Anticolonial Geography and the Movement Pedagogy

introductory notes on a possible dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a6936

Keywords:

Anticolonialism, Coloniality, Teaching Geography, Critical thinking

Abstract

Anticolonialism has emerged as a theoretical and practical contribution to the renewal of critical thinking
in the human sciences. It has been incorporated into production and research agendas in the most diverse
areas of geographic science. From anti-capitalist and anti-imperialist assumptions, anticolonial theory highlights the daily continuities and discontinuities of coloniality as an expression of the violence and power inherent to capitalist reproduction. Similarly, the Movement Pedagogy provides us with a theoretical-methodological contribution that emerges amid the struggles of (re)existence for/on the land of peasants organized in the Landless Rural Workers Movement (MST). Firstly, it focuses on aspects of the debate around coloniality. Then, it highlights the general traits of the Movement Pedagogy, outlining the dialogue with anticolonialism. Therefore, the present work aims to establish some introductory notes of a possible dialogue between the Landless Movement Pedagogy and anticolonial geography. From this dialogue, we
seek to underscore elements for renovating and constructing an anti-oppressive, counter-hegemonic, and beyond capital geography teaching. In this sense, the research evidenced multiple other possibilities for a
theoretical-methodological construction of a critical and anticolonial Geography teaching based on the Movement’s pedagogical matrices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caldart, R. S. Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis: Vozes, 2000.

Camacho, R. S.; Vieira, J. M. Pedagogia do Movimento e Educação do Campo: produtos/produtoras da resistência territorial camponesa. Confins: Revista Franco-Brasilera de Geografia, n. 50, p. 1-14, 2019. Doi: https://doi.org/10.4000/confins.37478

Césaire, A. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020.

Cruz, V. C. Geografia e pensamento descolonial: notas sobre um diálogo necessário para a renovação do pensamento crítico. In: Cruz, V. C.; Oliveira, D. A. (org.). Geografia e Giro descolonial: experiências, ideias e horizontes de renovação do pensamento crítico. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2017. p. 15-36.

Dussel, E. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: Lander, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 107-130. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/. Acesso em: 9 jun. 2022.

Fanon, F. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

Fernandes, B. M. A territorialização do MST: Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem-Terra - Brasil. Revista Formação, v. 1, n. 1, p. 2-44, 1998. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1495/1461&gt. Acesso em: 24 jul. 2022.

Grosfoguel, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, 2008. Doi: http://dx.doi.org/10.4000/rccs.697

Lander, E. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: Lander, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 107-130. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/. Acesso em: 9 jun. 2022.

Losurdo, D. Liberalismo: entre a civilização e barbárie. 2. ed. São Paulo: Anita Garibaldi; Fundação Maurício Grabois, 2020a. Losurdo, D. Colonialismo e luta anticolonial: desafios da revolução no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2020b.

Mariátegui, J. C. Sete ensaios de interpretação da realidade peruana. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

Marques, M. I. M. Lugar do modo de vida tradicional na modernidade. In: Oliveira, A. U.; Marques, M. I. M. (org.). O campo no século XXI: território de vida, de luta e de construção da justiça social. São Paulo: Paz e Terra, 2004. p. 145-158.

Mignolo, W. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: Lander, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 33-49. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/. Acesso em: 9 jun. 2022.

Pistrak, M. M. (org.). A Escola-Comuna. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

Pistrak, M. M. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

Pomar, W. A Revolução Chinesa. Presidente Prudente: Unesp, 2004.

Quijano, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: Lander, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 107-130. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/. Acesso em: 9 jun. 2022.

Suess, R.; Silva, A. S. A perspectiva decolonial e a (re)leitura dos conceitos geográficos no ensino de geografia. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 23, p. 7, 2019.

Visentini, P. F. A Revolução Vietnamita. Presidente Prudente: Unesp, 2008.

Visentini, P. F.; Pereira, A. D.; Melchionna, H. H. A Revolução Coreana: o desconhecido socialismo zuche. Presidente Prudente: Unesp, 2015.

Walsh, C. Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In: Castro-Gómez, S.; Grosfoguel, R. (org.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007.

Walsh, C.; Oliveira, L. F.; Candau, V. M. Colonialidade e Pedagogia Decolonial: para pensar uma educação outra. Education Policy Analysis Archives, v. 26, n. 83, p. 1-16, 2018. Doi: https://doi.org/10.14507/epaa.26.3874

Published

2023-08-17

How to Cite

Vinícius Augusto Marques dos, & Nabarro, S. A. (2023). Anticolonial Geography and the Movement Pedagogy: introductory notes on a possible dialogue. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a6936

Issue

Section

Articles