Que sentido há em se falar em professor-pesquisador no contexto atual? Contribuições para o debate. In: GERALDI, C.M.G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E.M.A., (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor/a pesquisador/a. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p.33-72.

FELDMAN, A. Validity and quality in self-study. American Educational Researcher Association, v.32, n.3, p.26-28, 2003.

GERALDI, C.M.G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E.M.A. (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor/a pesquisador/a. Campinas: Mercado de Letras, 1998.

GOMES, C.C.G. A formação contínua do professor do ensino médio: a escola como espaço para o desenvolvimento profissional. 2006, 174f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2006.

MARCONDES, M.I. A prática de ensino e a pesquisa sobre o saber prático dos professores. In: ROMANOWSKI, J.P.; MARTINS, P.L.O.; JUNQUEIRA,

S.R. (Org.). Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004. p.259-270.

MENDES, C.C.T. HTPC: hora de trabalho perdida coletivamente? 2008. 113f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2008.

MENEGUIM, A.M. A Escola como lócus da formação contínua: investigando a partir das HTPCs. 2005. 208f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Católica de Santos, Santos,

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; FORMOSINHO, J.A. A formação em contexto: a perspectiva da Associação Criança. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T.M. (Org.). Formação em contexto:

uma estratégia de integração. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002. p.1-40.

PIRES, A.L.O. Reconhecimento e validação das aprendizagens experienciais: uma problemática educativa. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n.2, p.5-20, 2007. Disponível em:

<http://sisifo.fpce.ul.pt/pdfs/sisifo0201.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2010.

PORTO, Y.S. Formação continuada: a prática pedagógica recorrente. In: MARIN, A.J. (Org.). Educação continuada: reflexões e alternativas. Campinas: Papirus, 2000. p.11-38.

PRADO, G.V.T.; CUNHA, R.C.O.B. (Org.). Percursos de autoria: exercícios de pesquisa. Campinas: Alínea, 2007.

RODRIGUES, A.; ESTEVES, M. A análise de necessidades na formação de professores. Porto: Porto, 1993.

RODRIGUES, D.M. A escola como espaço formador de professores: um estudo sobre interações e possibilidades do exercício da docência. 2009, 120f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Cultura e Comunicação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2009.

SILVA, A.M.C. A formação contínua de professores: uma reflexão sobre as práticas e as práticas de reflexão em formação. Educação e Sociedade, v.21, n.72, p. 89-109. 2000.

SILVA, C.A.F. A formação docente desenvolvida na escola: limites, avanços, desafios e perspectivas. 2008. 214f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2008.

SILVA, M. A formação do professor centrada na escola: uma introdução. São Paulo: EDUC, 2000. 98p.

SILVA, W.P.L. Formação centrada na escola: em face ao plano de desenvolvimento da escola. 2007. 107f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2007.

SOUSA, P.R.G. HTPC: horário de trabalho pedagógico coletivo ou horário de trabalho perdido? 2007. 140f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2007.

Published

2012-04-17

How to Cite

Cunha, R. C. O. B., & Prado, G. do V. T. (2012). EDUCATION FOCUSED ON SCHOOL, PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS. Revista De Educação PUC-Campinas, (28), 101–111. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a79

Issue

Section

Articles