PEDAGOGICAL INTERVENTION

THE CONTRIBUITION THE STUDIES OF GENDER TO THE TEACHING FORMATION

Authors

  • Fabiane Freire França Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão
  • Geiva Carolina Calsa Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a68

Keywords:

Education, Gender, Pedagogical intervention

Abstract

The teachers when transmitting the pertaining to school scientific knowledge, without one practical
conscientious one - of the production of the concepts -, can strengthen the hegemonic values, especially, when they deal with boys and girls differentiated form, of the point of view of the gender. A time that the objective of the present study is to investigate the possibility of magnifying of the concept of gender, presented for teachers, after pedagogical intervention, was used of these estimated theoreticians for the accomplishment of a movement of reconstruction of the gender
concept. After this process, was possible to before identify to the preconceptions gifts in interviews
carried through with the professors and after the process of pedagogical intervention. To leave, of
these quarrels it was possible to elaborate with the professors didactic-pedagogical proposals for
the education of the gender concept the pupils of 5a and 6a series - where the participants of the research act. In sight of this, the category carried through in this work run away to the binary oppositions, they question therefore them in the context marke for relations of being able as for the gender.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiane Freire França, Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão

Professora, Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão. Av. Comendador Norberto Marcondes, 733, 87303-
100, Campo Mourão, PR, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: F. F. FRANÇA. E-mail: <fabianefreire@ibest.com.br>.

Geiva Carolina Calsa, Universidade Estadual de Maringá

Professora, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Teoria e Prática. Maringá, PR, Brasil.

References

CALSA, G.C. Intervenção psicopedagógica e problemas aritméticos no ensino fundamental. 2002. 285f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

COSTA, M.V. Pesquisa-ação, pesquisa participativa e política cultural da identidade. In: COSTA, M.V. (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p.91-115.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 4. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

FOUCAULT, M. A história da sexualidade. 18. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988. v.1

LOURO, G.L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LOURO, G.L. O currículo e as diferenças sexuais de gênero. In: COSTA, M.V. (Org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

LOURO, G.L. Corpo, escola e identidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, p.59-76, 2000.

LOURO, G.L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G.L. (Org.). O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MEYER, D. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, G.L.; NECKEL, J.F.; GOELLNER, S.V. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na Educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p.9-27.

PERROT, M. As mulheres e os silêncios da história. São Paulo: Edusc, 2005.

SOIHET, R. Pisando no “sexo frágil”. Nossa História, v.1, n.3., p.35-41, 2004.

SOUZA, N.G.S. Representações de corpo-identidade em histórias de vida. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.25, n.2, p.95-116, 2000.

Published

2010-06-30

How to Cite

França, F. F., & Calsa, G. C. (2010). PEDAGOGICAL INTERVENTION: THE CONTRIBUITION THE STUDIES OF GENDER TO THE TEACHING FORMATION. Revista De Educação PUC-Campinas, (28), 21–31. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a68

Issue

Section

Articles