A teacher’s personal training and professional development memorial

temporalities, beginnings, and restarts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a6999

Keywords:

Adult learning, Teaching, Teacher training, Historical memory, Life trajectory

Abstract

The valorization of professional history implies understanding social and family interactions, cultural and religious influences, as well as the challenges faced, and the acquisition of new learnings and knowledge along the teaching career as fundamental elements in the personal and professional constitution. Resulting from the first author’s doctoral thesis, this article aims to share and analyze the paths taken by a teacher with 18 years of teaching experience in Basic Education. In the process of constituting an experienced teacher, personal life and professional development intertwine. In the end, it was understood that the trajectory was the result of the constant search for learning more and of a collective work developed over a long historical journey. On this path, we see the struggles to overcome challenges, the interactions and support from teachers, family, and friends, the learnings and knowledge acquired throughout life, educational and academic training, and professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo, M. G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

Corsi, A. M.; Lima, E. F. O início da construção da profissão docente: analisando dificuldades enfrentadas por professores de séries iniciais. In: Mizukami, M. G. N.; Reali, A. M. M. R. (org.). Processos formativos da docência: conteúdos e práticas. São Carlos: EdUFSCar, 2005.

Cunha, M. I. Conta-me agora as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, v. 23, n. 1/2, p.185-195, 1997.

Gatti, B. A. et al. Atratividade da carreira docente no Brasil. Estudos E Pesquisas Educacionais, v. 1, n. 1, 2010.

Josso, M. C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 373-383, 2006.

Lagoeiro, A. C. D.; Coura, F. C. F.; Oliveira, R M. M. A. Percurso de vida e escolarização: análise de experiências formadoras. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 34, p. 253-267, 2016.

Lima, E. F. et al. Sobrevivendo ao início da carreira docente e permanecendo nela. Como? Por quê? - O que dizem alguns estudos. Educação e Linguagem, v. 10, p. 138-160, 2007.

Marcelo, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, 2009.

Oliveira, J.; Oliveira, A. C. F. A constituição federal de 1988 (Atualizada até a EC 19/98). 2. ed. São Paulo: Oliveira Mendes, 1998.

Oliveira, R. M. M. A. Narrativas: contribuição para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. Revista Educação Pública, v. 20, n. 43, p. 289-305, 2011.

Oliveira, R. M. M. A.; Gama, R. P. Desenvolvimento profissional docente e narrativas em diferentes momentos da formação e atuação. Revista FAEEBA, v. 23, p. 205-219, 2014.

Oliveira-Formosinho, J. Desenvolvimento profissional dos professores. In: Formosinho, J. (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Portugal: Porto Editora, 2009. p. 221-284.

Passeggi, M. C.; Cunha, L. M. Narrativas autobiográficas: a imersão no processo de autoria. In: Vicentini, P. P.; Souza, E. C.; Passeggi, M. C. (org.). Pesquisa (auto)biográfica: questões de Ensino e Formação). Curitiba: CRV, 2013.

Pillar, A. D.; Pontes, G. M. D. Memórias de formação: o dizer da experiência na escrita ou a escrita como experiência. Educação, v. 37, n. 3, p. 412-422, 2014.

Placco, V. M. N. S.; Almeida, L. R. R.; Souza, V. L. T. O coordenador pedagógico e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2011. (Estudos e Pesquisas Educacionais).

Santos, J. D. A.; Melo, A. K. D.; Lucimi, M. Uma breve reflexão retrospectiva da educação brasileira (1960-2000): implicações contemporâneas. In: IX Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil”, 2012, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2012.

Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

Valle, I. R. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 87, n. 216, p. 178-187, 2006.

Venco, S. B. Uberização do trabalho: um fenômeno de tipo novo entre os docentes de São Paulo, Brasil? Cadernos de Saúde Pública, v. 35, e00207317, 2019.

Published

2023-07-20

How to Cite

Pereira, A. G., & Anunciato, R. M. M. (2023). A teacher’s personal training and professional development memorial: temporalities, beginnings, and restarts. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a6999

Issue

Section

Articles